УРОК
Тема : РІДИНИ ІНШОГО ПРИЗНАЧЕННЯ.
- Гальмівні рідини.
- Амортизаторні рідини.
- Гальмівні рідини:
Для гідрогальмівної системи автомобіля (рис. 14) виробляють гальмівні рідини на касторовій гликолевій основі. Рідини на касторовій основі мають хороші мастильні властивості та не викликають набухання або роз’їдання гумових деталей гальмівної системи автомобілів.
В 40-х роках ХХ століття в Росії була вперше випущена і до цього часу широко використовується гальмівна рідина БСК, що являє собою суміш 50% бутилового спирту та 50% касторового масла і яка володіє гарними мастильними властивостями.
Недоліком цієї рідини є те, що при –200 С касторове масло випадає в осадок, що може призвести до поломки гальмівної системи.
Спеціально для автомобілів ВАЗ була випущена гальмівна рідина “Нева” на гликолевій основі з в’язкими та антикорозійними присадками, працездатна в широкому діапазоні температур від –500 С до +500 С. Пізніше була випущена гальмівна рідина “Томь”, що переважає “Неву” по низькотемпературним властивостям.
Всесвітнім стандартом відповідає гальмівна рідина “Роса”, що випускається в Росії. Рідини на гликолевій основі вогнебезпечні та токсичні. Характеристики вітчизняних гальмівних рідин:
Рідина гальмівна “Нева” (ТУ 6-01-1163-82) – складна композиція на гліколевій основі (етилкарбітол) з загущуючою й антикорозійною присадками. Призначена для гідравлічної системи привода гальм та зчеплення вантажних і легкових автомобілів (крім ГАЗ-24 випуску до 1985 р. через несумісність з гумовими ущільнюваннями гідропривода гальм).
Рідина гальмівна ГТЖ-22М (ТУ 601-787-75) виробляється на гліколевій основі. За показниками близька до “Неви”, але гірші антикорозійні властивості.
Рідина гальмівна “Томь” (ТУ 6-01-1276-82) являє собою складну суміш з етилкарбітолу, ефірів борної кислоти з в’язкісною та антикорозійною присадками. Має кращі експлуатаційні властивості, ніж “Нева”. Сумісна з “Невою” при змішуванні у будь-яких співвідношеннях.
Рідина гальмівна “Роса” (ТУ 6-05-221-569-84) – високотемпературна гальмівна рідина, що являє собою композицію на основі сполук, що містять бор, з антиокислювальною й антикорозійною присадками. Призначена для гальмівних гідравлічних систем різних автомобілів, працездатна в інтервалі температур навколишнього середовища від –500 С до +500 С.
Рідина гальмівна БСК (ТУ 6-101533-75) являє собою суміш рівних частин рицинової олії і бутанолу з додаванням органічного барвника. Застосовують для гідропривода гальмівних систем і зчеплень вантажних та легкових автомобілів, крім автомобіль “Жигулі”. Рідина працездатна в зонах помірного клімату з температурою навколишнього середовища не нижче – 200 С.
Рідина “Нева”, “Томь” і “Роса” сумісні, змішування їх між собою можливе в будь-яких співвідношеннях. Змішування вказаних рідин з БСК недопустиме, бо призведе до розшарування суміші.
Властивості гальмівних рідин на основі полігліколей регламентується різними міжнародними специфікаціями (SAE 1703, JAN 80, ДОТ-3, ДОТ-4, ДОТ-5, ISO 4952). Усі специфікації аналогічні одна одній і розрізняються лише значеннями низькотемпературної в’язкості, мінімальної температури кипіння чистої гальмівної рідини та температури кипіння після зволоження.
Зарубіжними аналогами рідин “Нева” і “Томь” є рідини, що відповідають класифікації ДОТ-3, а для рідини “Роса” – ДОТ-4.
2.Амортизаторні рідини:
Амортизаторні рідини являють собою малов’язкі масла, якими заповнюють гідравлічні амортизатори. Вони повинні володіти хорошими мастильними та антикорозійними властивостями, мати низьку температуру застигання та достатню в’язкість при температурі до 1000 С, стабільність, яка забезпечує надійну роботу до 100 тис.км пробігу автомобіля.
Основними показниками для амортизаторних рідин являється в’язкість. Більшість робочих рідин мають наступні значення в’язкості: при температурі 200 С – 30…60 мм2 /с; 500 С – 10…16 мм2 /с; 1000 С – 3,5…6,0 мм2 /с. Високі вимоги пред’являються до в’язкості амортизаторної рідини при мінусових температурах. Так, при температурі –200 С в’язкість не повинна перевищувати 800 мм 2 /с. При більш високій в’язкості робота амортизатора різко погіршується та відбувається блокування підвіски. Вже при температурі –300 С в’язкість товарних амортизаторних рідин перевищує 2000 мм2 /с, а при –400 С досягає 5000…10000 мм 2 /с. При таких температурах забезпечити необхідну в’язкість можуть тільки амортизаторні рідини на синтетичній основі.
На сучасних автомобілях встановлюють переважно гідравлічні амортизатори телескопічного типу. Амортизаторні рідини, що використовуються в них, працюють в жорстких умовах: при експлуатації автомобілів в південних районах влітку вони нагріваються до 120…1400 С, а при експлуатації взимку в північних районах їх температура може знижуватися до –600 С. При цьому тиск рідини в амортизаторах автомобілів може досягати 10 МПа.
В якості амортизаторної рідини в автомобілях використовують нафтові малов’язкі масла (веретенне марки АУ) або су0міш трансформаторного та турбінного масел у співвідно-шенні 1:1. Але ці масла мають недостатньо гарну в’язкісно-температурну характеристику: при зниженні температури їх в’язкість сильно зростає, що призводить до жорсткої роботи амортизаторів.
Кращі експлуатаційні показники мають всесезонні амортизаторні рідини Аж-12т, Аж-16, МГП-10 і МГП-12.
Рідина МГП-10, що виготовляється з високоочищеного мастила з присадками, що покращують його експлуатаційні властивості, була вперше виготовлена для автомобілів ВАЗ.