Головна / Урок / Навчальний матеріал з фізики 31.03.2020, 1 курс, для самостійного опрацювання під час карантину 12.03.20-24.04.20

Навчальний матеріал з фізики 31.03.2020, 1 курс, для самостійного опрацювання під час карантину 12.03.20-24.04.20

Урок № 43. Імпульс. Закон збереження імпульсу. (ВИВЧИТИ: Фізика-10., вид-во «Ранок», 2018р., 272ст., ред. Бар’яхтар В.Г., (в електронному варіанті), *16-17, ст.98, ЗРОБИТИ: Впр.16(1-3,4); Впр.17(1-4).

https://naurok.com.ua/prezentaciya-impuls-tila-zakon-zberezhennya-impulsu-reaktivniy-ruh-106936.html

Вчитель.
На попередніх уроках ви переконались, що закони руху дають змогу розв’язувати задачі механіки, коли відомі сили, прикладені до тіл. Може здатися, що на цьому можна було б закінчити вивчення механіки. Проте в багатьох випадках закони руху не можна використати для розв’язування задач саме через те, що невідомі сили. Наприклад, коли доводиться розглядати зіткнення двох тіл – зіткнення автомобілів, вагонів або більярдних куль, важко визначити значення сил, які виникають при цьому.
У таких випадках для розв’язування задачі застосовують наслідки із законів руху. При цьому з’являються нові величини замість сил і прискорень.
Ці величини – імпульс і енергія.
3. Демонстраційний експеримент (постановка і формулювання проблеми).

Дослід № 1.
Скочування легкорухливої кульки із похилої площини. Вона зрушує брусок, що стоїть нерухомо на її шляху. Дослід повторюємо, але уже з кулькою інших розмірів. (Запитання до класу: чи залежить сила взаємодії від маси?)

Дослід № 2.
На край стола покласти аркуш паперу і поставити, на нього склянку з водою. Якщо повільно тягти папір, то склянка рухається разом з ним. Якщо ж аркуш смикнути різко, він висмикнеться з-під склянки, а склянка залишиться на місці.
Запитання до класу.
Що ви спостерігали?
Які висновки можна зробити, проаналізувавши цей дослід?
Взаємодія тіл залежить не тільки від сили, але й від часу її дії, тому для характеристики дії сили ввели спеціальну характеристику — імпульс сили.

Дослід 3.
Надути повітряну кульку, а потім відпустити. (Кулька буде рухатись за рахунок газів, що з неї «витікають».)
Запитання до класу: чому ми спостерігаємо рух?
Висновок. закони Ньютона дозволяють вирішувати задачі, пов’язані з визначенням прискорення рухомого тіла, якщо відомі всі діючі на тіло сили, тобто рівнодіюча всіх сил. Але часто буває дуже складно визначити рівнодіючу силу, як це було в наших дослідах.
Тому для вирішення завдань використовують ще одну важливу фізичну величину – імпульс тіла.

Урок №44. Практикум з розв’язування задач. (ПОВТОРИТИ: Фізика-10., вид-во «Ранок», 2018р., 272ст., ред. Бар’яхтар В.Г., (в електронному варіанті), *16-17, ст.98,)
Розв’язування задач.
1) Знайти імпульс вантажного автомобіля масою 10 т, який рухається з швидкістю 36 км/год, і легкового автомобіля масою 1 т, що рухається з швидкістю 25 м/с.

2) Два легкорухомі візки масами 2 і 6 кг рухаютьсяназустріч один одному зі швидкостями 2 і 3 м/с відповідно. Після зіткнення візки почали рухатись як одне ціле. Визначте модуль та напрям швидкості візків після зіткнення.

3) Із човна масою 150 кг, який рухається зі швидкістю 2 м/с, у горизонтальному напрямку зі швидкістю 6 м/с стрибає хлопчикмасою 50 кг. Яку швидкість має човен після стрибка, якщо хлопчик стрибає з корми човна в бік, протилежний рухові човна, швидкість хлопчика напрямлена під кутом 45о до горизонту?

Після розв’язування задач на дошці учням пропонується такий вид роботи, як опитувальник. Кожному учневі видається аркуш із завданнями, де на місце крапок він має записати інформацію, якої не вистачає. Після виконання даної роботи учні обмінюються своїми аркушами з сусідом по парті й здійснюють перевірку завдань. Відповіді до даних завдань проектуються на екран.

Варіант
1. Імпульсом тіла називають добуток … на ….
2. Імпульс сили вимірюють у …
3. Вектор імпульсу тіла напрямлений так, як …
4. Дописати формулу: … F t =
5. Невагомість — це …
6. Закон збереження імпульсу читається так: …
1. Імпульсом сили називають добуток … на ….
2. Імпульс тіла вимірюють у …
3. Вектор імпульсу сили напрямлений так, як….
4. Дописати формулу: m_1 v_1+m_2 v_2…
5. Перевантаження — це….
6. Замкненою системою тіл називається…
Розв’язування задач (письмово)
1. Рух матеріальної точки описується рівнянням . Знайти імпульс точки через 4 с, вважаючи, що її маса дорівнює 4 кг.

2. Снаряд масою 20 кг, що летить зі швидкістю 500 м/с, потрапляє у платформу з піском масою 10 т і застрягає в піску. З якою швидкістю розпочала рухатися платформа?

3. Граната, що летіла зі швидкістю 10 м/с, розірвалася на два уламки масами 12 кг і 8 кг, які розлетілися в протилежних напрямках. Швидкість руху більшого уламка 25 м/с у напрямі руху гранати. Яка швидкість руху меншого уламка?

Орієнтовні теми для навчальних проектів – презентацій
Рівновага тіл.
Момент сили.
Умови рівноваги тіл.
Центр тяжіння. Центр маси тіла.

x

Перегляньте також

59-9826

Актуальні проблеми дистанційного навчання

04листопада 2024 р.  у Федорівському центрі професійної освіти відбулося чергове засідання методичної ...