Головна / Урок / Урок 11. Складні випадки відмінювання числівників

Урок 11. Складні випадки відмінювання числівників

Урок 11. Складні випадки відмінювання числівників

  1. Охарактеризуйте подані числівники за будовою, записавши окремо прості, складні і складені числівники.

Один, сто, кількадесят, п’ятдесят чотири, сімдесят восьмий, триста, двадцять, сімнадцять, п’ятсот, триста двадцять восьмий, чотири, дванадцять, сто сімнадцятий, сімдесят, сорок, дев’яносто, тридцять два, стотридцятидвохтисячний, п’ятсот вісімдесят вісім.

Вправа 2

► Провідміняйте числівник один у чоловічому, жіночому, середньому роді однини та у множині.

► Провідміняйте числівники два, три, чотири, кілька, багато.

► Провідміняйте числівники п’ять, шість, сім, п’ятдесят, сімдесят. Яка частина змінюється при відмінюванні числівників на -десят?

► Провідміняйте числівники мало, немало, чимало, півтора, півтори, півтораста. Зробіть висновок, чи можна їх відмінювати?

Вправа 3. Прочитайте та прокоментуйте речення. Визначте розряд числівників за значенням та будовою. Поставте числівники в потрібному відмінку.

  1. Період обертання Землі навколо нашого світила дорівнює 365,256 доби, а навколо своєї осі — 23 годинам 56 хвилинам 4,1 секунди (З посібника). 2. На книжковій виставці 1912 року було відзначено, що в Російській імперії 1911 року українською мовою було видано всього 242 книги, тоді як латинською — 608, естонською — 519, татарською 372 (З посібника). 3. Про будівництво міста Ярослава літопис згадує під 1037 р. Місто Ярослава мало площу близько 60 га, було оточене ровом і величезним валом завдовжки 3,5 км, який біля підошви мав ширину 30 м, загальна висота з дерев’яними частоколами досягала 16 м. (Енциклопедичний довідник «Київ»).

 

Числівник один (одна, одне) узгоджується з іменником у роді й відмінку: один стілець, одного стільця.

При числівниках два, три, чотири, обидва іменники вживаються у формі називного відмінка множини: два підручники, три студенти. При сполученні з цими числівниками іменників із суфіксом -ин, який зникає у формах множини, останні набувають форми родового відмінка однини: два громадянина, три селянина. У непрямих відмінках числівники два, три, чотири, обидваузгоджуються з іменниками: двох підручників, трьом хлопцям, обом черевикам.

Усі кількісні, а також збірні числівники, крім один, два, три, чотири, обидва, обидві, керують іменниками в родовому відмінку множини: п’ять книжок, шістсот сторінок, двоє парубків. У непрямих відмінках числівники узгоджуються з іменником: у п’яти зошитах, двадцятьом журналістам.

Числівники тисяча, мільйон, мільярд вимагають від іменників родового відмінка множини у всіх формах:

мільйон жителів, тисяча кілометрів.

Керування складених числівників визначається останнім з них: тридцять один учень, двадцять два пасажири.

Дробові числівники в усіх відмінках вимагають від іменника родового відмінка однини: одна друга площі, однієї другої площі (За Г. Волкотруб).

  1. Розгляньте таблицю «Паралельні форми числівника». На основі отриманих даних підготуйте лінгвістичне повідомлення про паралельні відмінкові закінчення в числівниках.

Паралельні форми числівника

Відмінок Числівники
1 (жін. рід) 5-20, 50-80 200-900 Збірні
Н. Двоє, два (кількісний)
Р. Одної, однієї П’яти, п’ятьох
Д. П’яти, п’ятьом
З. П’ять, п’ятьох
О. Одною, однією Шістьмастами, шістьомастами П’ятьма, п’ятьома
М. На п’яти, на п’ятьох
  1. Провідміняйте подані числівники. Якщо в деяких відмінках існують паралельні форми, вкажіть їх.

Три, семеро, шістдесятий, тридцять два, п’ятсот, сто вісім, одна, дев’ятнадцять, сорок, мільйон, чотириста двадцять сім.

  1. Поставте числівник у родовий, давальний і орудний відмінки.

72; 63; 91.

  1. Перекладіть українською мовою.
  2. Картина Едварда Мунка «Крик» является визитной карточкой экспрессионизма; данное полотно появилось в 1893 году. 2. Они выступили перед 87 ведущими специалистами и совсем не смущались, если кто-то из присутствующих задавал им каверзный вопрос. 3. Статуя Свободы является одной из самых знаменитых скульптур в США и в мире, ее часто называют «символом свободы и демократии», а полное название памятки — «Свобода, озаряющая мир»; Франция подарила ее Америке в 1886 году. 4. Для того, чтобы исправить фактические ошибки в диссертации, ей пришлось поработать с 53 учебными пособиями. 5. Франческо Петрарка родился 20 июля 1304 року в Ареццо, неподалеку от Флоренции. 6. Около 89 этимологов съехалось на данный симпозиум в Германии. 7. К 59 прибавить 761. 8. Ми выдали вам около 64 справок в прошлом году.
  3. При підготовці варто користуватися не менш ніж 12 джерелами. 9. Це було 55 хвилинне заняття. 10. 1200-й раз.
  4. Запишіть цифри у словосполученнях словами.
  5. Перед 2187 учасниками. 2. Із 128 учнями школи. 3. До 864 представників делегації. 4. Між 10 містами. 5. До 359 додати 67. 6. Доїхали до 60 кілометра. 7. Грамоти вручили 436 учасникам.
  6. 10. Розкрийте дужки, утворюючи словосполучення. Провідміняйте утворені словосполучення, вкажіть на особливості вживання числівника з іменником.

2 (повні відра), 1500 (рік), 15 (веселі дівчата), троє (студент), 5 (ілюстрований журнал), 7,4 (кілометр), 32 (зошит), 24,5 (тонна).

  1. 12. Прочитайте текст. Поставте числівники в потрібному відмінку. Якщо наявні паралельні форми, наведіть їх.

Чорне море (близько 420 тис. км2) з’єднується через протоки Босфор і Дарданелли із Середземним морем. Найбільш мілководною та заселеною є північна частина Чорного моря, яка внаслідок невеликих глибин (80-100 м) та отримання у літній період теплих прісних річкових вод краще прогрівається. Але вже на глибинах 120-200 м вода насичена сірководнем і практично не заселена живими організмами. Середній вміст солі у воді становить 14 %, який збільшується на півдні. Температура морської води на поверхні коливається влітку від 25-27 до 20-24°С, взимку — від + 8 до —0,5°С (Ф. Заставний).

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

► Утворіть кількісні та порядкові числівники, провідміняйте їх разом з дібраними до них іменниками. Складіть з цими числівниками речення.

2,9; 540; 600; 392; 16; 9.

 

Метки уроков: 85 група
Вернуться к: Українська мова – 85 група
x

Перегляньте також

4528468646

Батьки + педагоги + здобувачі освіти = партнери

Вумовах військових дій великої актуальності набувають системи комунікаціїі з здобувачами освіти, їхніми ...