https://pidruchnyk.com.ua/1244-biologi-11-klas-sobol.html
Тема: «Профілактика інвазійних захворювань та захворювань, що передаються статевим шляхом»
Мета:
освітня: розширити знання про інвазійні захворювання та такі, що передаються статевим шляхом; з’ясувати як відбувається профілактика цих захворювань;
розвивальна: розвивати вміння логічно мислити та використовувати теоретичні знання для пояснення шляхів передачі захворювань та методів їх профілактики;
виховна: виховувати бережливе ставлення до власного здоров’я.
обладнання і матеріали: підручник, презентація до уроку.
базові поняття і терміни: Інвазійні захворювання. Джерела інвазій. Профілактика інвазійних захворювань. Захворювання, що передаються статевим шляхом (ЗПСШ). Інтимна гігієна. Безпечна статева поведінка.
тип уроку: комбінований.
ключові компетентності: спілкування державною мовою, основні компетентності у природничих науках і технологіях, екологічна грамотність і здорове життя, уміння вчитися впродовж життя.
Хід уроку:
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів
Бесіда за питаннями:
- Що таке інфекційні захворювання?
- Наведіть приклади інфекційних захворювань.
- Що таке шляхи зараження?
- Назвіть основні механізми зараження.
- Що таке профілактика інфекційних захворювань людини?
- Наведіть приклади профілактичних заходів щодо інфекційних захворювань.
- Хто такі паразити? Які паразити можуть жити в організмі людини?
Головним скарбом життя є здоров’я, і щоб його зберегти, потрібно багато що знати.
Авіценна
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Особливості та різноманітність інвазійних захворювань людини
ІНВАЗІЙНІ ЗАХВОРЮВАННЯ (від лат. invasio – вторгнення, напад) – це хвороби, збудниками яких є тваринні паразитичні організми. Інша назва – паразитарні захворювання.
Найпоширенішими групами інвазійних захворювань є протозойні (паразитами людини є понад 50 видів одноклітинних тварин) та гельмінтози (понад 270 видів паразитичних червів спричиняють захворювання в людини).
- Які особливості мають ці захворювання?
- Збудниками є паразитичні тварини
- Специфічність
- Наявність складних життєвих циклів
- Тривалий хронічний перебіг із компромісними відносинами
- Формування нестерильного імунітету в хазяїв
- Здатність передаватися від людини до людини або від тварин до людини
Імунітет проти інвазійних збудників формується з деякими труднощами та називається нестерильним імунітетом.
Шляхи зараження організму людини інвазійними хворобами
(самостійна робота з матеріалом підручника)
- аліментарний – збудник потрапляє з їжею через травну систему (наприклад, цисти дизентерійної амеби або яйця аскариди з немитими фруктами, фіни ціп’яків зі свининою);
- водний – зараження відбувається під час пиття або випадкового заковтування води (наприклад, цистилямблій, личинки печінкового сисуна);
- контактно-побутовий – через предмети побуту (наприклад, зараження коростяним свербуном), під час контакту з хворими домашніми тваринами (наприклад, ооцисти токсоплазми з шерсті кішок, яйця ехінокока – з шерсті псів);
- контактно-статевий (наприклад, таким шляхом передається сечостатева трихомонада);
- трансплацентарний – проникнення збудника з організму зараженої вагітної жінки в організм плода через плаценту (зараження плода токсоплазмою, малярійним плазмодієм);
- трансмісивний – під час укусів кровосисних кліщів, комах (наприклад, муха це-це є переносником трипаносом, москіти – лейшманій).
