Головна / Відкриті уроки / Біологія / УРОК № 20. Генетична модифікація організмів

УРОК № 20. Генетична модифікація організмів

ТЕМА:  Генетична модифікація організмів – панацея для людства

чи скринька Пандори?

МЕТА: розглянути біотехнологію як сучасний вид промисловості, ознайомити з генною інженерією та генетично модифікованими організмами, охарактеризувати можливості застосування цих перспективних галузей науки.

ТИП УРОКУ:  нетрадиційний урок.

ФОРМА УРОКУ:   урок-презентація.

МІЖПРЕДМЕТНІ ЗВ’ЯЗКИ:    інформатика.

 

ОБЛАДНАННЯ: мультимедійна презентація „Принадність та жах транс- генних культур”, дидактичні картки із системою питань до презентації;  етикетки продуктів, виготовлених із сої;  плоди хурми сортів Шарон та Корольок.

 

ОСНОВНІ ПОНЯТТЯ І ТЕРМІНИ: біотехнологія, генна інженерія, генетично модифіковані організми, трансгенні організми.

 

КОНЦЕПЦІЯ УРОКУ:  спираючись на знання учнів з генетики та молекулярної біології,  показати значення біотехнології та генної інженерії як наук, що дивляться у майбутнє людства; з’ясувати позитивні та негативні сторони проблеми використання ГМ-культур людиною; сприяти виробленню в учнів власного ставлення до проблеми трансгенних організмів.

 

ЛІТЕРАТУРА:    1. Intel® Навчання  для майбутнього. –К.:

Видавнича група BHV, 2004.

2. Сало Т. О., Бізянова Л. П.. Загальна біологія.

10-11 класи. – Х.: Країна мрій, 2003. –   106 с.

3. Сало Т. О. Загальна біологія: Навч. посібник. –

Х.: Країна мрій, 2002. –  113 – 114 с.

4. Біологія: Словник-довідник.: Навч.    посібник/

Авт.-упоряд.: В. П. Попович, Т. О. Сало, Л. В. Де-

ревинська – Х.: Країна мрій, 2006. – 8 с.

 

 

 

 

 

 

 

СТРУКТУРА І ЗМІСТ УРОКУ

І. Організаційний  момент  уроку.

– Доброго дня, дорогі друзі, шановні гості. Сьогодні у нас не зовсім звичайний урок, але я сподіваюсь, що наша зустріч буде цікавою і змістовною.

ІІ. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності.

– Почати я б хотіла ось з чого. Подивіться і скажіть, що я тримаю в руках? (вчитель демонструє два плоди хурми: велику красиву сорту Шарон і звичайну ).

– Чи відрізняються ці плоди між собою? (так).

– Якщо так, то скажіть, будь ласка, чим саме вони відрізняються? (розміром, формою, відтінком кольору забарвлення, можливо, смаком).

– Як ви вважаєте, а чому вони так відрізняються? ( скоріше за все вони належать до різних сортів).

– На вашу думку, чи існує вірогідність того, що один із цих сортів отриманий із застосуванням методів генної інженерії,  тобто генетично модифікований для суттєвого поліпшення його якостей? (цілком можливо).

– А ось у мене в руках продукт, виготовлений на основі сої. Погляньмо на етикетку. (вчитель зачитує склад продукту, вказаний на етикетці). Сьогодні існує ряд сортів генетично модифікованої сої, яка широко використовується для виготовлення продуктів харчування, бо є відносно недорогою сировиною.

– Як часто ви звертаєте увагу на склад продуктів, які купуєте? Чи зустрічали ви знак „ЕКОЛОГІЧНО ЧИСТИЙ ПРОДУКТ”? Чи доводилося вам зустрічати на етикетці продукту попередження про те, що він виготовлений з використанням генетично модифікованих культур? Чи вважаєте ви, що як покупець, ви повинні бути попереджені про це?

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

– Що ж таке генетично модифіковані організми?  Генетична модифікація організмів – панацея для людства чи скринька Пандори?

– Спробуємо знайти відповіді на ці питання. Давайте з’ясуємо, у чому  полягає принадність та жах трансгенних культур.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

1. Генна інженерія. ГМ-організми.

