Головна / Урок / Для гр 81Тематичне оцінювання з теми: “Адаптація”

Для гр 81Тематичне оцінювання з теми: “Адаптація”

 Група № 81 Тематичне оцінювання з теми:”Адаптація”

Мета уроку:

освітня: перевірити, узагальнити і систематизувати знання учнів з теми «Адаптації»;

розвивальна :стимулювати учнів до самостійної творчої праці, самоаналізу власних знань, умінь та навичок;

виховна: виховувати розуміння про необхідність підвищення власного адаптивного потенціалу.

Повторити § 1 – 18 Підручник В. Соболь Біологія і екологія 11 кл. рівень стандарту.

Виконати один з  варіантів на вибір.

 

Варіант 1.

Кожна правильна відповідь – 0,5 бали.

І. Завдання з вибором однієї правильної відповіді.

  1. Пристосування організмів до умов зовнішнього середовища називають:

а) анабіозом;                  б) мутуалізмом;

в) коменсалізмом;          г) адаптацією.

  1. Екологічно пластичні види здатні:

а) переносити дуже низькі температури;

б) переносити дуже високі температури;

в) жити при постійній температурі навколишнього середовища;

г) переносити значні коливання температур.

  1. Прикладами біохімічних адаптацій є:

а) постійна температура тіла теплокровних тварин;

б) добування і запасання їжі;

в) захист від ворогів;

г) виділення отрути деякими тваринами.

  1. Гомойотермні тварини це:

а) плоскі черви, молюски, членистоногі й рептилії;

б) земноводні, риби, круглі черви, рептилії;

в) ссавці, членистоногі, кільчасті черви, кишковопорожнинні;

г) птахи й ссавці.

  1. Стан заціпеніння характеризується:

а) відсутністю видимих проявів життя;

б) неадекватною поведінкою тварин;

в) нерухомістю тварини, припиненням живлення й зниженням фізіологіч­них функцій;

г) майже повним припиненням життєвих процесів.

  1. Шляхи адаптації тварин до змін температури:

а) біологічна і фізична терморегуляція;

б) хімічна, фізична і поведінкова терморегуляція;

в) посилення тепловіддачі при зниженні температури;

г) посилення утворення тепла при підвищенні температури.

  1. При конкурентних взаємозв’язках між організмами спостерігається:

а) пряме знищення одного організму іншим;

б) Виділення одними видами речовин, що пригнічують життєдіяльність представників інших видів;

в) потреба в однакових умовах існування для різних організмів;

г) будь-яке співжиття організмів різних видів.

  1. Дія паразитів на організм хазяїна:

а)  постачання організму хазяїна вітамінів і мінеральних солей;

б)  поліпшення обмінних процесів в організмі хазяїна;

в)  механічне ушкодження тканин хазяїна, використання поживних речовин;

г)  забезпечення хазяїна харчовими продуктами.

  1. Добова періодичність у рослин проявляється:

а)  відкриттям і закриттям квіток, посиленням і послабленням процесів фотосинтезу;

б)  коливанням тургорного тиску;

в)  заціпенінням або анабіозом;

г)  зміною швидкості всмоктування води кореневими волосками.

10. Як називають принцип, сформульований таким чином: «два види, що конкурують за той самий набір ресурсів, в умовах стабільності факторів середовища не можуть існувати разом нескінченно довго»:

а)  принципом конкурентного витіснення;

б)  законом лімітуючого фактора;

в)  законом толерантності;

г)  правилом екологічної піраміди.

Завдання з вибором кількох правильних відповідей.

  11Добова періодичність тварин проявляється:

а)  коливанням температури тіла і заціпенінням;

б)  заціпенінням і анабіозом;

в)  зміною швидкості поділу клітин і ритму серцевих скорочень;

г)  коливанням температури тіла, глибини і частоти дихальних рухів.

12. Прикладами поведінкових адаптацій є:

а)  добування і запасання їжі;

б)  шлюбні ритуали;

в)  насиджування яєць;

г)  вигодовування потомства.

13. Пойкілотермні тварини:

а) кільчасті черви, молюски, членистоногі;

б) амфібії, риби і рептилії;

в) круглі черви, молюски, амфібії;

г) ссавці, амфібії, молюски.

14. Мутуалізм — це форма симбіозу між представниками різних видів, а саме:

а) актинії і рака-пустельника;

б) корови й печінкового сисуна;

в)  бобових рослин і азотофіксуючих бактерій;

г) окуня і карася.

