Мета:
• навчальна: систематизувати знання про моно-, ди- і полісахариди, закріпити знання учнів про будову, властивості вуглеводів, якісні реакції на вуглеводи;
• розвивальна: розвивати вміння аналізувати результати експериментів, встановлювати зв’язок між хімічною будовою речовин та їх властивостями;
• виховна: сприяти глибокому творчому засвоєнню вивченого матеріалу, розвивати пізнавальну активність учнів.
Тип уроку: урок-дослідження.
Метод: проблемно-пошуковий.
Характеристика навчальної діяльності : учні працюють у складі малих гетерогенних груп.
Обладнання і реактиви: реактив Селіванова (сухий резорцин, змішаний з декількома краплями концентрованої хлоридної кислоти), розчин НСl, NaОН, СuSO4, йоду, дистильована вода, крохмаль, целюлоза, пробірки, порцелянові чашки, пробіркотри-мач, спиртівка, сірники.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань
1. На які групи поділяються вуглеводи? Наведіть приклади.
2. Які відмінності існують у будові фруктози та глюкози?
3. Чому сахарозі не властива реакція «срібного дзеркала»?
4. Що спільного та відмінного у складі та будові крохмалю та целюлози?
5. Напишіть рівняння реакції, яка застосовується для визначення цукру в сечі.
6. Які види бродіння глюкози ви знаєте? Напишіть рівняння відповідних реакцій.
7. Як можна довести наявність альдегідної групи у складі глюкози? Напишіть рівняння відповідних реакцій.
8. До якого класу органічних сполук належить продукт взаємодії між глюкозою та оцтовою кислотою? Наведіть рівняння відповідної реакції
9. Який із запропонованих вуглеводів розпадається при гідролізі на два моносахариди: фруктоза, крохмаль, сахароза?
10. Яку максимальну кількість нітрогруп можна ввести в одну ланку макромолекули целюлози?
11. Яка речовина утворюється при відновленні глюкози і де вона застосовується?
12. Скільки вторинних атомів Карбону міститься у відкритій ланцюговій формі глюкози?
ІI. Експериментальна частина
Учням пропонується виконати досліди, записати спостереження і, керуючись результатами експериментів, зробити висновки. Кожній групі учнів видається набір карток для опису дослідів.
Після проведення дослідів обговорюються результати експериментів.
Зразки карток для опису дослідів
Група №……Консультант………………
Дослід № 1. Порівняння властивостей крохмалю й целюлози.
Молекули крохмалю побудовані з залишків………………………………..
Молекула целюлози – ………………………………………………………..
На основі експериментальних досліджень заповніть таблицю.
Ознака для порівняння | крохмаль | целюлоза |
Колір | ||
Розчинність ухолодній та гарячій воді | ||
Дія розчину йоду | ||
Горіння на повітрі | ||
Механічна міцність |
Нагрійте забарвлений йодом розчин крохмалю і знову охолодіть. Що спостерігається?……………………………………………………………………………….
Висновок: різниця у властивостях крохмалю та целюлози пов’язана з………………………………………………………………………………………………………
Знання про якісні реакції на вуглеводи можна використовувати для їх визначення у продуктах харчування.
Група №……Консультант………………
Дослід № 2. Дослідження якості меду.
Зрілий мед має містити фруктозу та глюкозу. Підроблений мед містить крохмаль, крейду, цукор та інщі речовини.
Приготуйте водний розчин меду (1:1), розділіть його на 4 частини.
У першій пробірці дослідіть наявність крейди. Як це зробити?……………………………………………………………………………………………
Перевірте, чи міститься крохмаль у другій пробірці.
Реактив —…………………………………………………………………………………………..
У третій пробірці визначте вміст у розчині меду глюкози. Які реактиви потрібно використати?………………………………………………………………………….
У четвертій пробірці визначаємо фруктозу за допомогою реактиву……………………………………………………………………..
№ пробірки | Реактиви | Спостереження |
1.
2. 3. 4. |
Результати дослідів заносимо у таблицю:
Висновок: у досліджуваному зразку меду містяться……………………………,
мед……………………………………………………………………………………………………..
Група №……Консультант……………
Дослід № 3. Дослідження цукру.
До складу цукру входить……………………………………………………………………….
При тривалому зберіганні цукру під впливом атмосферної вологи сахароза частково гідролізує.
Які речовини є продуктами гідролізу сахарози? …………………………………………
Якщо цукор довго зберігався, його розчин дає позитивну реакцію на ці вуглеводи.
1. Визначення глюкози у розчині цукру.
Реактиви:…………………………………………………………………………………………………
Спостереження: ……………………………………………………………………………………….
Рівняння реакції:…………………………………………………………………………………………
2. Визначення наявності фруктози у розчині цукру.
Реактиви: …………………………………………………………………………………………………
Спостереження: ……………………………………………………………………………………..
Якщо реакція на глюкозу й фруктозу негативна, як здійснити гідроліз сахарози? …………………………………………………………………………………………….
Висновок: ……………………………………………………………………………………………..
III. Контрольна частина
Учні у складі груп виконують завдання. Оцінюється швидкість і правильність виконання, кількість виконаних завдань.
1. Розшифруйте схему перетворень і запишіть рівняння відповідних реакцій:
а) кальцій глюконат
?
бродіння
крохмаль ? X ? У ? етилен
?
пентаацетилглюкоза
б) ацетатцелюлоза
?
целюлоза ? X ? гідролізний спирт
?
У
?
азот
2. Обчисліть, скільки спирту одержали при бродінні глюкози, якщо в процесі бродіння виділилося 30 м3 вуглекислого газу.
3. При переробці 3 т крохмалю одержали 600 кг етанолу. Яка масова частка його виходу в розрахунку на одну елементарну ланку?
IV. Підбиття підсумків
Домашнє завдання
Скласти схему перетворень за участі вуглеводів з двома невідомими.
Результати діяльності групи консультант заносить у лист успішності.
Лист успішності групи №____ Консультант________________
Склад групи | Позначка про правильність виконання (+ /-) | Підсумок | ||||
Відповіді на питання | Рівняння
реакцій |
досліди | схеми | задачі | ||