Тема уроку: «Білки: склад, будова, властивості».
Мета уроку: Ознайомити учнів із будовою, складом білків. Ознайомити учнів із властивостями білків
та якісними реакціями на білки.
Тип уроку: комбінований урок засвоєння нових знань.
Обладнання: Схема «структура білків».
План уроку:
І. Організація класу
ІІ. Актуалізація опорних знань
ІІІ. Вивчення нового матеріалу:
- Будова і склад білків
- Властивості: гідроліз, денатурація, кольрові реакції
- Біологічна роль амінокислот та білків
ІV. Закріплення вивченого матеріалу
V. Підбиття підсумків уроку
VI. Домашнє завдання
Хід уроку
І. Організація класу
ІІ. Актуалізація опорних знань
Евристична бесіда:
- До якого типу сполук належать амінокислоти?
Нітрогеновмісні органічні сполуки
- То що таке амінокислота?
Це складна органічна сполука до складу молекули якої входить аміногрупа та карбоксильна група.
- Які властивості проявляють амінокислоти? Чому? До якого класу сполук їх відносять?
Амінокислоти проявляють амфотерні властивості, тому їх відносять до амфотерних сполук. Аміногрупа – основні властивості
Карбоксильна – кислотні властивості
Амінокислоти проявляють такі самі властивості як і карбонові кислоти, а також взаємодіють з кислотами, лугами та між собою.(Учні записують на дошці)
- Яка амінокислота є найпростішим представником амінокислот?
Амінооцтова кислота або її інша назва гліцин.(Учні роблять запис на дошці молекулярної, структурної та електронної формули сполуки)
- Як називається зв’язок, який утворюється в результать реакції амінокислот між собою?
Пептидний або амідний (Учень записує на дошці взаємодію амінооцтової кислоти з амінооцтовою кислотою і коментує принци утворення пептидного зв’язку)
ІІІ. Вивчення нового матеріалу:
- Будова і склад білків.
Молекули білків утворюються у клітині організму з ?-амінокислот (20 амінокислот. Їх ще називають золотими). Вісім із амінокислот (триптофан, лейцин, ізолейцин, лізин, метіонін, фенілаланін, треоніт, валін) належать до незамінних – їх людина одержує з їжею, тому що організмом вони не синтезуються.
Білки- це складні високомолекулярні природні сполуки, побудовані із залишків ?-амінокислот, з’єднаних у певній послідовності пептидним зв’язком.
Білки можна розглядати як поліпептиди (дипептиди, трипептиди, …), тому що їх молекулярна маса більша за 10000.
За хімічним складом білки поділяють на:
– Прості (протеїни) – гідролізуються до амінокислот
– Складні (протеїди) – при гідролізі утворюють крім амінокислот речовини небілкової природи (вуглеводи,фосфатну кислоту, нуклеїнові кислоти)
Білки мають історичні назви. Наприклад, білок складу (С738Н1166О208S2Fe)4 – гемоглобін.
Структура білка (Схема «Структура білків»)
– Первинна;
– Вторинна;
– Третинна;
– Четвертинна.
Первинна – хімічна структура білка, тобто послідовність чергування амінокислотних залишків у поліпептидному ланцюгу даного білка.
Вторинна – форма поліпептидного ланцюга в просторі. Вона може бути ниткоподібною, спіралеподібною та ін. форми.
Третинна – реальна тривимірна конфігурація, утворена складанням вторинних структур (одна глобула).
Третинну структуру можна уявити собі як спіраль, яка згорнута , у свою чергу спіраллю!!!
Четвертинна – поєднання в просторі кількох макромолекул (кілька глобул).
Глобулярні білки – білки, які мають форму клубка.
- Хімічні властивості білків
1) Гідроліз білків
При нагріванні з розчинами кислот чи лугів або під впливом ферментів
Білок + пН2О ? суміш ?-амінокислот
2) Денатурація – руйнування вторинної і третинної структури білка під дією нагрівання, радіації, сильних кислот, лугів, сильного струшування.
Пригадайте приготування яєчні, смаження риби, м яса. Це приклади денатурації.
3) Кольорові реакції на білок:
v Біуретова реакція
Готуємо осад Купрум (ІІ) гідроксид: до розчину Калій гідроксиду додаємо кілька крапель розчину купрум (ІІ) сульфату
КОН + СuSO4 ? Cu(OH)2? + K2SO4
синій осад
До розчину білка додаємо кілька крапель купрум (ІІ) гідроксиду і спостерігаємо характерне фіолетове забарвлення.
v Ксантопротеїнова реакція
Внаслідок дії на білок концентрованої нітратної кислоти виникає жовте забарвлення, яке при додаванні лугу змінюється на оранжеве. Ця реація доводить що білок містить у своєму складі бензольне кільце.
- Біологічна роль амінокислот та білків
- Амінокислоти – це будівельний матеріал для білків.
- Знання властивостей білків допомагає зберегти життя людям: у разі отруєння солями важких металів вживають молоко, білки якого зв’язують ці сполуки.
- Білки їжі не засвоюються організмом, спочатку вони розщеплюються до амінокислот, а потім амінокислоти всмоктуються в кров, а вже з нею переносяться до клітин, де організм синтезує білки.
- Організм людини не здатний синтезувати амінокислоти тому для поповнення їх запасу потрібно вживати білкову їжу.
Можемо зробити висновок, що життя напевно не було б можливим без білків.
ІV. Закріплення вивченого матеріалу
Виконання вправ із друкованого зошита
V. Підбиття підсумків уроку та виставлення оцінок.
VI. Домашнє завдання
§24 вправи в кінці параграфа.