ПЛАН УРОКУ
ТЕМА ПРОГРАМИ: Коробка передач.
ТЕМА УРОКУ: Призначення та класифікація коробок передач.
МЕТА УРОКУ: Ознайомитись з будовою, призначенням та класифікацією коробок передач.
ТИП УРОКУ: комбінований
МАТЕРІАЛЬНО-ТЕХНІЧНЕ ОБЛАДНАННЯ:
Підручники, плакати.
ХІД УРОКУ
- ОРГАНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА.
- Перевірка готовності учнів до уроку.
- Нагадати основні положення інструкції з охорони праці.
- Відповісти на питання учнів.
- ВИВЧЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ.
- Оголошення теми і мети уроку.
- Визначення мотивації учнів при вивченні нового матеріалу.
- Вивчення нового матеріалу
Коробка передач призначена для перетворення крутного моменту і частоти обертання за величиною і напрямком, а також для довготривалого роз¢єднання двигуна і трансмісії.
Класифікація коробок передач показана на рис.1.
Рис. 1. Класифікація коробок передач
Загальна конструкція і принцип дії ступіечастих коробок передач.
На тракторах широко поширені тривальні коробки пердач.
Розглянемо конструкцію і принцип дії триступінчастої коробки передач (рис.2.).
Рис. 2. Триступінчаста скринька передач: 1 – ведучий вал; 2, 13, 4, 12 – шестерні постійного зачеплення; 3 – синхронізатор; 5 – ведений вал; 6 – колесо-каретка; 7 -проміжна шестерня; 8 – шестерня заднього ходу; 9 – вісь шестерні заднього ходу; 10 – проміжний вал; 11 – шестерня непостійного зачеплення.
Для вмикання першої пердачі колесо-каретку 6 зміщують до вводу в зачеплення з шестернею 11. Крутний момент від ведучого колеса передаватиметься на ведений через шестерні 2, 13, 11, 6. Тоді передавальне число передачі можна записати:
де Z1 – передавальне число і-ї передачі.
Друга пердача вмикається зміщеннім зубчастої муфти синхронізатора 3 вправо до з¢єднання її зубів з зубчастим вінцем колеса 4. У цьому випадку колесо 4 жорстко з¢єднується з веденим валом і крутний момент пердається до нього від ведучого вала через зубчасті колеса 2, 13, 12, 4.
Третя передача вмикається при переміщенні зубчастої муфти синхронізатора 3 вліво до з¢єднання її зубів з зубчастим вінцем шестерні 2. В цьому випадку крутний момент з ведучого вала передається безпосередньо на ведений вал без зміни і така передача називається прямою. Наявність прямої передачі є характерною ознакою тривальної скриньки.
Передача заднього ходу вмикається зміщенням у крайнє праве положення колеса-каретки 6, зуби якого входять в зачеплення з зубами шестерні 8, встановленої на осі 9. Момент від ведучого вала на ведений передається через шестерні 2,13, 7, 8, 6.
Зубчасті колеса-каретки і зубчасті муфти синхронізаторів зміщують за допомогою механізму перемикання. Кожне перемикання відбувається при вимкненому зчепленні.
Рис. 3. Двовальна коробка передач
На рис. 2 показана схема двовальної коробка передач. Двовальні коробки мають простішу конструкцію, низький рівень шуму і вищий ККД на прміжних передачах. Одна з важливих переваг – зручність компоновки і простота транс-місії при задньому розміщенні двигуна і в передньоприводних конструкціях. Особливістю такої коробки є відсутність прямої передачі і обмеження передавального числа на нижчій передачі.
Залежно від вимог для забезпечення необхідних трактору динамічних та екомічних властивостей визначають діапазон передавальних чисел і передавальні числа. Діапазон – це частка від ділення передавальних чисел нижчої і вищої передач. Чим різноманітніші умови, в яких працює трактор, тим більшим повинен бути діапазон.
На тракторах застосовують переважно три-, чотири-, п¢ятиступінчасті передачі. На вантажних тракторах великої вантажопідйомності і високої прохідності поширені коробки з числом ступенів 6 – 16. Збільшення числа ступенів покращує паливну економічність, підвищує середню швидкість руху. Проте ускладнюється конструкція коробки, зростають габарити, вартість, ускладнюється керування нею.
- 3. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
- Класифікація коробок передач?
- Призначення коробок передач? .
- Які несправності можуть виникнути в КП?
- Назвіть основні операції ТО?
- 4. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
- Аналіз уроку
- Підведення підсумків
- Домашнє завдання – А.Ф. Головчук ст.. – 174.