Профілактика інвазійних захворювань
Найефективнішим заходом профілактики інвазій є елементарне дотримання правил особистої гігієни (миття рук перед вживанням їжі, після відвідування місць загального користування та спілкування з домашніми тваринами). Крім того, потрібно обов’язково обдавати кип’ятком овочі та фрукти, що їх вживають у сирому вигляді, піддавати необхідній термічній обробці рибу та м’ясо. Важливо турбуватись про повноцінне харчування, що в достатній кількості забезпечує організму усіма поживними речовинами, вітамінами А, С, D. Позитивне значення має і стимулювання імунітету, що знижує ймовірність зараження, перешкоджає міграції паразитів по організму, скорочує тривалість їхнього життя в організмі хазяїна.
Особливості захворювань, що передаються статевим шляхом.
Термін «захворювання, що передаються статевим шляхом (ЗПСШ)» рекомендований ВООЗ у 1982 р. замість застарілого терміна «венеричні хвороби». Нині відомо близько 30 збудників ЗПСШ, серед яких віруси, бактерії, гриби й одноклітинні тварини.
- Збудниками є віруси, бактерії, гриби, твариноподібні
- Малосимптомний перебіг
- Уражають переважно органи статевої й сечовидільної систем
- Тривалий хронічний перебіг без лікування
- Відсутність імунітету в хазяїв
- Здатність передаватися від людини до людини.
Класифікація ЗПСШ
До першої групи належать типові захворювання, що передаються статевим шляхом, – сифіліс, гонорея, хламідіоз. Збудники цих захворювань передаються в разі незахищеного статевого контакту.
До другої групи відносять: захворювання з переважним ураженням статевих шляхів (генітальний герпес, хламідіоз, лямбліоз, трихомоніаз та ін.) та захворювання з переважним ураженням інших органів (СНІД, гепатит В, лямбліоз, короста, цитомегаловірусна інфекція та ін.).
Заходи профілактики ЗПСШ
- Правила особистої гігієни та інтимну гігієну статевих органів
- Безпечна статева поведінка (самостійне ознайомлення з матеріалом підручника)
- Відсутність шкідливих звичок.
ІV. Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів
Практична робота 2
Розробка рекомендацій щодо профілактики захворювань
Мета: розвиток уміння застосовувати знання та розробляти обґрунтовані рекомендації щодо профілактики захворювань людини.
Хід роботи
- Застосуйте знання про групи захворювань людини і заповніть таблицю. Зробіть висновок про причини захворювань людини.
Ознака | Неінфекційні | Інфекційні | Інвазійні | ЗПСШ |
Причини | ||||
Чинники ризику | ||||
Особливості | ||||
Приклади |
- У таблиці наведено обґрунтування рекомендацій для збереження, зміцнення та відновлення здоров’я. Опрацюйте їх і сформулюйте рекомендації щодо профілактики захворювань людини.
Основні рекомендації щодо профілактики захворювань людини
Рекомендація | Обґрунтування рекомендації |
Треба розуміти, як побудований і як працює організм людини, що йому корисно, а що – шкідливо | |
Відмежувавшись від природи і створивши тепличні умови, людина відгороджується від оздоровчого природного впливу | |
Гармонія існування з людьми можлива лише на основі альтруїзму. Позитивне ставлення до людей – запорука соціального благополуччя | |
Нервова система впливає на механізми самооновлення; організм людини здатний активізувати ці процеси, створюючи постійну мотивацію | |
Сонце, повітря й вода впливають на захисні імунні реакції, посилюють антистресові процеси, розвивають механізми терморегуляції | |
Дотримуйтесь правил раціонального харчування, що запобігає надмірному навантаженню на дію системи органів | |
Помірні навантаження активізують кровообіг, обмін речовин, регуляторні системи, виділення продуктів обміну та ін. | |
Синтетичні ліки є неприродними для організму і можуть чинити побічну шкідливу дію на клітини, органи й організм | |
Віра позбавляє організм від внутрішніх конфліктів, хронічних емоційних стресів і підтримує психічне здоров’я |
ІV. Інструктаж домашнього завдання
- Опрацювати §31, §32 підручника, пит. усно;
- Повторити матеріал, підготуватися до к.р.