ПЛАН УРОКУ
ТЕМА УРОКУ: Проміжні з’єднання та карданні передачі
МЕТА УРОКУ: Ознайомитись з будовою проміжних з’єднань та карданних передач
ТИП УРОКУ: комбінований
МАТЕРІАЛЬНО-ТЕХНІЧНЕ ОБЛАДНАННЯ:
Підручники, плакати.
ХІД УРОКУ
1. ОРГАНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА.
1. Перевірка готовності учнів до уроку.
2. Нагадати основні положення інструкції з охорони праці.
3. Відповісти на питання учнів.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ ТА
НАВИЧОК
1.Повторення раніше вивченого матеріалу з метою отримання опорних знань.
2. Підведення підсумків опитування і підготовка до вивчення
нового матеріалу
III. ВИВЧЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ.
1. Оголошення теми і мети уроку.
2. Визначення мотивації учнів при вивченні нового матеріалу.
3. Вивчення нового матеріалу
Проміжне з’єднання передає обертовий рух від вала головного зчеплення до вала коробки передач та забезпечує їх нормальну роботу при незначних осьових зміщеннях та кутових перекосах з’єднувальних валів.
У трансмісіях тракторів найбільшого поширення в якості проміжного з’єднання набули пружні напівкарданні шарніри, що допускають передачу крутного моменту при перекосах валів до 3…70 та осьовому зміщенні до 400 мм. Еластична муфта проміжного з’єднання (рис. 3.5, а) має дві вилки
2, 5, з’єднані між собою за допомогою диска 3 і гумових втулок 4. Подібні муфти не мають визначених осей кочення, тому їх називають напівкарданними шарнірами.
У випадку значного зміщення або перекосів осей (до 30°) з’єднуваних валів застосовують жорсткі хрестовинно-шарнірні муфти (повні карданні шарніри), що мають визначені осі кочення. Механізм, який складається з двох карданних шарнірів 8, утворених вилками 2 і хрестовиною 6, та вала зі шліцьовим з’єднанням 7 називається карданною передачею.
Карданна передача слугує для передачі крутного моменту між агрегатами, осі яких не лежать на одній прямій, мають значне кутове зміщення та зміщуються під час руху. На тракторах карданна передача застосовується для передачі крутного моменту до передніх ведучих та задніх мостів.
Для передавання крутного моменту між агрегатами трансмісії, розташованими на значній відстані один від одного, використовують карданну передачу. Карданна передача також забезпечує передавання крутного моменту між валами, осі яких не співпадають.
Будову карданної передачі приводу мостів трактора Т-150К наведено на рис. 10.8.
Обертання від роздавальної коробки 4 до переднього моста 1 передається через карданний вал 2. Між ним і роздавальною коробкою 4 встановлений гальмовий барабан 3. Обертання від роздавальної коробки до заднього моста 7 передається через дві подвійні вилки 5 і проміжну опору 6.
Карданний вал за допомогою вилок 8 і 4 з отворами у виступах відповідно (рис. 10.9) кріпиться до фланців гальмового барабана і вала-шестерні переднього моста. Виступи вилок 4 і 8 встановлено під кутом 90° до виступів вилок 1 і 7, які також мають отвори. В отвори вилок 4, 1 і 7, 8 встановлено круглі виступи хрестовин 2. Між ними і виступами вилок у стаканах 3 розміщено голчасті підшипники 14. В паз обойми кожного підшипника встановлюється виступ стакана (для фіксації підшипника). Між хрестовиною, підшипниками і стаканами є ущільнення 15. Відносно виступів вилок стакани 3 фіксуються упорними пластинами 11, стопорними пластинами 13 і болтами 12.
До вилки 1 болтами прикріплено втулку 16 із шліцами на внутрішній поверхні. Вилку 7 приварюють до порожнистого вала 6, а на зовнішній поверхні хвостовика вала 6 розташовують шліци, які знаходяться у зчепленні зі шліцами вала втулки 16. Вал 6 може вільно переміщуватись відносно втулки 16. Для шліцьового з’єднання використовується мастило № 158, яке нагнітається через маслянку. Від забруднення шліци захищені гумовим чохлом 5 або спеціальним ущільненням з повстяним і гумовим кільцями. Чохол фіксується на валу 6 і втулці 16.
Підшипники 14 також змащують мастилом № 158, яке нагнітається через маслянку 10, потім по каналах і прорізах на торцях хрестовин 2 подається до підшипників 14.
Через клапан 9 із хрестовин і підшипників, при заповненні їх маслом, витискається повітря і старе або зайве масло. При роботі карданного вала масло нагрівається і також витікає через клапан 9, захищаючи ущільнення 15 від пошкодження при підвищеному тиску масла.
Карданний вал відбалансований динамічно за допомогою балансувальних пластин, які встановлено під болти 12 кріплення кришок гольчастих підшипників.
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Призначення проміжного з’єднання?
2. Яка передача слугує для крутного моменту між агрегатами?
3. Опишіть будову карданної передачі.
4. Як балансується карданний вал?
V. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
1. Аналіз уроку
2. Підведення підсумків
3. Домашнє завдання – А.Ф. Головчук ст.. – 188-191