Головна / Урок / Тема№11.Ведучі мости колісних та гусеничних тракторів.

Тема№11.Ведучі мости колісних та гусеничних тракторів.

ПЛАН УРОКУ

 ТЕМА УРОКУ: Призначення загальна будова ведучих мостів тракторів.

МЕТА УРОКУ: Ознайомитись з загальною будовою і принципом дії ведучих мостів тракторів.

ТИП УРОКУ: комбінований

МАТЕРІАЛЬНО-ТЕХНІЧНЕ ОБЛАДНАННЯ:

Підручники, плакати, задній міст колісного трактора

ХІД УРОКУ

  1. ОРГАНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА.
  2. Нагадати основні положення інструкції з охорони праці.
  3. Відповісти на питання учнів.

 

  1. ВИВЧЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ.
  2. Оголошення теми і мети уроку.
  3. Визначення мотивації учнів при вивченні нового матеріалу.
  4. Вивчення нового матеріалу

Ведучі мости тракторів і автомобілів – це сукупність механізмів, з’єднаних у загальному корпусі, за допомогою яких крутний момент передається від коробки передач до рушія. Крім цього, ведучі мости сприймають зусилля, які діють між рушієм машини і підвіскою.

Основними механізмами ведучого моста автомобіля є головна передача, диференціал і півосі; ведучого моста колісного трактора – головна передача, диференціал, кінцеві передачі. У гусеничних тракторів на місці диференціала знаходиться механізм повороту. У деяких тракторів у корпусі заднього моста розміщена коробка передач.

Головна передача знижує частоту обертального руху (підвищує крутний момент), а також змінює напрям передачі крутного моменту з поздовжнього на поперечний.

Диференціал забезпечує обертання ведучих коліс з різними кутовими швидкостями, що важливо під час руху по криволінійній траєкторії і нерівній поверхні, а також розподіляє підведений до нього крутний момент між правим і лівим колесами.

Кінцева передача застосовується у тракторах і призначена для зниження частоти обертання (підвищення крутного моменту) ведучих коліс (зірочок). Іноді ці передачі використовують для зміни шляхового просвіту просапного трактора.

Задні ведучі мости автомобілів складаються з головної передачідиференціала і півосей.

Головна передача може бути одинарна або подвійна. У задньому мосту з одинарною головною передачею крутний момент від коробки передач підводиться до ведучого вала і через шестерні головної передачі, диференціал і півосі передається до ведучих коліс.

Порівняно з одинарною подвійна головна передача при обмежених розмірах шестерень забезпечує більше передаточне число, що в першу чергу важливо для автомобілів вантажопідйомністю понад 4 т.

Задні мости колісних тракторів складаються з головної передачі, диференціала, механізму блокування диференціала, кінцевих передач і півосей. За допомогою механізму блокування диференціала у разі потреби підвищуються тягово-зчіпні властивості трактора.

Автомобілі і колісні трактори, мають передні ведучі мости. Загальна їх будова аналогічна заднім, а відмінність полягає у наявності пристроїв, які дають змогу підводити крутний момент до передніх керованих ведучих коліс. До таких пристроїв належать шарніри рівних кутових швидкостей або спеціальні колісні редуктори з конічними передачами і шліцьовими з’єднаннями.

Передні ведучі керовані колеса автомобіля одержують привід від роздавальної коробки, карданної і головної передач, диференціала переднього моста, а також півосей, карданних шарнірів рівних кутових швидкостей і приводних валів. З приводним валом з’єднується маточина колеса.

Передні ведучі керовані колеса трактора одержують привід від роздавальної коробки, карданної і головної передач і диференціала, півосей і колісного редуктора, який складається з двох пар конічних шестерень.

Обов’язковим елементом ведучих мостів колісних машин є диференціал, який дає змогу ведучим колесам обертатися з різними кутовими швидкостями при безперервному підведенні крутного моменту.

Диференціали бувають міжколісні та міжосьовіМіжколісні диференціали розташовані між правим і лівим ведучими колесами одного ведучого моста, міжосьові – між ведучими мостами трактора (автомобіля). Міжосьові диференціали забезпечують різну частоту обертання коліс переднього і заднього ведучих мостів машин підвищеної прохідності.

В залежності від характеру розподілу крутного моменту диференціали бувають симетричнінесиметричні і самоблокуючі;

за конструкцією – шестеренні кулачковічерв’ячні та змеханізмом вільного ходу. Шестеренні диференціали виготовляють з конічними і циліндричними шестернями.

На автомобілях найпоширенішими є шестеренні диференціали з конічними шестернями або кулачкові підвищеного тертя, на колісних тракторах – шестеренні блокуючі диференціали з конічними шестернями.

