Завдання на період з 20.04 по 24.04
Шановні учні, виконані завдання або питання, які виникають у вас можете надсилати на мою електронну пошту avaant999@ukr.net або у вайбер 050 681 62 71
Група 16т3
Українська мова Тема «Удосконалення правописної грамотності»
Завдання:
- проходити тести ЗНО за 2018 н.р., відповіді надсилати на електронну пошту avaant999@ukr.net
Українська література Тема «Григір Тютюнник. Життєвий і творчий шлях письменника. «Три зозулі з поклоном». «Вічна» тема «любовного трикутника» в новітній інтерпретації»
Завдання
- Ознайомитися з матеріалом
- Переглянути відео https://www.youtube.com/watch?v=V_mLxTsdB7o
- Читати новелу «Три зозулі з поклоном»
Неймовірно чуттєва і сильна новела. Вона залишає після себе приємний післясмак і мовби закликає читача знайомитися з творчістю Григора Тютюнника ще ґрунтовніше. Проаналізуємо її? Тут розповідаємо все, що про неї треба знати на ЗНО.
Рікнаписання: 1976.
Літературнийрід: епос.
Жанр: новела.
Тема: Складність людських стосунків, виражена через історію нещасливого кохання.
Головна ідея: Возвеличення любові як найвищої духовної цінності, яка піднімає людину над буденністю, очищає її душу.
Головні герої: студент, його мати Софія, чоловік Софії — Михайло, поштар дядько Левко, Марфа, чоловік Марфи — Карпо.
Сюжет
- Софія розповідає своєму синові історію кохання, пов’язану з його батьком.
- Марфа Яркова кохає набагато старшого від себе Михайла, в якого є своя сім’я.
- Страждання Марфи посилюються тим, що живе з чоловіком, якого не любить.
- Михайла заслано до Сибіру, щомісяця він пише листи своїй дружині Софії.
- Прихід листів душею відчуває Марфа і щоразу чекає листоношу, який потай дозволяє пригорнути їх до грудей.
- Софія знає про цю любов , проте не сердиться, а навпаки, розуміє і співчуває.
Три долі –Марфи, Михайла та Софії – пов’язані тугою і стражданням та освячені любов’ю «всевишньою».
Історія написання
Новела «Три зозулі з поклоном» чи не найглибше з усіх творів віддзеркалює внутрішній світ Григора Тютюнника, його світобачення. Підсвідомо до її написання він прямував усе своє життя. А поштовхом стала незначна подія: у 1976 р. до Ірпінського будинку творчості завітав сліпий бандурист, який виконував народні пісні.
Особливо вразила письменника «Летіла зозуля через мою хату…», де йшлося про нещасливе кохання та вічне, непереборне ніким і нічим страждання людини. Ще не стихли звуки бандури, як Григір схопився з місця й побіг у свою кімнату. Так народилася новела «Три зозулі з поклоном» — одна з найчарівніших перлин української літератури XX ст.
Безперечно, в її основі автобіографічні моменти. Образ Михайла асоціюється з батьком письменника, свого часу також репресованого. Навіть ім’я не змінено, хоча про самі репресії в новелі не йдеться: в 70-х рр. ці події замовчувалися, були забороненою темою. А образ оповідача, хлопця-студента, нагадує самого автора
Мотиви твору
- «Сила кохання»
- «протистояння влади й людини»
- «філософія життя»
- «усепрощення»
- «романтики й прагматики».
Образи:
- людей: оповідач (Я) — син Михайла й Софії, студент; Михайло — репресований чоловік Софії; Софія — дружина Михайла, мати оповідача; Марфа Яркова — дружина; Карпо Ярков — приземлений чоловік Марфи; дядько Левко — поштар;
- природи: зозуля; сосна (яку посадив Михайло);
- предметів і явищ: піджак, лист, сон.
Символічні образи
«Три зозулі з поклоном» (символ самотності; традиційна народна формула-прохання не любити); сосна, посаджена Михайлом на піску біля дому (символ самотності й водночас для тих, хто любив (син, Марфа, Софія) Михайла, — пам’ять про нього; для односельців — спогад про загублене життя; для самого Михайла — символ рідного дому); піджак (символ радянської бідності); Сибір неісходима (символ-перегук із творами Тараса Шевченка). У новелі письменникові вдалося втілити в художньому творі безкінечну глибину справжнього кохання й обережне ставлення людей один до одного.