15. Адаптації до, життя у водному середовищі:

а) обтічна форма тіла, відносно низький рівень процесів життєдіяльності;

б) добре розвинена опорна система й органи руху;

в) зовнішнє запліднення і відсутність амніону;

г) здатність до швидкого пересування.

16.У тварин фотоперіодизм регулює:

а) прагнення птахів до перельотів;

б) впадання у сплячку у ссавців;

в) відростання волосяного покриву;

г) утворення зимуючих стадій у комах.

III. Завдання на встановлення відповідності.

17.Установіть відповідність між терміном і його визначенням.

А антагоністичні взаємини між організмами, що будуються на основі взаємодії біологічно активних речовин;

Б змагання за один і той самий ресурс;

В взаємно корисне співжиття організмів різ­них видів;

Г вид взаємозв’язків між організмами різних видів; за якого один з них певний час ви­користовує іншого як джерело живлення та середовище існування;

Д взаємини особин різних видів, які їм не шкодять, проте й не дають користі.

  1. Мутуалізм;
  2. Паразитизм;
  3. Алелопатія;
  4. Коменсалізм

18.Знайдіть відповідність між групою рослин і рослинами, що належать до групи:

  1. Світлолюбні;           А росичка, сфагнум, бал:
  2. Тіньовитривалі;     Б ковила, типчак, кактус;
  3. Посухостійкі;           В дуб, липа, бузок;
  4. Вологолюбні.          Г сальвінія, латаття, елодея?

Д береза, сосна, тюльпан.

Завдання на встановлення послідовності.

19.Розмістіть низькочастотні біоритми людини в певній починаючи з тижневої періодичності:

а)  коливання гормональної та статевої активності;

б)  зміна інтелектуальних, емоційних та фізичних проявів;

в)  збільшення маси м’язів, інтенсивний обмін речовин;

г)  інтенсивний ріст і розвиток.

20. Установіть послідовність виникнення адаптацій у процесі еволюції:

а)  дія природного добору у підтриманні доцільних пристосувань;

б)  дія факторів зовнішнього середовища;

в)  зміни, що виникають в організмів;

г)  організми виживають і залишають потомство.

Завдання відкритого типу.

21. Чим відрізняються зовнішні біоритми від внутрішніх біоритмів? Наведіть приклади зовнішніх і внутрішніх біоритмів у людини.

22.Чому будь-яка адаптація завжди має відносний характер? Відповідь обґрунтуйте.

 

Варіант 2.

Кожна правильна відповідь – 0,5 бали.

 

Завдання з вибором однієї правильної відповіді.

  1. Явище, коли форми й забарвлення тіла зливаються з навколишнім середовищем, називається:

а) мімікрією;                           б) маскуванням;

в) захисним забарвленням;    г) попереджувальним забарвленням.

  1. Прикладом етологічних адаптацій організмів є:

а) відповідність у будові статевих органів самців і самок;

б) теплокровність ссавців і птахів;

в) синтез речовин, що забезпечують захист від ворогів;

г) турбота про потомство в багатьох тварин.

  1. Екологічно непластичні види здатні:

а) переносити дуже низькі температури;

б) переносити дуже високі температури;

в) жити при невеликих коливаннях температури навколишнього середовища;

г) переносити значні коливання температур.

  1. Стан анабіозу характеризується:

а) рухливістю тварини і припиненням живлення;

б) посиленим харчуванням і неадекватною поведінкою;

в) підвищенням всіх фізіологічних функцій;

г) майже повним припиненням життєвих процесів і проявів життя.

  1. Пристосування тварин до нестачі вологи:

а) відкладання жиру, тривалий швидкий біг, нічний

б) зниження температури тіла;

в) денний спосіб життя;

г) денний спосіб життя, підвищення інтенсивності обмінних процесів.

  1. При симбіозі спостерігається:

а) пряме знищення одного організму іншим;

б) виділення одними видами речовин, що пригнічують життєдіяльність представників інших видів;

в) будь-яке співжиття організмів різних видів;

г) взаємовигідне співжиття організмів різних видів.

  1. Пристосування організмів до паразитизму:

а) відсутність у всіх паразитів травної системи;

б) відсутність захисних покривів;

в) високий ступінь розвитку статевої системи й інтенсивне розмноження;

г) високий ступінь розвитку нервової системи й органів чуття.

