Поняття про вид то машин. Групування робіт за видами
Вид технічного обслуговування машини ( трактора), згідно розподілу операцій, встановлюється на підставі типової системи технологічних операції. Типова система технологічних операцій є похідною державного стандарту для організацій –розроблювачів ( конструкторських бюро ) та заводів-виготівників машин.
Для кожної марки трактора встановлюється індивідуальна система технологічних операцій, яка передбачає певний перелік операцій за видами ТО.
Системи операцій ТО тракторів ( типова і індивідуальна ) включають не загальний перелік, а групи робіт, що виконуються через певний період, тобто передбачається групування робіт за видами.
Наприклад: система операцій ТО тракторів при обкатці передбачає перелік робіт, що виконуються перед обкаткою, у процесі обкатки та після обкатки; система операцій ТО тракторів при використанні складається з груп операцій, щозмінного ( ЩТО ), та періодичних обслуговувань ( ТО-1, ТО-2, ТО-3, СТО ); тощо.
Типова система операцій то тракторів
У наочне зображення, типові системи операцій технічного обслуговування тракторів приведено на схемі технічного обслуговування тракторів ( Рис. 26 )
Рис. 26 Схема технічного обслуговування тракторів
Нижче наведені типові системи операцій ТО тракторів та сільськогосподарських машин.
Типова система операцій технічного обслуговування тракторів при експлуатаційній обкатці передбачає:
ТО при підготовці до обкатки:
- огляд та очистка трактора від пилу і бруду;
- очистка від консерваційного мастила;
- огляд та підготовка до роботи акумуляторних батарей;
- перевірка рівня оливи в картерах та дозаправка їх у разі необхідності;
- змащування окремих вузлів і агрегатів згідне таблиці мащення;
- перевірка і, при необхідності, підтяжка різьбових та інших з’єднань;
-
перевірка і регулювання натягу пасів (привода вентилятора, генератора, компресора), механізмів керування, натягу гусениць, тиску повітря в шинах коліс;
-
заправка охолодною рідиною і паливом систем охолодження і живлення двигуна;
- прослуховування двигуна;
-
перевірка показань контрольних приладів і їх відповідності встановленим нормам.
- ТО під час обкатки:
- очистка трактора від пилу і бруду;
- перевірка зовнішнім оглядом на відсутність підтікання палива, оливи
- охолоджуючої рідини і усунення їх у разі потреби;
-
перевірка рівня оливи в піддоні картера двигуна, охолодної рідини в
-
радіаторі і, при необхідності, дозаправка їх до заданого рівня;
-
перевірка роботоздатності дизеля, рульового керування, гальм,
-
системи освітлення і сигналізації, склоочисників;
-
додаткова перевірка натягу пасів привода вентилятора, генератора,
- компресора та ін.
ТО після закінчення експлуатаційної обкатки:
- огляд та очистка трактора;
-
перевірка і, при необхідності, регулювання натягу привідних пасів,
-
тиску повітря в шинах коліс, зазорів газорозподільного механізму,
-
зчеплення, механізмів керування, гальм;
-
технічне обслуговування повітроочисника;
- перевірка і відновлення герметичності повітроочисника;
- підтяжка зовнішніх кріплень складових частин;
-
перевірка акумуляторних батарей, при необхідності, очистка їх
-
поверхні, клем, наконечників проводів, вентиляційних отворів,
-
доливка води;
-
зливання осадку з фільтрів грубої очистки палива, оливи з гальмових
-
відсіків заднього моста, конденсату з повітряних балонів;
- очистка відцентрового оливоочисника (центрифуги);
-
мащення механізмів, агрегатів і складових частин трактора згідно
-
таблиці мащення;
- заміна оливи в дизелі та його агрегатах, у трансмісії;
- промивка системи мащення при непрацюючому дизелі;
- огляд і прослуховування в роботі складових частин трактора.
-
Типова система операцій технічного обслуговування тракторів при використанні включає:
Щозмінне технічне обслуговування (ЩТО):
- очистка трактора від пилу і бруду;
-
перевірка зовнішнім оглядом відсутності підтікань палива, оливи,
-
електроліту та їх усунення в разі необхідності;
-
перевірка рівня масла в піддоні картера двигуна, охолоджуючої рідини в радіаторі і, при необхідності, доливка їх до заданого рівня;
-
перевірка роботоздатності двигуна, гальм, рульового керування, систем освітлення і сигналізації, склоочисників.