Цікаві факти
- При житті письменника твір так і не було опубліковано.
- Новела записана на старий магнітофон Григором Тютюнником. Запис робив Володимир Білоус.
- Назва новели символізує любовний трикутник — три долі головних героїв.
- Написано під впливом почутої пісні «Летіла зозуля через мою хату» у виконанні сліпого бандуриста.
- Новела є у шкільній програмі, так само й у програмі до ЗНО.
Зарубіжна література Тема «Милорад Павич. Контрольна робота»
Завдання з вибором однієї правильної відповіді
- Для митців постмодернізму було характерне поєднання ідейних та естетичних засад культурних епох:
А Ренесансу і класицизму;
Б романтизму і реалізму;
В античності і середньовіччя;
Г всього світового літературного і культурного процесу.
- Якій національній літературі належить творчість Мілорада Павича:
А сербській;
Б австрійській;
В болгарській;
Г угорській.
- Завдяки якому роману, написаному у формі гіпертексту, М.Павич увійшов у світову літературу?
А «Дамаскін»;
Б «Зоряна мантія»;
В «Хозарський словник»;
Г «Остання любов у Царгороді».
- Спільною темою для багатьох творів М.Павича є:
А висвітлення подій Другої світової війни;
Б відтворення візантійської та поствізантійської культури;
В взаємовідносини індивіда і суспільства;
Г тема людини і релігії.
- Оповідання «Дамаскін» написане у формі:
А параболи;
Б монтажу;
В притчі;
Г гіпертексту.
- Прототипом будівничого Дамаскіна був:
А Іоанн Мансур;
Б Іоанн Грозний;
В Іоанн Листвичник;
Г Іоанн Предтеча.
Завдання з вибором кількох правильних відповідей
- Вкажіть теми, що розвиваються в оповіданні «Дамаскін»:
А зображення війни Австрійської та Османської імперій;
Б опис будівництва;
В сатиричне зображення суспільного-політичного устрою країни;
Г тема гріха та його спокути;
Д проблема особистої відповідальності перед суспільством.
- Назвіть ознаки постмодернізму, втілені в оповіданні М.Павича «Дамаскін»:
А гра письменника з текстом і читачем;
Б потяг до архаїки, міфу, колективного позасвідомого;
В життя – театр абсурду, апокаліптичний карнавал;
Г переплетіння художнього стилю з науковим та діловим;
Д використання гіпертекстової форми організації твору;
Е наявність «віртуального історизму».
Завдання на встановлення відповідності
- Установіть відповідність між персонажем оповідання та його цитатною характеристикою
А «Один із будівничих був старий, переляканий чоловічок,
короткорукий і такий мовчун, що коли його примушували
заговорити, рот його ляскав, наче риб’ячий пухир» 1. Дамаскін
Б «Його девізом було й залишилося: «якщо хочеш довго й 2. Пан Николич
щасливо прожити на землі, не щади себе ані в чому» фон Рудна
В «… на його передпліччі стало видно шрам у вигляді 3. Дмитрій
заплющеного ока» Шувакович
Г «… був лицарем Золотого руна, попечителем сербських 4. Лествичник
шкіл… й суддею…»
- Установіть відповідність між жанрами та назвами творів М. Павича
А Роман-лексикон на 100 000 слів 1. «Краєвид, намальований чаєм»
Б Роман для любителів кросвордів 2. «Остання любов у Царгороді»
В Довідник для гадання (картами Таро) 3. «Дамаскін»
Г Оповідання для комп’ютера і циркуля 4. «Хозарський словник»
Завдання відкритого типу з короткою відповіддю
Ваші думки після ознайомлення із творчістю М.Павича
Художня культура Тема « Музична культура Індії та Далекого Сходу»
Завдання
- Переглянути відео https://www.youtube.com/watch?v=OiN89IiXj-4
- Записати в зошит основні тези
Група 18т1
Українська мова Тема «Позначення м’якості приголосних. Чергування голосних»