  1. Залежно від середовища існування у ссавців можна виділити такі життєві форми:

а) вологолюбні (гігрофіли) й сухолюбні (ксерофіли);

б) теплолюбні (термофіли) й холодолюбні (кріофіли);

в) посухостійкі і холодостійкі;

г) підземні, деревні, повітряні й водяні.

  1. Зміна температури тіла протягом доби у людини належить до біоритмів:

а) високої частоти;

б) середньої частоти;

в) низькочастотних із тижневою періодичністю;

г) низькочастотних із сезонною періодичністю.

10. Короткоденні рослини:

а) жито, пшениця, гречка, соняшник;

б) кукурудза, горох, гречка, пшениця;

в) просо, кукурудза, хризантеми, жоржини;

г) картопля, ячмінь, жито, овес.

Завдання з вибором кількох правильних відповідей.

11. Прикладом взаємозв’язків за типом синойкії є спільне існування популяцій:

а) орхідей, що оселилися на стовбурі дерев;

б) берези й гриба трутовика;

в) сонечка і мурах;

г) риби гірчак і двостулкових молюсків.

12. Види симбіозу:

а)  конкуренція й мутуалізм;

б)  коменсалізм і синойкія;

в)  дивергенція й конвергенція;

г)  паразитизм і мутуалізм.

13. Теплокровність у гомойотермних тварин підтримується завдяки:

а)  інтенсивному обміну речовин;

б)  споживанню тваринної їжі;

в)  виробленню досконалих механізмів терморегуляції;

г)  наявності теплоізолюючцх покривів.

14. Адаптації до життя в ґрунтовому середовищі:

а)  обтічна форма тіла, повільне пересування;

б)  компактне тіло і риючі кінцівки;

в)   слаборозвинені органи зору;

г)   зовнішнє запліднення, відсутність амніону.

15. У тварин фотоперіодизм регулює:

а)  линяння й нагромадження жиру;

б)  стимуляцію або пригнічення діяльності статевих залоз;

в)  шлюбну поведінку;

г)  перельоти птахів.

16. Особливості водного середовища життя:

а)  низька густина, швидка зміна температури середовища;

б)  велика густина, теплоємність і теплопровідність;

в)  сильний опір рухові і велика виштовхувальна сил;

г)  швидка зміна температур (добові і сезонні коливання).

Завдання на встановлення відповідності.

17. Знайдіть відповідність між середовищами життя та адаптаціями організмів до них:

А добре розвинена опорна система;

Б компактне тіло й слаборозвинені органи зору;

В відносно низький рівень процесів життєдіяльності;­

Г наявність органів кріплення;

Д втрата здатності до розмноження.

  1. водне;
  2. наземно-повітряне;
  3. ґрунтове;
  4. живий організм.

18. Знайдіть відповідність між видами симбіозу та характерними ознаками:

 

А організм одного виду використовує організм іншого виду як житло і джерело живлення, завдає шкоди своєму хазяїнові;

Б співжиття організмів різних видів, що приносить взаємну користь;

В співжиття організмів, при якому особина одного виду використовує особину іншого виду як житло, не приносячи йому ні користі, ні шкоди;

Г популяції різних видів, які спільно проживають, не здійснюють видимого впливу один на одного;

Д співжиття організмів різних видів, при якому один організм використовує іншого як житло і джерело живлення, але не заподіює шкоди партнерові.

  1. мутуалізм;
  2. синойкія;
  3. коменсалізм;
  4. паразитизм.

Завдання на встановлення послідовності.

19. Виберіть правильну послідовність груп рослин стосовно всю, починаючи з найбільш вимогливих до цього екологічного фактора:

а) ксерофіти (сукуленти та склерофіти);

б) мезофіти;

в) гігрофіти;

г) гідрофіти.

20. Встановіть правильну послідовність міграції личинки аскариди в тілі людини:

а)  глотка, кишечник;

б)  кишечник, кровоносні судини;

в)  печінка, права половина серця;

г)  легені, бронхи, трахея.

Завдання відкритого типу.

21. Чим зумовлена провідна роль довжини світлового дня у регулюванні життєвих функцій організмів. Відповідь обґрунтуйте.

22. Яку роль відіграє вода в житті організмів? Які пристосування тварин і рослин до існування в умовах дефіциту вологи ви знаєте?

 

x

Перегляньте також

2024-12-17_19-58-55

Вітання від випускників 11 групи Федорівського ЦПО

Любі наші вчителі, за ваші терпіння та підтримку дякуємо Вам!