Основні несправності коробок передач: ознаки, причини, способи виявлення і усунення.
. Несправності: • шум під час руху автомобіля; • утруднене перемикання передач; • самочинне вимикання передачі; • підтікання оливи.
Шум у коробці передач з’являється через:
/ відсутність оливи в картері;
/ велике спрацювання зуб’їв шестерень і підшипників валів.
Для усунення несправності слід перевірити рівень оливи в картері, який має бути поблизу нижньої кромки бічного заливного отвору
або біля мітки на оливовимірювальному стержні; якщо треба, то слід долити оливу, перевірити й відрегулювати вільний хід педалі зчеплення. Якщо шум не припиниться, то коробку слід розібрати й замінити спрацьовані деталі.
Утруднене перемикання передач спостерігається внаслідок:
/ застосування оливи з підвищеною в’язкістю;
/ поломки пружин кілець синхронізаторів;
/ неповного вимикання зчеплення;
/ деформування або заїдання сферичного шарніра важеля перемикання передач;
/ заїдання штоків вилок і деформування вилок перемикання передач.
Самочинне вимикання передачі спричиняється:
/ спрацюванням фіксаторів або поломкою їхніх пружин;
/ спрацюванням блокувальних кілець синхронізаторів.
Для усунення зазначених несправностей треба зняти й розібрати коробку передач, спрацьовані деталі замінити.
51. Основні несправності карданних передач і ведучих мостів: ознаки, причини, способи виявлення і усунення.
Технічне обслуговування карданної передачі. Основні несправності:
• послаблення кріплення фланців карданних шарнірів і проміжної опори; • спрацювання шліцьової муфти, хрестовини й підшипників;
• прогин вала. Ці несправності проявляються у ривках під час зрушування автомобіля з місця й перемикання передач, а також у шумах під час руху.
Послаблення кріплень виявляються перевіркою затягування болтів і гайок за допомогою ключа. Спрацьовані деталі треба замінити.
Технічне обслуговування заднього моста. Несправності. • постійний шум і сильне нагрівання під час руху; • шум на поворотах; • підтікання оливи.
Шум і нагрівання під час руху можуть виникати внаслідок:
/ нестачі оливи в картері (або застосування оливи невідповідного сорту);
/ спрацювання або неправильного зачеплення зуб’їв шестерень головної передачі;
/ спрацювання чи неправильного регулювання підшипників.
Для усунення несправності слід перевірити, чи є олива, рівень якої має бути поблизу нижньої кромки заливного отвору; в разі потреби оливу долити. Якщо це не допоможе, то задній міст підлягає ремонту.
Шум на поворотах найчастіше виникає в разі:
/ заклинювання сателітів на осі;
/ заїдання шийок півосьових шестерень в коробці диференціала.
Усувається шум заміною непридатних деталей.
Підтікання оливи визначається оглядом місця стоянки автомобіля й усувається підтягуванням з’єднань, заміною прокладок і сальників.
52. Основні несправності рульового керування автомобілів зил-4314-10 і КамАз-5320: ознаки, причини, способи виявлення і усунення. Вимоги до технічного стану рульового керування.
Основні ознаки несправностей: • збільшений вільний хід рульового колеса; • туге обертання рульового вала; • осьовий люфт рульового вала й рульового колеса; • теча оливи з картера рульового механізму; • стук у рульовому керуванні.
Збільшення вільного ходу рульового колеса може спричинятися:
/ послабленням кріплень або спрацюванням шарнірних з’єднань рульових тяг;
/ послабленням кріплення картера рульового механізму та рульової сошки;
/ спрацюванням ролика й черв’яка та їхніх підшипників;
/ порушенням регулювання рульового механізму.
Для перевірки слід:
• передні колеса поставити в середнє положення, що відповідає руху автомобіля по прямій;
• повертати рульове колесо ліворуч до упора, але не порушуючи положення передніх коліс;
• помітити положення рульового колеса за якою-небудь точкою на щитку приладів;
• повернути рульове колесо праворуч, також не порушуючи положення коліс;
• виміряти відстань, пройдену якою-небудь точкою на ободі колеса. Це й буде вільний хід.
Точніше вільний хід можна визначити за допомогою спеціального приладу — люфтоміра.
Щоб визначити несправність, потрібно перевірити оглядом кріплення деталей рульового привода та люфт у шарнірних з’єднаннях.
Перевірку слід виконувати вдвох: одному робити різкі рухи рульовим колесом праворуч і ліворуч, а другому знизу оглядати всі кріплення та з’єднання. Усувають несправність підтягуванням кріплень та заміною спрацьованих шарнірів.
Туге обертання рульового вала може спричинятися:
/ деформацією деталей рульового привода;
/ відсутністю оливи в картері рульового механізму;
/ неправильним регулюванням зачеплення або спрацюванням підшипників черв’яка та ролика;
/ неправильним установленням кутів передніх коліс.
Перевіряють наявність оливи, а також доливають її в картер рульового механізму крізь отвір, що закривається пробкою. Решту несправностей усувають регулюванням і заміною спрацьованих деталей.