Завдання
- Опрацювати матеріал підручника с.93-95
- Виконати впр. 212, 220
Українська література Тема « М. Коцюбинський «Тіні забутих предків»»
Завдання
- Повторити матеріал минулого уроку
- Переглянути відео https://www.youtube.com/watch?v=w1zDjSQCoXs&t=235s
- Готуватися до контрольної роботи
Зарубіжна література Тема «Естетичні погляди поета у вірші «Поетичне мистецтво». Зображення пейзажів природи і душі в «Осінній пісні». Сугестивність, музичність, живописність лірики
«Найбільш оригінальній, грішний, містичний. Найбільш натхненний і справжній серед сучасних поетів»,— так висловився Анатоль Франс про Поля Верлена. Пристрасний і неврівноважений, чутливий і надзвичайно емоційний, богемний митець і скандальний в’язень — таким був визнаний майстер імпресіонізму, зачинатель символізму у французькій поезії — Поль Верлен, якого 1891 р. визнали «Королем поетів»
— Вірш П. Верлена «Поетичне мистецтво» став поетичним маніфестом символізму (написаний 1874 р., надрукований 1882-го). «Найперше — музика у слові»,— такою є провідна теза поета. Поняття музикальності він трактує досить широко. Це подолання в поезії всього, що заважає ліричному самовираженню: законів логіки, звичайних форм віршування, точності змісту. Поет, за Верленом,— медіум, яким керує інтуїція, а не логіка.
Того ж року (1874) крім «Поетичного мистецтва» вийшла збірка П. Верлена «Романси без слів», що містить три розділи: «Забуті арієти», «Бельгійські пейзажі» й «Акварелі».
Поміж дев’яти «Забутих арієт» (арієта — невелика арія, проста за викладом і пісенним характером мелодія) найвідомішою є поезія «так тихо серце плаче» (переклад М. Т. Рильського).
— За удаваною простотою вірша простежується майстерність автора, його новаторство, відкриття «поезії душі». Верлен використовує все багатство фонетики французької мови, що викликає труднощі у перекладачів. Поет застосовує алітерацію (повторення тих самих приголосних), асонанс (повторення однакових голосних), гру однокореневих слів, тавтологічні рими-повтори Складну систему римування поєднано з простим розмовним синтаксисом: речення короткі, часто неповні, це вигуки та скарги: «О хлюпотіння зливи / По крівлях, по землі!», «З відчаю хоч кричи!», «Лягає без причин / туга на серці туга». Гнучкості реченням додає і такий прийом, як перенесення рядка: «Любові й зненавиди / Нема, а дітись ніде!» (переклад М. О. Лукаша).
Вірші містить усього шістнадцять рядків, а розкриває поезію цілої душі.
- Порівняйте переклади вірша П. Верлена «Так тихо серце плаче» різними авторами.
СПІВ БЕЗ СЛІВ
Гаряче серце плаче,
Мов дощ у місті йде.
У серці сум неначе,
Тому так гірко плаче.
Приємно так дощить
Над дахом, над землею.
І на душі в цю мить
У мене теж дощить!
Ці сльози без причини
У мене на душі.
Невже усе хвилинне?
Цей смуток без причини
На серці дивно так —
Ні гніву, ні любові.
Чого ж мені, однак,
На серці тяжко так?
(Переклад М. Терещенка)
* * *
Із серця рветься плач,
Як дощ іллється з неба.
Від зради чи невдач,
Відкіль цей тужний плач?
О, хлюпотіння зливи
По крівлях, по землі!
На серце нещасливе
Спливають співи зливи…
Лягає без причин
Туга на серці туга.
З відчаю хоч кричи!
Від муки дітись ніде,
Рве серце марний жаль.
Любові й зненавиди
Нема, а дітись ніде!
(Переклад м. Лукаша)
* * *
В серці і сльози, і біль —
Небо над городом плаче.
Що це за туга?
Відкіль цей невгамовний біль?
Мжиці занурені звуки
І на землі, й по дахах!
В серце, що в’яне зі скуки,
Ллються зажурені звуки.
