Головна / Урок / Виробниче навчання 18Т1

Виробниче навчання 18Т1

Тема уроку: Методи діагностики технічного стану тракторів

ІНСТРУКЦІЯ

З ОХОРОНИ ПРАЦІ

ПРИ ДІАГНОСТУВАННІ ТРАКТОРІВ ТА АВТОМОБІЛІВ

  1. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ.
  • До роботи по діагностуванню допускаються тільки особи, що пройшли відповідний інструктаж по безпечному виконанню всіх видів робіт, ознайомлені з правилами поводження з легко займаючими і отруйними речовинами.
  • Установка машини на діагностування проводиться під керівництвом відповідальної особи, призначеною адміністрацією підприємства.
  • При підготовці машин надіагностуваннята під час діагностування повинно бути забезпечено виконання вимог охорони праці для конкретного виду робіт.
  • Майданчики для машин повинні мати рівну горизонтальну або з незначним уклоном міцну поверхню водовідвідні канали і снігозахисні пристрої, а також місце для зберігання пожежногоінвентаря.
  • Розміщення машин в місцях зберігання повинно забезпечити безпечні в’їзд і виїзд, огляд і проведення технічних обслуговувань.
  • Місце для підготовки машини до діагностування повинно бути добре освітлене. Переносні електролампи і електроінструмент підключають до мережі напругою 12 В.
  • Роботи, пов’язані із зберіганням машин, повинні виконуватись із урахуванням усіх санітарних вимог, а також вимог діючого законодавства про застосування праці жінок і підлітків, яким не виповнилось 18 років.
  • Майданчик для діагностування машин треба обрати полосою шириною не менше 3 метрів.
  • Місце діагностування машин обладнується ящиками з піском, пожежними щитамиі засобами для подачі сигналу у випадку пожежі.

 

  1. ВИМОГИ БЕЗПЕКИ ПЕРЕД ПОЧАТКОМ РОБОТИ.
    • Перед початком роботи треба перевірити наявність спецодягу та спецвзуття і справність робочого інструменту та приладів, засобів протипожежного захисту.
    • Робочі інструменти та прилади повинні відповідати ТУ (технічним умовам їх виготовлення).
    • Агрегати, які направляються на діагностику, повинні бути вимиті і очищенні від бруду.
    • Перед діагностуванням надійно закріпити машину, підложити під колеса противідкатні опори.
    • Перевірити технічний стан двигуна.
    • При огляді машина встановлюється на оглядову канаву під наглядом відповідальної особи, яка відповідає за пост технічного обслуговування.
    • Для точного визначення технічного стану агрегату перед діагностування провести підготовчу роботу:
  • змінити старе мастило;
  • очистити за допомогою лужних та кислотних розчинів систему охолодження двигуна;
  • злити залишки палива з баків.
    • Про всі виявлені несправності доповісти керівникові і тільки після цього приступити до діагностування.

 

  1. ВИМОГИ БЕЗПЕКИ ПІД ЧАС РОБОТИ.
    • У виконанні робіт пов’язаних з діагностуванням повинні приймати участь два слюсаря.
    • При діагностиці кривошибно-шатунного механізму з використанням компресорно-вакуумної установки треба застерігатися травмування очей зжатим повітрям, яке проривається через з’єднання.
    • Установку контрольно-вимірювальних пристроїв провести при непрацюючому двигуні.
    • Провести прослуховування роботи розподільних шестерен, остерігаючись вентилятора.
    • Встановити на вихлопну трубу інжекторній пристрій для аналізу газів.
    • При нещасних випадках та фактах порушення технологічного процесу поставити до відома керівника робіт.
  1. ВИМОГИ БЕЗПЕКИ ПО ЗАКІНЧЕННІ РОБОТИ.
  • По закінченні роботи необхідно перевірити надійність закріплення поставлених на зберігання машин та обладнання.
  • Розлиті на землю паливо і мастильні матеріали засипають піском, який збирають і виносять у відведене пожарною охороною місце.
  • Матеріали для обтирання після застосування треба складати у металевий ящик з кришкою, а у кінці зміни виносити їх у спеціальні місця.
  • Скласти у визначені приміщення пристосування та інструменти.
  • Перевірити відключення від напруги та повітря усього технологічного обладнання.
  • Провести прибирання території.
  • Після закінчення усіх робіт по установці машин на діагностування.Обличчя та руки вимити теплою водою з милом.
  1. ВИМОГИ БЕЗПЕКИ В АВАРІЙНИХ СИТУАЦІЯХ.
  • Причиною аварії можуть бути вибухи, пожежі і т.д.
  • Попередження виникнення аварій та аварійних випадків досягається при:
  • суворому дотримуванню технологічної дисципліни при виконанні всіх вимог по постановці надіагностуванню;
  • використанні робочого інструментую, приладів, допоміжного інструменту згідно технічних вимог їх виготовлення і їх використання згідно інструкції заводу-виробника.
  • При виникненні пожежі, його гасіння проводити за допомогою первинних засобів пожежогасіння, дотримуючись при цьому мір особистої безпеки. За необхідністю визвати пожежну команду по тел. „101”.
  • При травмуванні робітників надати їм першу медичну допомогу, повідомити керівника робіт, та відправити потерпілого в медпункт.При необхідності визвати швидку допомогу за номером 103.

