ПЛАН УРОКУ
ТЕМА УРОКУ: Начіпні пристрої, автозчепи, гідрофікований гак. Збільшувач зчіпної ваги.
МЕТА УРОКУ: Ознайомитись з способом збільшування зчіпної ваги.
ТИП УРОКУ: комбінований
МАТЕРІАЛЬНО-ТЕХНІЧНЕ ОБЛАДНАННЯ:
Підручники, плакати, начіпна гідравлічна система, причіпний пристрій.
ХІД УРОКУ
- ОРГАНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА.
- Перевірка готовності учнів до уроку.
- Нагадати основні положення інструкції з охорони праці.
- Відповісти на питання учнів.
АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ ТА НАВИЧОК
1.Повторення раніше вивченого матеріалу з метою отримання опорних знань.
- Підведення підсумків опитування і підготовка до вивчення
нового матеріалу
III. ВИВЧЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ.
- Оголошення теми і мети уроку.
- Визначення мотивації учнів при вивченні нового матеріалу.
- Вивчення нового матеріалу.
Силовий (позицiйний) регулятор автоматично пiдтримує задане положення робочих opгaнів начепленої машиии вiдносно поверхні грунту без використання опорних колiс. Тому ведучi колеса трактора довантажуються не частиною ваги машини, як при роботi з ГЗВ, а повною 11 вагою; тяговий опiр машини зменшується, оскiльки немає опору опорних колic перекочуванню по фунту.
Регулятор – це додатковий агрегат гiдроначiпної системи тракторів МТ3-80 i МТЗ-82. Biн встановлений на кронштейнi основго гiдроцилiндра, пiдключений до насоса паралельно золотниковому розподiльнику, дiє за сигналами датчикiв. є механiзм ручного керування цим регулятором.
В корпусi 9 (рис. 24.4.3) розмiщена рухома гiльза 4, а в нiй – золотник 8. Пружина 3 притискує золотник до гайки 10, а гiльзу – до гайки 2. Цi гайки гвинтами 14 i 1 перемiщуються вздовж oci, стискуючи пружину. Рiзьба гвинтових пар – багатозахiдна, зворотна (несамогальмiвна). Упорнi пiдшипники i кришки корпуса вiд осьових перемiщень утримуються гвинтами.
На зовнiшньому кiнцi гвинта 14 закрiплена муфта 3 перекидним перемикачем 13. Провернутий влiво, він з’єднує гвинт 14 з важелем 12, а вправо – 3 важелем 11. До важелiв прикрiпленi тяги вiд датчикiв автоматичного регулювання. Датчики через перемикач 13 та його муфту перемiщують золотник в гiльзi. Датчик силового регулювання сприймає зусилля вiд верхньої тяги 31 навicки. Заднiй кiнець тяги закрiплений пальцем в
одному 3 отворів серги 23 i повертає її на oci 24 нерухомого кронштейна. Стискувальнi зусилля передаються пластинчастiй пружинi 25, а розтягуючi – чотирьом цилiндричним пружинам 26. Деформацiя пружин поводком 27 через деталi 28 (тягу i важелi) передається на силову тягу 30, повертаючи важiль 12 регулятора.
Датчиком позицiйного регулювання служить важiль 21 поворотного вала механізму навiшування, шарнiрно з’єднаного iз штоком гiдроцилiндра. Палець 22, закрiплений у важелi 21, через позицiйну тягу 29 повертає важiль 11 регулятора.
Mexaнізм ручного керування регулятором розмiщений справа вiд сидiння водiя. Рукоятка 17 шарнiрно закрiплена на oci, має зубчасту пластину i фiксатор, якими може утримуватись у визначеному положеннi на ceктopi 19; в зоні регулювання (для опускання i роботи машини), виключення регулятора або пiднiмання машини. Рухомий упор, що змонтований у прорiзi сектора, використовується для обмеження ходу рукоятки. Рукояткою перемiщують гiльзу відносно корпуса 9 i золотника 8.
При силовому або позицiйному способах регулювання гiдроначiпною системою керують тiльки за допомогою рукоятки 17. В цьому випадку залатники розподiльника встановлюють у нейтральне положення, а рукоятку ГЗВ в будь-яке, крім положення «ГЗВ виключений».
