УРОК.
ТЕМА: Засоби для заправки маслом.
- Засоби змащування і заправлення маслами агрегатів і машин .
- Централізовані автоматизовані мастильні системи.
- Засоби змащування і заправлення маслами агрегатів і машин:
Для централізованого змащування і заправлення агрегатів автомобілів, тракторів та інших сільськогосподарських машин безпосередньо при їх технічному обслуговуванні в майстернях експлуатаційних підприємств і на відкритих майданчиках при підготовці техніки до тривалого зберігання використовують мастильні пости, станції і нагнітачі.
Маслороздаточні колонки відповідно до ДЕРЖСТАНДАРТУ 11537–75 випускають наступних типів: КМ – колонка переносна з ручним керуванням і з ручним приводом; КМП – колонка пересувна з ручним керуванням і з ручним електричним чи пневматичним приводом; КМР – колонка стаціонарна з ручним керуванням і електричним або пневматичним приводом; КМД – колонка стаціонарна з керуванням від дистанційного пристрою з електричним приводом. В даний час виготовляють колонки двох типів: переносну маслороздаточну колонку КМП-10 (моделі 397 М), що складається з ручного лопатевого насоса, лічильника, повітревідокремлювача і роздавального рукава з краном (рис. 4.42) і стаціонарну маслороздаточну колонку КМС-10 (моделей 367 М та 367 МЗ). Маслороздаточна колонка моделі 367 М складається з насосної установки моделі 3106 А або моделі 3106 Б, за допомогою яких роблять вимір олії при його відпуску споживачу.
Колонка моделі 367 МЗ є настінним варіантом маслороздавальної колонки моделі 367 М.
Сумішероздаточна колонка КЭДС-25-0,5-1 ДСТ 9018–76 призначена для вимірювання об’ємним методом двокомпонентної паливної суміші (масло – бензин) і приготування її шляхом змішування в камері змішувача роздаточного крана при заправці транспорту з двотактними двигунами. Колонка також може бути використана для видачі тільки бензину. Колонка працює з пультом дистанційного керування типу «Прогрес», що забезпечує управління роботою п’яти колонок. Коротка технічна характеристика сумішероздаточної колонки КЭДС-25-0,5-1 Номінальна витрата, л/хв: при видачі суміші (при температурі 6…40°С) при видачі бензину (при температурі ±40°С) 25 40 Мінімальна доза видачі, л: при видачі суміші при видачі бензину 2 5 Дискретність дозування, л 1 Погрішність дозування % ±0,5 Габаритні розміри, мм 416 × 800 1400 Маса, кН 1,85 Колонка розроблена на базі паливороздаточної колонки «Нара-2» з включенням в її конструкцію маслонасоса, дозуючого пристрою, камери змішувача до роздавального крана і другого роздавального рукава.
Комплект устаткування ОЗ-16302 ГОСНИТИ для поста змащування і заправлення механізмів автомобілів і тракторів. За допомогою устаткування що входить в комплект, можна виконувати наступні роботи: зберігати виробничі запаси масел (чотири сорти), заправляти (дозаправляти) автомобілі і трактори маслами (чотири сорти) з урахуванням кількості відпущеного масла (три сорти), збирати і зберігати відпрацьовані масла (дві групи), змащувати складові частини автомобілів і тракторів пластичними мастилами, промивати мастильну систему дизелів, підкачувати шини і обдувати деталі стислим повітрям.
До складу комплекту входять шість вертикальних резервуарів для збереження свіжих (чотири) і відпрацьованих (два) масел і два горизонтальні резервуари для їх аварійного зливу (не показані); панельна стінка для видачі свіжих масел; насосний блок з електрошафою ; устаткування для збору відпрацьованих масел; установка для промивки змащувальної системи ОМ-2871А ГОСНИТИ або ОМ-16361 ГОСНИТИ; інструментальний візок; комплект арматури і трубопроводів тощо. Технологічний процес переміщення масел на станціях технічного обслуговування (СТО) повністю механізований. Свіжі і відпрацьовані масла рухаються роздільно по двох закритих автономних системах.