Сльози і біль без причин
В серці, якому байдуже…
Тут ані зради, ні провин:
Тут моя туга причин
Чи не найбільше це горе —
Навіть не знати, чому
В серце несміле і хворе
Люто закралося горе?
(Переклад М. Драй-Хмари)
* * *
Так тихо серце плаче,
Як дощ шумить над містом.
Нема причин неначе,
А серце ревно плаче!
О, ніжно як шумить
Дощ по дахах, по листю!
У цю тужливу мить
Як солодко шумить!
Відкіль цей плач, не знати,
В осиротілім серці?
Ні зради, ні утрати,—
Відкіль журба, не знати
Найтяжчий, певне, сум,—
Без гніву, без любові,
Без ревнощів, без дум —
Такий нестерпний сум.
(Переклад М. Рильського)
- Вставте пропущені слова у висловлювання Максима Горького про П. Верлена та прокоментуйте цю думку: «У його завше меланхолійних віршах, що … глибокою тугою, достотно … волання відчаю, біль чутливої та ніжної душі, яка несамовито бажає світла, бажає чистоти, шукає Бога — та не знаходить: хоче … людей — та не в змозі».
Група 17т2
Українська мова Тема «Дієслово, дієслівні форми
Завдання
- Ознайомитися з матеріалом
- Зробити у зошит записи основного
Загальна характеристика дієслівних форм
Дієслово має п’ять основних форм: неозначену, способові, дієприкметник, безособову на -но, -то і дієприслівник. З них дві – способові і дієприкметник – змінювані, три – неозначена, безособова і дієприслівник – незмінювані.
Форма дієслова | Питання | Як змінюється? | У реченні виступає |
Неозначена | що робити? що зробити? |
незмінна форма | будь-яким членом |
Способова | що роблю? що робив би? що роби? та ін. |
змінюється за способами, часами, особами, родами | присудком |
Дієприкметник | який? | змінюється за відмінками, родами й числами | означенням, іменною частиною складеного присудка |
Безособова на -но, -то | що зроблено? | незмінна форма | присудком у безособовому реченні |
Дієприслівник | що роблячи? що зробивши? |
незмінна форма | обставиною |
У способових формах розрізняємо способи дійсний, умовний, наказовий. Дійсний спосіб має три часи: минулий, теперішній і майбутній (проста, складна і складена форми).
У теперішньому і майбутньому часах та в наказовому способі дієслово змінюється за числами й особами.
У минулому часі та в умовному способі дієслова змінюються за родами (в однині) й числами.
Дієприкметники бувають активні й пасивні, недоконаного й доконаного виду. Дієприкметники відмінюються так само, як прикметники твердої групи: синіючий, синіючого, синіючому… ; синіюча, синіючої, синіючою… ; синіючі, синіючих, синіючим… ; (див. Відмінювання прикметників)
Форми дієслова, які змінюються за особами, будемо називати особовими, інші – неособовими.
Вид і перехідність дієслів
Усі дієслівні форми бувають доконаного й недоконаного виду, перехідні й неперехідні.
Дієслова недоконаного виду називають дію, не обмежену ні початком, ні кінцем, і відповідають на питання що робити?: рухатися, йти, відвідувати.
Дієслова доконаного виду називають, дію обмежену або початком, або кінцем, або водночас і початком, і кінцем, і відповідають на питання що робити?: рушити, прийти, відвідати.
Форми одного виду дієслів творяться від форм іншого виду переважно додаванням й відкиданням різних префіксів та суфіксів: казати — сказати, нести — принести, допомагати — допомогти, стукати — стукнути, запрошувати — запросити.
Перехідні дієслова вимагають після себе додатка, який відповідає на питання знахідного відмінка кого? що? (без прийменника) Без такого додатка висловлювання позбавлене змісту: знайшли (кого? що?), придумав (кого? що?), розглянувши (кого? що?).
Усі інші дієслова, зокрема й дієлова на -ся, неперехідні: дбаймо про довкілля, дякую вам, оволодівати знаннями, пишатися сином.
Деякі дієслова залежно від контексту виступають то як перехідні (читаю книжку), то як неперехідні (таке мале, а вже читає).