– В цьому нам допоможе мультимедійна презентація, яку я пропоную вам переглянути.

– Я прошу вас попрацювати з презентацією з 1-го слайду по  10-й включно. Сигналом до закінчення цього етапу роботи буде поява в презентації логотипу вам всім добре відомої фірми Coca-Cola. На роботу з цією частиною презентації ви маєте 5 хвилин. В процесі роботи підготуйтесь відповісти  на питання, які ви маєте на ось таких картках. (показуємо картку).

Система запитань до презентації:

  1. Які продукти, виготовлені на основі методів біотехнології, ми щодня вживаємо в їжу?
  2. Що таке „зелена революція”?
  3. Чому виникла потреба у створенні генетично модифікованих культур?
  4. Чому ГМ-культури ще називаються трансгенними?
  5. Яка країна є лідером по вирощуванню ГМ-культур?
  6. Що ви можете сказати щодо динаміки впровадження ГМ-культур в світі?
  7. Яка ситуація щодо поширення ГМ-культур в Україні? Чи можна стверджувати, що в нашій країні їх немає?

( самостійна робота учнів з презентацією)

– Час вийшов. Давайте з’ясуємо, про що ж ви дізналися? (відповіді учнів на запитання)

– А зараз я пропоную вам поміркувати над тим, які позитивні і негативні сторони може мати широке застосування трансгенних культур в господарській діяльності людини. При цьому врахуйте ті глобальні екологічні проблеми, які має людство, зважте на ті наслідки, які може мати поширення генетично модифікованих організмів для екології нашої планети.

– Обговоримо ці питання. Хто хоче висловитись?

(вчитель заносить думки дітей до Т-подібної таблиці на дошці)

+ -
1. 

2.

3.

1. 

2.

3.

– Ви висловили свою думку, я вам дуже вдячна. А тепер пропоную ознайомитися з думкою вчених з цього питання. Цікаво, на скільки вона співпадає з вашими міркуваннями? Відкрийте наступний слайд презентації.

( зачитуємо тезиси презентації,  порівнюємо, відповіді учнів, які співпали, і підкреслюємо їх)

– На скільки ж виправдані побоювання вчених? Які перспективи розвитку генної інженерії в майбутньому? Пропоную вам завершити перегляд презентації і з’ясувати це.

( учні завершують роботу з презентацією, вчитель ставить питання:

до слайду  № 12:  з яких двох основних напрямів складається оцінка генетично модифікованого організму за критеріями безпеки?

до слайду № 13: які  висновки ми можемо зробити на сьогодні? Озвучте їх.)

– Як ви вважаєте, чи достатньо врегульоване це питання в нашій країні?

– Чому більшість вчених висловлюється за принцип „обережного ставлення” до трансгенних культур?

2. Біотехнологія: зміст, завдання,  методи.

3. Основні напрями та досягнення біотехнології. Промислова мікробіологія, ензимологія, клітинна інженерія.

V.  Закріплення та узагальнення знань.

– Де і які бактерії використовує людина для виробництва харчових продуктів?

– Що вам відомо про досягнення у клонуванні рослин і тварин? Ваше ставлення до проблеми клонування людини.

VІ.  Підсумок уроку.

– Наша зустріч доходить до кінця. Проте я не хочу ставити крапку у цій розмові. Мені б дуже хотілося, щоб ви ще раз осмислили отриману сьогодні інформацію, донесли її до своїх рідних, близьких, друзів. Як і будь-яка сучасна людина, кожен з вас, з огляду на цю інформацію, може виробити власну життєву позицію щодо проблеми застосування трансгенних культур. Дякую за активну роботу і змістовний діалог.

VІІ. Домашнє завдання.

§ 22, питання до §, підготуватися до Т. А. з теми.

Про admin

admin

Залишити коментар

Ваш email ніде не буде показанийОбов'язкові для заповнення поля позначені *

*

Вы можете использовать это HTMLтеги и атрибуты: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Этот сайт использует Akismet для борьбы со спамом. Узнайте как обрабатываются ваши данные комментариев.