 

Розробив майстер в\н                                            В.С. Сергєєв

 

ПОГОДЖЕНО                                                  

Інженер з охорони праці                                       В.С.Єрмак

 

 

 

 

 

Вступ

Діагностика та технічне обслуговування машинно-тракторного парку (МТП) – це система організаційних, технічних, технологічних та інших заходів, що виконуються при технічному обслуговуванні та використанні машино-тракторного парку або агрегатів [1]. Основними завданнями технічного діагностування є [1]: • контроль технічного стану для встановлення значень параметрів вимогам технічної документації; • пошук місця і причин відмови (несправності); • прогнозування технічного стану. Основна частина Технічне діагностування має великий вплив на інтенсивність використання техніки, що враховується коефіцієнтом готовності. Попередження відмов, їх оперативне усунення різко знижують простої машин з технічних причин, збільшують їх продуктивність і якість виконання сільськогосподарських операцій, що позитивно позначається на термінах виконання робіт, сприяє отриманню додаткового прибутку виробниками сільськогосподарської продукції (рис. 1). Тому діагностування практично застосовується в тому чи іншому обсязі при всіх видах ТО і ремонту техніки. Крім традиційних робіт (періодичні ТО, ПР і КР, зберігання машин) останнім часом діагностування застосовують в процесі передпродажного обслуговування, при сертифікації сервісних робіт, технічному огляді, оцінці вартості при придбанні та продажу старих тракторів і агрегатів (табл. 1). Методи діагностування поділяють на дві групи: органолептичні (суб’єктивні) та інструментальні (об’єктивні). Інструментальні методи за характером вимірювання параметрів поділяються на прямі (безпосереднє визначення) і непрямі (по діагностичним параметрами) методи. Органолептичні методи. Органолептичними є перевірка на слух і оглядом, дотиком і нюхом.

Види діагностування тракторів Вид діагностування Призначення Основний зміст Перед продажем Контроль тракторів з метою визначення їх відповідності технічним вимогам. Перевірка відповідності параметрів стану тракторів технічним вимогам при продажу. При ТО Визначення готовності тракторів до роботи протягом зміни, до чергового ТО та сезонних ТО. Контроль справності та роботоздатності механізмів та складових частин, які забезпечують безвідмовність за зміну роботи до чергового ТО та в наступному сезоні. Заявочне Пошук розрегулювань, дефектів або контроль роботоздатності при надходженні заявки на несправність чи нероботоздатність трактора. Визначення виду, місця та причини дефекту, розрегулювань або контроль роботоздатності трактора. Ресурсне Визначення залишкового ресурсу складових частин пе-ред ремонтом. Перевірка технічного стану ресурсних агрегатів або ресурсних складових частин. Перед і під час ремонту Визначення складових час-тин і агрегатів, які підлягають ремонту чи віднов-ленню. Виявлення параметрів, значення яких перевищують допустимі, при даному виді ремонту. Після ремонту Оцінка якості ремонту. Контроль справності та робото здатності механізмів і складових частин на відповідність їх технічним вимогам на ремонт. При утилізації тракторів Визначення складових частин, які придатні для подальшої експлуатації після ремонту чи відновлення. Контроль стану складових частин, які можуть бути використані після їх ремонту чи відновлення.