Українська література Тема «Валер’ян Підмогильний. Життєвий шлях письменника. Автор інтелектуально-психологічної прози, перекладач. Світовий мотив підкорення людиною міста, самоутвердження, інтерпретовані на національному матеріалі в романі «Місто».
Завдання
- Ознайомитися з матеріалом
- Зробити в зошит короткий запис
- Читати роман «Місто» ( аудіокнига, хрестоматія)
- Детальний Аналіз твору «Місто» Підмогильний
Рід літератури «Місто»: епос
Жанр «Місто»: урбаністичний роман.
Тема «Місто»: підкорення людиною міста.
Ідея «Місто»: утвердження філософії вітаїзму, аналіз вічних цінностей буття, взаємин людини й урбаністичного простору.
Герої «Місто»: Степан Радченко— головний герой; Надійка— дівчина із села; Левко — студент; Ганнуся та Нюся — товаришки Надії; Лука Гнідий — господар; Тамара Василівна (Мусінька) — дружина крамаря, у якого жив Степан, його коханка; Максим — син Тамари Василівни та крамаря; Борис— студент, товариш Степана; Зоська — міська дівчина, кохана Степана; Рита — балерина; Вигорський — поет, товариш Степана.
Композиційно-стильові особливості: Валер’ян Підмогильний епіграфом до свого роману «Місто» взяв такі слова з Талмуду: «Шість прикмет має людина: трьома подібна вона на тварину, а трьома на янгола: як тварина — людина їсть і п’є, як тварина — вона множиться і як тварина — викидає; як янгол — вона має розум, як янгол — ходить просто і як янгол — священною мовою розмовляє», а також слова Ана- толя Франса: «Як можна бути вільним, Евкріте, коли маєш тіло?» Соломія Павличко з цього приводу зазначала: «Він [автор] зробив тіло головним героєм «Міста» й висунув ідею двоїстості людини, яка складається з ангельського і тваринного начал. Герої Підмогильного страждають від роздвоєності між душею (розумом, інтелектуальною сферою) і тілом, статевим потягом. Гармонія між цими двома сферами дається важко. По суті, вона, на думку автора, неможлива».
Розповідь подана через історію душі Степана Радченка — енергійного сільського юнака, який приїздить до Києва, вступає до вишу й сподівається повернутися з новими знаннями на село. Уперше Київ відкривається йому з Дніпра як край світу й пуп землі. Роман починається реченням: «Здавалось, далі пливти нема куди». Під Степановими ногами — ще жодного грунту, тільки хистка й непевна вода.
Але з плином часу відбувається поступове просторове завоювання міста. Автор відштовхується від класичної європейської традиції — показати підкорення міста людиною як об’єктивний шлях людської цивілізації. За рік перебування у Києві Степан здійснив велику еволюцію: став відомим письменником, обійняв престижну посаду, познайомився із впливовими людьми.
Він досяг матеріального добробуту, який дав можливість збагачуватися духовно — відвідувати кіно, театри, виставки. Проте Степан не досягнув головного — душевної рівноваги.
Перебуваючи на високому щаблі соціальної драбини, Радченко дедалі частіше відчуває самотність, часто у спогадах повертається в минуле, хоча розуміє, що відірвався від села, рідної стихії і вороття немає. Степана «постійно мучитиме роздвоєність душі: продовжувати рухатися вперед і не мати сили відродити в собі первісне єство» (Р. Мовчан). І назвати Степана Радченка цілісною особистістю не можна, хоча зовні він уписувався в рамки еталона. Повністю розкрити характер Степана Радченка допомагають жіночі образи: Надійка, Тамара Василівна, Зоська, Рита.
Кожна жінка — це певний період життя Степана Радченка, етап на його шляху до мрії, своєрідний індикатор вияву найхарактерніших рис головного героя. Фінал роману «Місто» відкритий, і він може стати початком нової історії, адже Степан пише повість про людей. Роман «Місто» — психологічний твір.
Образ Степана Радченка далеко не однозначний, як його часто трактували. Письменник зобразив людину, в якій постійно борються добро зі злом, яка інколи заради особистого утвердження здатна піти навіть на злочин, не страждатиме й від людських жертв, і разом — це неординарна особистість із виразною суспільною й психологічною неодновимірністю, не позбавлена вміння скептично, а то й іронічно, сприймати себе та навколишній світ. Проблематика «Місто»: сенсу людського життя; добра і зла; біологічного і духовного; маргінального суспільства.