- ТО-1:
- огляд (візуальний) трактора;
-
перевірка і, при необхідності, регулювання натягу привідних пасів,
-
тиску повітря в шинах;
-
технічне обслуговування повітроочисників згідно з інструкцією
-
з експлуатації;
-
перевірка акумуляторних батарей і, при необхідності, очистка поверхні, клем, наконечників проводів, вентиляційних отворів у пробках, доливка дистильованої води;
-
зливання відстою з фільтрів грубої очистки палива, оливи, що попало в
-
гальмові відсіки заднього моста і підсилювача крутного моменту,
-
конденсату з повітряних балонів;
-
перевірка рівня оливи в складових частинах трактора і, при
-
необхідності, доливка його до заданого рівня;
-
мащення складових частин трактора згідно таблиці і карти мащення.
-
ТО-2:
-
перевірка і, при необхідності, регулювання зазорів газорозподільного механізму, підсилювача крутного моменту, карданної передачі, зчеплення двигуна і привода ВВП, муфти керування поворотом, гальмівних систем колісних тракторів, сходження напрямних коліс тракторів, вільного ходу рульового колеса, підшипників поворотних кулаків переднього моста, осьового зазору підшипників напрямних коліс, натягу гусениць і шплінтовки пальців;
- очистка отворів у пробках баків основного і пускового двигунів;
-
перевірка густини електроліту в акумуляторах і, при необхідності, їх підзарядка;
- очистка дренажних отворів генератора;
-
заміна оливи і мащення складових частин трактора згідно таблиці мащення;
- промивка системи мащення двигуна;
- очистка відцентрового оливоочисника;
-
перевірка зовнішніх різьбових та інших з’єднань і, при необхідності, їх підтяжка.
- TO-3:
-
діагностування окремих систем і механізмів трактора (гідросистеми, електрообладнання, системи пуску, гальмівної системи та ін.);
-
ресурсне діагностування трактора; при цьому визначається ступінь зношення і оцінюється залишковий ресурс циліндро-поршневої групи, підшипників колінчастого вала, агрегатів трансмісії, паливної апаратури; якщо вони не потребують ремонту, повинні бути виконані операції ТО-2, а також:
-
перевірка і, при необхідності, регулювання форсунок, паливного насоса, зазору між контактами запальної свічки і контактами розмикача магнето, зчеплення пускового двигуна, підшипників направляючих коліс і опорних котків гусеничних тракторів, осьового переміщення кареток підвіски, підшипників кінцевих передач, зачеплень, гідропідсилювача, агрегатів гідросистем, стояночного гальма, підшипників проміжної опори карданної передачі, пневматичної системи;
- очистка та промивка фільтра-відстійника бака пускового двигуна, паливопідвідного штуцера, кришки і фільтра бака основного і пускового . двигунів, фільтрів турбокомпресора і гідравлічної системи, гідропідси-лювача керування;
-
перевірка технічного стану стартера та усунення виявлених несправностей;
- перевірка і, при необхідності, регулювання, реле-регулятора;
- перевірка стану електропроводки та ізоляція пошкоджених місць;
- перевірка показань контрольних приладів на відповідність еталонним і, при необхідності, їх заміна;
- заміна елементів фільтра тонкої очистки палива;
- перевірка без розбирання і, при необхідності, регулювання зазорів у підшипниках ведучих зубчастих коліс головної передачі;
- перевірка і, при необхідності, відновлення щільності посадки фланців карданних валів;
- перевірка і, при необхідності, перестановка місцями гусениць і ведучих зірочок;
-
огляд шин і, при необхідності, усунення пошкоджень;
-
промивка системи охолодження двигуна; визначення потужності і годинної витрати палива;
-
перевірка роботоздатносі механізмів у процесі руху трактора;
Сезонне ТО при переході до осінньо-зимової експлуатації
(СТО-03):
- заправка системи охолодження відповідною рідиною;
- включення індивідуального підігрівача і установка утеплювальних чохлів;
- заміна оливи літніх сортів на зимові у відповідності з таблицею мащення;
- відключення радіатора системи мащення двигуна;
- установка в положення «З» (зима) гвинта сезонного регулювання реле-регулятора;
- доведення до зимової норми густини електроліту в акумуляторах;
- перевірка роботоздатності засобів полегшення пуску двигуна;
Сезонне ТО при переході до весняно-літньої експлуатації
(СТО-ВЛ)
- зняття з трактора утеплювальних чохлів;
- включення радіатора системи мащення двигуна;
- установка гвинта сезонного регулювання реле-регулятора в положення «Л» (літо);
- доведення густини електроліту в акумуляторних батареях до літньої норми;
- видалення накипу із системи охолодження (при необхідності);
- заправка системи живлення двигуна паливом літніх сортів.