Свіжі масла доставляють централізовано в автоцистернах і за допомогою устаткування комплекту перекачуються у відповідні (залежно від сорту і марки масла) резервуари маслоскладу. Далі масла в міру необхідності подаються насосами до панельної стінки для заправлення тракторів з одночасним обліком виданої кількості. Відпрацьовані масла зливають з баків у пересувну ванну, звідки масла самопливом надходять в один (в залежності від групи масел) із проточних баків 6. У міру заповнення баків відпрацьовані масла перекачуються в резервуари маслоскладу, де зберігаються до здачі на регенерацію.
- Централізовані автоматизовані мастильні системи:
Централізовані автоматизовані мастильні системи (ЦАМС) забезпечують підведення заданої кількості рідкого або пластичного мастильного матеріалу до великого числа точок змащування або опор вузлів тертя, що працюють на змінних режимах з частими зупинками, в умовах, коли неможливо забезпечити газо- або гідродинамічне змащення вузлів тертя.
Централізована мастильна система «Мулті Лубер» фірми «Лінкольн» (США), обладнана пневмоприводом, призначена для вантажних автомобілів, автобусів, тракторів, будівельних, дорожніх, гірських, сільськогосподарських і інших машин. Мастильна система складається з одноплунжерного насоса з силовим приводом (пневматичним, вакуумним або ручним), мастильного бака і трубопроводів, що підводять рідкий мастильний матеріал до кожного вузла тертя.
Мастильний насос системи являє собою шестигранний корпус , у внутрішній циліндричній порожнині якого рухається порожній плунжер з кульковим клапаном. Останній перекриває мастильну магістраль, з’єднану з кільцевою виточкою на плунжері. Циліндр закритий пробкою і утворює мастильну камеру д, в яку через канал е з бачка надходить мастило. За штуцером розташовані вихідних штуцерів, отвори яких щільно перекриваються плунжером. До штуцерів приєднані індивідуальні трубопроводи, від кожної точки змащування. При русі плунжера передній кінець його перекриває канал що з’єднує мастильну камеру з бачком, і стискає мастило. В результаті відкривається кульковий клапан, і рідкий мастильний матеріал під тиском по мастильній магістралі плунжерів надходить в кільцеву виточку, яка в цей момент розташована напроти отвору першого вихідного штуцера. При цьому поршень, продовжуючи рух, подає рідкий мастильний матеріал по трубопроводу до тих пір, поки кільцева виточка не вийде із зони отвору першого штуцера. Цей отвір перекривається плунжером, щоб мастило, що потрапило в трубопровід, не поверталося в циліндр. Так відбувається дозована подача рідкого мастильного матеріалу до тертьових пар. При подальшому русі плунжера кільцева виточка проходить повз отвір другого вихідного штуцера. Переміщаючись повз всі отвори вихідних штуцерів, плунжер подає мастило до кожної точки змащування. Вихідні штуцери) розташовані на чотирьох гранях корпуса насоса послідовно (при необхідності число вихідних штуцерів насоса можна збільшити). Коли плунжер займає крайнє переднє положення, цикл змащування закінчується, і поршень переміщується у вихідне положення. При установці централізованої мастильної системи на машинах, обладнаних повітряними компресорами, використовують насоси з пневматичним приводом плунжера, що складається з компактного повітряного циліндра з поршнем.
На машинах без компресора ставлять насоси з вакуумним приводом, що складаються з камери з діафрагмою. На автомобільних або тракторних причепах доцільно використовувати насоси з ручним приводом. Необхідне зусилля для подачі рідкого мастильного матеріалу створюється пружиною, що стискається при відведенні плунжера у вихідне положення рукояткою. Пневматичний привід дозволяє автоматизувати процес змащування шляхом введення в трубопроводи стиснутого повітря. Вакуумний привод оснащений електричними клапанами, зв’язаними з замком запалювання або із спідометром, які посилають електричні імпульси через певні інтервали часу.
Обслуговування такої системи полягає в наповненні маслом бачка і періодичному огляді всієї системи одночасно з обслуговуванням машини.
За даними досліджень Е.С. Кузнецова і Г.В. Крамаренко встановлено, що при використанні централізованої мастильної системи знос деталей вузлів тертя автомобілів ЗИЛ-130 зменшується в 2…3 рази. трудомісткість проведення мастильних робіт – у 3…5 разів.