Примітки: В. Підмогильний створив модерний роман, у якому, на відміну від традиційної селянської і соціальної тематики, акцент переноситься на урбаністичну проблематику, порушуються філософські питання буття, аналізується психіка героїв, а конфлікт розгортається між людьми з різними світоглядами. Думки про творчість В. Підмогильного:
- «Він бачив її [людину], розумів і творив її образ в усій суспільній, психологічній і біологічній складності… Він знав людську силу, велич її розуму, її здібності, але в той же час був свідомий усіх її слабкостей» (Г. Костюк).
- «Це [«Місто»] роман про людину, про місто, про життя, про незгасність вогню
Зарубіжна література
Тема «Милорад Павич. Контрольна робота»
Завдання з вибором однієї правильної відповіді
- Для митців постмодернізму було характерне поєднання ідейних та естетичних засад культурних епох:
А Ренесансу і класицизму;
Б романтизму і реалізму;
В античності і середньовіччя;
Г всього світового літературного і культурного процесу.
- Якій національній літературі належить творчість Мілорада Павича:
А сербській;
Б австрійській;
В болгарській;
Г угорській.
- Завдяки якому роману, написаному у формі гіпертексту, М.Павич увійшов у світову літературу?
А «Дамаскін»;
Б «Зоряна мантія»;
В «Хозарський словник»;
Г «Остання любов у Царгороді».
- Спільною темою для багатьох творів М.Павича є:
А висвітлення подій Другої світової війни;
Б відтворення візантійської та поствізантійської культури;
В взаємовідносини індивіда і суспільства;
Г тема людини і релігії.
- Оповідання «Дамаскін» написане у формі:
А параболи;
Б монтажу;
В притчі;
Г гіпертексту.
- Прототипом будівничого Дамаскіна був:
А Іоанн Мансур;
Б Іоанн Грозний;
В Іоанн Листвичник;
Г Іоанн Предтеча.
Завдання з вибором кількох правильних відповідей
- Вкажіть теми, що розвиваються в оповіданні «Дамаскін»:
А зображення війни Австрійської та Османської імперій;
Б опис будівництва;
В сатиричне зображення суспільного-політичного устрою країни;
Г тема гріха та його спокути;
Д проблема особистої відповідальності перед суспільством.
- Назвіть ознаки постмодернізму, втілені в оповіданні М.Павича «Дамаскін»:
А гра письменника з текстом і читачем;
Б потяг до архаїки, міфу, колективного позасвідомого;
В життя – театр абсурду, апокаліптичний карнавал;
Г переплетіння художнього стилю з науковим та діловим;
Д використання гіпертекстової форми організації твору;
Е наявність «віртуального історизму».
Завдання на встановлення відповідності
- Установіть відповідність між персонажем оповідання та його цитатною характеристикою
А «Один із будівничих був старий, переляканий чоловічок,
короткорукий і такий мовчун, що коли його примушували
заговорити, рот його ляскав, наче риб’ячий пухир» 1. Дамаскін
Б «Його девізом було й залишилося: «якщо хочеш довго й 2. Пан Николич
щасливо прожити на землі, не щади себе ані в чому» фон Рудна
В «… на його передпліччі стало видно шрам у вигляді 3. Дмитрій
заплющеного ока» Шувакович
Г «… був лицарем Золотого руна, попечителем сербських 4. Лествичник
шкіл… й суддею…»
- Установіть відповідність між жанрами та назвами творів М. Павича
А Роман-лексикон на 100 000 слів 1. «Краєвид, намальований чаєм»
Б Роман для любителів кросвордів 2. «Остання любов у Царгороді»
В Довідник для гадання (картами Таро) 3. «Дамаскін»
Г Оповідання для комп’ютера і циркуля 4. «Хозарський словник»
Завдання відкритого типу з короткою відповіддю
Ваші думки після ознайомлення із творчістю М.Павича.
Технологї
Завдання
- Опрацювати матеріал підручника с.119-127
- Працювати над виробом