Основні засоби технічного діагностування

Серед цивільних галузей народного господарства сільське господарство найбільш забезпечене діагностичним обладнанням. Для діагностування тракторів і комбайнів налічується близько 56 тис. стаціонарних діагностичних приладів. Діагностична техніка, якою володіє сільське господарство країни, дає змогу якісно оцінювати технічний стан машинно-тракторного парку господарств. Класифікація засобів діагностування наведена на рис. 22

У невеликих господарствах,, підрозділах, орендних колективах, парк яких налічує до 10 машин, доцільно використовувати діагностичне обладнання, що дозволяє оцінювати їх технічний стан за такими вихідними характеристиками, як ефективна потужність, витрата палива, параметри, які безпосередньо впливають на безпеку виконання робіт (люфт рульового колеса, хід гальмової педалі та ін.). Інші технічні параметри здебільшого контролюють органолептичними методами.

Для вимірювання ефективної потужності двигуна трактора використовують цифровий індикатор потужності двигуна ИМД-ЦМ, ИМД-Ц, який оцінює в цифровому виді експлуатаційну потужність за прискоренням розгону колінвала двигуна.

Рис.22 Класифікація засобів діагностування

Крім цього, прилад може використовуватись для вимірювання величини напруги в характерних точках електрообладнання трактора чи комбайна, частоти обертання колінчастого вала двигуна, нерівномірності роботи його циліндрів. Прилад має деякі недоліки: велика трудомісткість робіт при проведенні підготовчих операцій до вимірювання параметру ефективної потужності двигуна, відсутність прямої індикації потужності.

Для вимірювання витрати палива використовують прилад КИ-8940М та КИ-8943. Перший призначений для оцінки витрати палива в дизельних двигунах, другий — у карбюраторних. Витрату палива визначають за перепадом тиску палива на рідинному дифманометрі витратоміра. Недолік цих приладів у тому, що вони мають негерметичну поплавкову камеру, низьку якість виготовлення та ненадійні у використанні скляні трубки.

Для визначення технічного стану гальм тракторів та автомобілів використовують діагностичний прилад КИ-8929. Прилад дає змогу вимірювати параметри рульових механізмів колісних тракторів та автомобілів.

Для парку, який налічує від 10 до 40 машин, рекомендується використовувати діагностичний комплект КИ-13924 або КИ-13901Ф. Ці комплекти застосовують при проведенні ТО-1 та ТО-2. Вони включають 15 діагностичних засобів, за допомогою яких можна оцінювати відповідно 28 та 20 параметрів технічного стану машин. При використанні діагностичного комплекту КИ-13924 значно підвищується якість виконання робіт і знижується їх трудомісткість на 25 %.

Господарствам і підрозділам які експлуатують кормо-збиральні машини, рекомендується використовувати діагностичні комплекти КИ-11382, КИ-16544 та комплект приладів КИ-11428.

Якщо ж машинно-тракторний парк господарства налічує 40 і більше тракторів, то пункт технічного обслуговування або майстерня загального призначення оснащаються стаціонарним комплектом діагностичних засобів КИ-13919А. За допомогою такого комплекту оцінюють технічний стан тракторів та зернозбиральних комбайнів при виконанні технічного обслуговування, ресурсному діагностуванні або пошуку несправностей машини. Комплект КИ-139І9А нараховує 32- прилади, за допомогою яких вимірюється до 100 параметрів технічного стану машин.

На станціях технічного обслуговування тракторів використовують діагностичний комплект КИ-13919А у парі з барабанним діагностичним стендом КИ-8948. Діагностування тракторів за допомогою такого стенда дає можливість оперативно та достовірно перевірити витрату палива, визначити гальмові характеристики колісних тракторів, механічні втрати з трансмісії, технічний стан електрообладнання, працездатність гідропривода механізму начіпної системи тощо. Стенд використовують для діагностування при технічному обслуговуванні, а також при ресурсному та заявочному діагностуванні.

Переносний діагностичний комплект КИ-13901Ф. Комплект КИ-13901Ф (рис. 65) входить до складу засобів майстра-наладчика і призначений для діагностування всіх вітчизняних сільськогосподарських тракторів при ТО-1 і ТО-2, а також для виявлення найпоширеніших несправностей систем і механізмів тракторів у міжконтрольний період. .

Комплект має вигляд переносного контейнера, в якому розміщено контрольно-діагностичні прилади, пристрої, інструмент і технічну документацію. Габаритні розміри комплекту 520Х350Х Х220 мм, маса — 19 кг.

Рис. 23 Переносний діагностичний комплект КИ-13901 Ф-ГОСНИТИ:

1— пристрій КИ-9912;— тестер Ц-4324;— навантажувальна вилка;— прилад КИ-9917;— сигналізаторOP-9928;6 — пристрій КИ-9918; 7 — пристрій К.И-89.20;8 — тахометр;9 — автостетоскоп;10 — пристрій КИ-4870;11 — прилад К-402.