Схема силового регулювання. Коли рукоятка 17 встановлена на ceктopi в зоні регулювання (рис.24.4.3, а), регулятор виключений. Гiльза 4 займає в корпусi 9 положення, що вiдповiдає мicцю рукоятки 17 на ceктopi. Через важiль 12, гвинт 14, гайку 10 силова тяга 30 утримує золотник 8 у певному положеннi вiдносно гiльзи.
Деталi 4, 8 i 9 встановленi у положення, при якому пiдйомна порожнина гiдроцилiндра 11з’єднана гiдролiнiєю Е. Тому машина опускається пiд дiєю власної ваги, а лемешi плуга заглиблюються в грунт.
При встановленнi рукоятки 17 в положення «Виключений» гiльза 4 перекриває гiдролiнiю В (рис.24.4.3, б) вiд насоса IV. Гiдролiнiя Д, по якiй масло подається iз розподiльника через порожниву золотника 8, з’єднана 3 гiдролiнiєю Е. Масло, що надходить iз розподiльника 111, по гiдролiнiї Е зливається в бак V. Клапани 5 i 7 закритi. При цьому масло заперте у пiдйомнiй порожнипi гiдроцилiндра 11. Коли регулятор виключений, гiдросистемою регулюють за допомогою рукояток золотникiв розподiльника або важелем ГЗВ.
Пiдйом машини в транспорте положення. Для цього рукоятку 17 повертають по сектору вниз i утримують рукою. Гiльза займе положення, зображене на рис.24.4.3, в. Гiдролiнiя Д, а тому i канал К, що керує перепускним клапаном розподiльника, перекритi гiльзою 4; клапан 32 закривається. Насос спрямовує масло гiдролiнiєю Л через ГЗВ, по гiдpoлiнiях Ж i А – у пiдйомну порожнину гiдроцилiндра. Сюди ж через клапан 7 надходить масло вiд насоса гiдролiнiєю В. Після закiнчення пiдйому машини рукоятку 17 вiдпускають, i пружина 3 через гайку 2, гвинт 1, валик 18 i тягу 20 поверне рукоятку в положення «Виключено».
Корекцiя на пiднiмання. Iз збiльшенням глибини зростає i тяговий опiр машини. Пружина 25 датчика стискується. Силова тяга 30 через важiль 12 поверне гвинт 14. Його гайка 10 змiстить золотник вправо i займе положення, зображенс на рис. 14.11, г. Перепускний клапан 32 розподiльника закриється. Вiд насоса по гiдролiнii В через вiдкритi кран 15 i клапан 7 по гiдролiнiї А масло почне надходити у пiдйомпу порожнину гiдроцилiндра. Машина буде пiднiматись, тяговий опiр змсншуватись, i силовий датчик поверне золотник 8 у нейтральне положення. Задана глибина вiдновиться.
Краном 15 регулюють швидкiсть корекції чим бiльше закритий кран, тим бiльше масла зливається в бак через розподiльник i тим менша швидкiсть пiднiмання машини.
Корекцiя на опускання. Якщо глибина обробiтку грунту почне зменшуватись, навантаження на пружину 25 датчика знизиться. Через тягу 30, важiль 12 i гвинт 14 датчик змicтить гайку 10 влiво. У той же бiк пружина 3 змicтить золотник 8. При новому положеннi золотника (рис. 24.4.3, д) пiд дiєю ваги машини масло буде витискуватись iз нагнiтальної порожнини гiдроцилiндра на злив у бак, i задана глибина вiдновиться.
Завдяки тому, що процес корекції повторюється, глибина обробiтку грунту пiдтримується приблизно постiйною.
Для позицiйного регулюванпя перемикач 13 повертають вправо до з’єднання з важелем 11. Положення машини автоматично пiдтримується регулятором, але гвинтом 14 кepyє цей важiль, а рух йому передає палець 22 поворотного важеля 21 через позицiйну тягу 29.
- IV. Закріплення нового матеріалу
- Які є способи регулювання глибини обробiтку грунту?
- Яка схема силового регулювання?
4.Основні регулювання та несправності?
- V. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
- Аналіз уроку.
- Підведення підсумків
- Домашнє завдання – А.Ф.Головчук “Трактори”ст. 245-253.