Тема Класифікація хімічних реакцій і закономірності їхнього перебігу.
Мета Узагальнити знання учнів про швидкість хімічних реакцій, фактори, що впливають на них, хімічну рівновагу.
Обладнання Періодична система хімічних елементів Д. І. Мен
матеріали делєєва, таблиця розчинності, ряд напруг.
Базові поняття Швидкість хімічних реакцій, каталізатори й інгібіто-йтерміни ри, енергія активації, фактори, що впливають на
швидкість реакцій, хімічна рівновага.
Тип уроку Повторення й узагальнення знань.
Структура уроку
I. Організаційний етап …………………,………………………………………..1—2хв
II.Перевірка домашнього завдання…………………………………………8—10хв
III.Узагальнення й систематизація знань учнів………………………….27—ЗОхв
IV.Домашнє завдання………………………………………………………………….Зхв
V. Підбиття підсумків уроку………………………………………………………1—2х
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
III. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ УЧНІВ
Бесіда.
1) Наведіть приклади оборотних і необоротних реакцій, напишіть їх на дошці.
2) Дайте визначення оборотним реакціям.
3) Порівняйте оборотні й необоротні реакції. У яких випадках реакції йдуть до кінця?
4) Чи можна змістити рівновагу в системі? Сформулюйте принцип Ле Шательє.
5) Від яких параметрів залежить швидкість хімічних реакцій?
6) Напишіть формулу для обчислення середньої швидкості реакції.
7) Дайте визначення каталізаторам. Чи зміщують каталізатори хімічну рівновагу? Наведіть приклади каталітичних реакцій.
8) Дані схеми реакцій:
Я
Запропонуйте умови, за яких рівновага буде зміщена:
а) вправо; б) вліво.
Завдання.
1) При згорянні 3,27 г цинку виділилося 174 кДж. Обчисліть теплоту утворення цинк оксиду (тепловий ефект),
2) При відновленні заліза зі 100 г ферум (III) оксиду алюмінієм виділилося 476,0 кДж. Визначте тепловий ефект цієї реакції.
3) Дві реакції проходили з такою швидкістю, що за одиницю часу в першій реакції утворився вуглекислий газ масою 6,4 г, а в другій — хлороводень масою 4,8 г. Яка з реакцій проходила з більшою швидкістю?
4) Поясніть, чому різноманітні хімічні реакції в живому організмі, які вимагають різних умов для протікання, йдуть з високою швидкістю при однакових температурі й тиску.
5) Поясніть, чому існує небезпека вибуху, якщо є велика кількість сухої порошкоподібної горючої речовини.
6) Знайдіть середню швидкість реакції, якщо концентрація однієї з реагуючих речовин на початку реакції складала 0,2 моль/л, а через 10 с — 0,01 моль/л.
7) Запропонуйте зміни, які треба зробити з рівноважною системою
щоб збільшити вихід нітроген (IV) оксиду;
щоб зменшити кількість карбон (II) оксиду.
2618) Як зміниться швидкість реакції, якщо температуру проведення реакції знизити з 200 до 180 °С? Температурний коефіцієнт дорівнює 2,5.
9) За яких умов рівновага реакції
буде зміщатися в бік розкладання оксиду?
10)Якщо об’єм кожної газової суміші зменшити втричі, то як зміниться швидкість прямої і зворотної реакцій у системах після встановлення рівноваги?
Як уплине це на рівновагу в кожній системі?
IV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
[1], § 28, с. 144, завдання № 193—198.V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