Урок 14. Підсумковий урок.
Звернімося, як завжди, до висловлювань відомих людей: «Для читання потрібен час і простір. Щастя, що ми його маємо», — Т. Злобіна. У вас цей простір та час були на уроках української літератури, а я, як ваш наставник, всілякими способами зацікавлювала вас. Дорогі учні, сьогодні останній ваш урок української літератури. Саме тому його хочеться провести в цікавій формі. Плануючи урок, я враховувала всі ті методи дидактичних ігор, які вам найбільше припали до душі. А гра наша має назву «Найрозумніший».
Завдання 1 «Твір — автор — жанр» ( Назвати автора та жанр твору)
- «Вершники»
- «Я (Романтика)»
- «Маруся Чурай»
- «Поза межами болю»
- «Зачарована Десна»
- «Україна в огні»
- «Залізний острів»
- «Три зозулі з поклоном»
- «Мина Мазайло»
- «Балада про соняшник»
Завдання 2 «Літературні процеси в Україні у 20-30-х роках»
- Які літературні угрупування об’єднувалися за спільним світовідчуттям, естетичними принципами та певною політичною платформою в 20-30х рр. ХХ століття?
- Хто утворив літературну організацію «ВАПЛІТЕ» у 1926 році?
- У яких містах Європи була заснована «Празька школа»?
- Назвіть поетів, що творили у «Празькій школі», та яких друкували в журналі «Вісник»?
- Що називають «Розстріляним відродженням»?
- Хто розпочав літературну дискусію і в якому році?
- Хто вважав, що українські митці будуть першими заспівувачами «азіатського ренесансу», а їхній стиль — активний романтизм — стане основним у час українського відродження?
- Хто належав до літературно-мистецького руху «Розстріляне Відродження»?
- У чому було звинувачено Миколу Хвильового?
- Якій літературній течії характерні такі ознаки: відмова від реалістичного змалювання світу, художнє зображення, суб’єктивізм?
Завдання 3 «Хто сказав, написав…»
- Хто є автором слів: «Поете, любити свій край не є злочин, коли це для всіх!»?
- З якої поезії рядки: «Чому не можна перевернути світ? Щоб поставити все догори ногами?..»?
- Як називається сонет, у якому оспівується золотоголове вічне місто?
- Хто сказав:
Він України мав чарівну вроду,
Носив її наймення гордолиць,
Він виріс від суниць аж до зірниць,
Великий гранослов свого народу?
- 5. Який роман Юрій Яновський писав потай, а потім приніс рукопис Ю. Смоличу?
- 6. Хто сказав «Поезіє, сонце моє оранжеве!»
- 7. Чиї слова: «Душа належить людствам і епохам»?
- 8. Автор слів «А де ж Україна? Все далі, все далі, все далі».
Завдання 4 «Уривок з вірша — назва твору, автор»
- Мріють крилами з туману лебеді рожеві,
сиплють ночі у лимани зорі сургучеві.
- Поезіє, сонце моє оранжеве!
Щомиті якийсь хлопчисько
Відкриває тебе для себе,
Щоб стати навіки соняшником.
- Життя іде і все без коректур.
І час летить, не стишує галопу.
Давно нема маркізи Помпадур,
І ми живем уже після потопу.
- 4. Сеньйорито акаціє, добрий вечір,
Я забув, що забув був вас,
Але осінь зійшла по плечі,
Осінь, ви і осінній час…
- 5. Сміються, плачуть солов’ї
І б’ють піснями в груди:
«Цілуй, цілуй, цілуй її, —
Знов молодість не буде!»
- 6. Ви знаєте, як липа шелестить
У місячні весняні ночі? —
Кохана спить, кохана спить,
Піди збуди, цілуй їй очі.
- 7. Так ніхто не кохав. Через тисячі літ
Лиш приходить подібне кохання.
В день такий розцвітає весна на землі
І земля убирається зрання…
- 8. Ради тебе перли в душу сію,
Ради тебе мислю і творю.
Хай мовчать Америки й Росії,
Коли я з тобою говорю.
- 9. В соняшника були руки і ноги,
Було тіло, шорстке і зелене,
Він бігав наввипередки з вітром,
Він вилазив на грушу і рвав у пазуху гнилиці.
Завдання 5 «Тема — твір»
- Розповідь про батьків, навчання й формування світогляду письменника у формі гуморески.
- Тема міщанства й українізації.
- Протистояння добра і зла в душі героя («чекіста і людини»), його роздвоєність.
- Підкорення людиною міста.
- Зображення дитинства й джерел формування митця .
- Тема першого юнацького кохання.
- Любові всевишній присвячується…
- Страждання України від фашистської окупації.
- Багатостраждальна українська історія з її трагічною героїкою, кохання дівчини-козачки.
- Філософські роздуми зрілої людини — митця про людське буття, роль дитинства у формуванні особистості.
.
Завдання 6 «Асоціації»
Визначити, з яким твором асоціюються поняття.
□ Чорний трибунал
□ Урбанізація
□ Прізвище
□ Семеро товаришів
□ Поїзд-дракон
□ Концтабір
□ Старий крейсер
□ Лист