Шестеренний диференціал з конічними шестернями являє собою планетарний механізм, розташований у коробці 1 (рис. 5, а, в), яка встановлена на підшипниках у картері ведучого моста. На коробці диференціала жорстко закріплено ведену шестерню 2 головної передачі. Всередині коробки закріплено хрестовину 6, на цапфах якої вільно насаджено два або чотири сателіти 3 і 7, які одночасно входять у зачеплення з правою 4 і лівою 8 півосьовими шестернями.

Диференціал працює наступним чином. Обертання від головної передачі передається на коробку диференціала, разом з якою обертається і хрестовина 6 із сателітами 3 і 7. Перебуваючи у зачепленні з півосьовими шестернями 4 і 8, сателіти змушують обертатися півосі з закріпленими на них ведучими колесами. Під час руху машини по рівній прямій дорозі колеса проходять однакову відстань, при цьому сателіти навколо своїх осей не обертаються, а зубцями, ніби то, розклинюють півосьові шестерні й обертають їх з однаковою кутовою швидкістю. У цьому випадку тягові зусилля на ведучих колесах рівні (при однаковому коефіцієнті зчеплення коліс), що сприяє добрій керованості і стійкості машини.

Якщо ведучі колеса обертаються з неоднаковою кутовою швидкістю (поворот машини або рух її по нерівній дорозі), сателіти починають обертатися на цапфах хрестовини, перекочуючись по тій півосьовій шестерні, яка сповільнила рух. Оскільки обидві півосьові шестерні мають однакову кількість зубців, сповільнення однієї з них спричинює збільшення частоти обертання другої на ту ж величину. У результаті поворот машини здійснюється без ковзання і буксування.

Властивість диференціала забезпечувати можливість обертання ведучих коліс з різними частотами при рівномірному розподілі крутного моменту по ведучих колесах має і негативне значення, знижуючи прохідність колісних машин. При неоднаковому зчепленні правого і лівого коліс з опорною поверхнею колесо з гіршими умовами зчеплення починає буксувати, а з кращими – не пробуксовує і його обертання сповільнюється поступово, до повної зупинки. Величина крутного моменту на небуксуючому колесі знижується і вирівнюється з малим крутним моментом на колесі, що пробуксовує. У результаті сумарний крутний момент на ведучих колесах знижується, а трактор (автомобіль) вимушено зупиняється.

Новый рисунок (1)

Рис. 5. Схеми диференціалів:

а і в – кінематична схема і будова шестеренного симетричного диференціала: 1 – коробка диференціала; 2 – ведена шестерня головної передачі; 3, 7 – сателіти; 4, 8 – півосьові шестерні; 5, 9 – півосі; 6 – хрестовина; б – кінематична схема диференціала підвищеного тертя: 1, 7 – півосі; 2 – коробка диференціала; 3, 8 – блокувальні фрикціони; 4, 9 – півосьові шестерні; 5, 10 – сателіти; 6 – ведена шестерня головної передачі; 11 – хрестовина

Для усунення цього недоліку диференціал при буксуванні одного з ведучих коліс виключають (блокують), що полягає у з’єднанні між собою півосьових шестерень або півосей за допомогою жорсткої або фрикційної муфти. При блокуванні диференціала колеса обертаються з однаковою частотою і за рахунок крутного моменту на колесі з добрим зчепленням машина може рухатися. Але блокування диференціала з метою підвищення тягово-зчіпних властивостей колісної машини застосовується тільки при роботі в умовах зниженого зчеплення ведучих коліс. При виконанні транспортних робіт і при роботі на твердих сухих дорогах диференціал розблоковують, оскільки це призводить до підвищених навантажень деталей трансмісії і ходової частини, а також утруднює керування.

Блокування диференціала може бути повним (жорстким), коли дві ведучі півосі з’єднуються жорсткою муфтою й обертаються разом, або частковим, коли півосьові шестерні (півосі) з’єднані фрикційними або іншими елементами з певним моментом тертя. Часткове блокування диференціала характерне тим, що півосі обертаються як одне ціле тільки до певної різниці моментів на ведучих колесах. Якщо ця різниця перевищить величину моменту тертя блокувального пристрою, півосі починають обертатися з різними кутовими швидкостями.

Диференціал можна блокувати механічним способом, натискуючи ногою на відповідну педаль, та за допомогою автоматичного пристрою.

 

III.       ЗАКРІПЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

  1. Призначення та будова мостів трактора?
  2. Де розміщуються механізми заднього моста трактора?
  3. Будова диференціалів?
  4. IV. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
  5. Аналіз уроку
  6. Підведення підсумків
  7. Домашнє завдання – А.Ф. Головчук.

 

 

x

Перегляньте також

59-9826

Актуальні проблеми дистанційного навчання

04листопада 2024 р.  у Федорівському центрі професійної освіти відбулося чергове засідання методичної ...