Комплект поста діагностування для СТОТ. Комплект призначений для діагностування тракторів при ТО-2 (здебільшого нових енергонасичених тракторів К-701, К-700, Т-150К та ін.) і ТО-3, а також тракторів, що пройшли поточний ремонт на СТОТ. Комплект входить до складу обладнання районної СТОТ.

 

Залежно від спеціалізації СТОТ комплект випускають у двох варіантах: для діагностування гусеничних або колісних тракторів. У першому випадку основою комплекту є установка КИ-4935-ГОСНИТИ, у другому — діагностичний стенд ‘КИ-8927-ГОСНИТИ.

При потоковій організації робіт на СТОТ звичайно створюють такі пости, розміщені послідовно: 1) очистки; 2) підготовчих робіт (здебільшого ТО-2); 3) діагностування; 4) заключних робіт технічного обслуговування (змащувальних, регулювальних та ін.).

Підготовлений до діагностування трактор надходить на пост, де перевіряють у дії роботоздатність усіх його механізмів та систем (тягові якості, показники потужності та економічні, стан механізмів керування, гальма, трансмісію, електричне і робоче обладнання). Тут же при потребі виконують складні регулювання та усувають дрібні несправності.

Після діагностування трактор переганяють на пост заключних операцій, де усувають решту несправностей і виконують регламентний перелік операцій для відновлення його роботоздатності. Якщо на посту усунути несправності не можна, то трактор направляють у зону поточного ремонту.

Комплект засобів поста діагностування забезпечує об’єктивну перевірку технічного стану трактора під час ТО-3 за 1,5— 2 години.

Діагностичні засоби на агрегатах технічного обслуговування та в комплекті оснастки робочого місця майстра-наладчика. До складу агрегатів технічного обслуговування та до комплекту оснастки робочого місця майстра-наладчика входять ті самі діагностичні засоби, що й до переносного комплекту КИ-13901Ф.

Агрегати ТО використовують для обслуговування невеликих розосереджених груп тракторів у польових умовах, а комплект оснастки робочого місця майстра-наладчика — для обслуговування тракторів на стаціонарі. Діагностичні засоби, що входять до складу цього обладнання, застосовуються при ТО-1 і ТО-2.

За допомогою діагностичних приладів і пристроїв перевіряють стан механізмів і систем трактора при відповідному виді його обслуговування. На основі цих перевірок виконують регулювання, очистку фільтрів, герметизацію ущільнень та інші операції або продовжують строк роботи механізму до обслуговування на величину міжконтрольного виробітку. Для обслуговування механізмів і систем трактора використовують спеціальні пристрої, інструмент і оснастку, що .входять, до складу агрегатів ТО та до комплекту робочого місця майстра-наладчика.

Обладнання для діагностування на СТОА. Для комплексної перевірки технічного стану вантажних автомобілів на СТОА, ремонтних підприємствах та в автогосподарствах призначений стенд КИ-8901 -ГОСНИТИ для комплексного діагностування вантажних автомобілів.

Основні вимірювані параметри: гальмове зусилля на кожному колесі автомобіля; тривалість часу, протягом якого спрацьовує гальмовий привод; одночасність спрацьовування гальм; бічні зусилля в контакті керованих коліс з барабанами; сумарний зазор у шворневих з’єднаннях та підшипниках маточин керованих коліс; тягове зусилля на ведучих колесах.

Стенд складається з рами, на якій закріплено рухому (передню) і нерухому (задню) секції. Рухома секція має два бігових барабани з вмонтованими в них двигунами-редукторами. Барабани під різні бази автомобіля переміщуються пневмоциліндром. Піднімання автомобілів за передню балку здійснюється за допомогою пневмопідйомника. Продуктивність стенда — 10 автомобілів за зміну.

Контрольні питання

  1. Чим обумовлена необхідність контрою працездатності і технічного діагностування?
  2. Суть понять:діагностування,діагноз
  3. Суть понять”параметр”
  4. Які рішення приймаються за результатами діагностування?
  5. Яка основна мета впровадження технічного діагностування?
  6. Основні завдання технічного діагностування?
  7. Методи здійснення діагностування машин?
  8. В чому суть маршрутної технології діагностування машин?
  9. Привести класифікацію засобів діагностування.
x

Перегляньте також

59-9826

Актуальні проблеми дистанційного навчання

04листопада 2024 р.  у Федорівському центрі професійної освіти відбулося чергове засідання методичної ...