Головна / Урок / Група 18Т1 Біологія Заняття №41 Тема:” Організація спадкового матеріалу ”

Група 18Т1 Біологія Заняття №41 Тема:” Організація спадкового матеріалу ”

  Група 18Т1

Біологія

Заняття №41

Тема 

Організація спадкового матеріалу еукаріотичної клітини та його реалізація.

    ГЕНОМ – сукупність спадкової інформації у клітинах організму певного виду.                                                    Геном поєднує основні компоненти, якими є гени та нефункціональні послідовності ДНК. Найхарактерніші особли-
вості організації спадкового матеріалу еукаріотів такі:
• Наявність в еукаріотичних клітинах таких видів геному, як ядерний, мітохондріальний і пластидний. Характерною особливістю ядерного геному є зв’язок ДНК з білками-гістонами й утворення дезоксирибонуклеопротеїнових комплексів – хромосом.
• Розмір геному еукаріотичних клітин має тенденцію до збільшення в міру ускладнення організмів. Так, геном кишкової палички налічує 4,6 млн, геном дрозофіли – 130 млн, а геном людини – 3,2 млрд пар нуклеотидів.
• Основними компонентами еукаріотичних геномів є функціональні послідовності нуклеотидів ДНК.
• У складі функціональної й нефункціональної частин геному еукаріотичних клітин є унікальні послідовності (представлені в геномі однією копією) й повторювані послідовності (представлені декількома або багатьма копіями).
• Для структурної частини геному еукаріотів характерний мозаїчний принцип будови. Структурні гени мають ділянки, що кодують спадкову інформацію, –екзони, і ділянки, що її не кодують, – інтрони.
• У геномі еукаріотів відбуваються ускладнення й урізноманітнення ділянок регуляторної частини (наприклад, енхансери і сайленсери, що посилюють або послаблюють транскрипцію). Ключову роль в еволюції еукаріотів відіграє не поява нових кодувальних послідовностей, а нові комбінації старих і поява нових регуляторних ділянок. При цьому у формуванні нових регуляторних послідовностей значну роль відіграють мобільні генетичні елементи.
• Більшу частину еукаріотичного геному становить надлишкова (нефункціональна) ДНК, що не містить інформації про синтез функціональних продуктів. Так, у кишкової палички частка такої ДНК становить 15 – 20 %, у дрозофіли –
90 – 95 %, а в людини – аж 95 – 98 %.
• В еукаріотичному геномі спостерігається збільшення розмірів спейсерів – ділянок ДНК, що відокремлюють гени один від одного. У прокаріотів спейсер складається з декількох пар нуклеотидів, а в еукаріотів ці ділянки значно
більші
• Геном переважної більшості еукаріотів завдяки статевому розмноженнюотримує два набори алельних генів від двох  батьків різної статі.
Отже, геном еукаріотів відрізняється особливостями організації функціональної й нефункціональної частин, серед яких виокремимо збільшення розмірів, наявність мозаїчної структури, надлишковість та ускладнення регуляторних послідовностей.

      ЕКСПРЕСІЯ ГЕНІВ – процеси використання спадкової інформації генів для синтезу функціональних продуктів – молекул РНК і білків.     Якщо кінцевим продуктом експресії генів є білок, то процес експресії називається біосинтезом білківа ген – білковим. Інформація з таких генів переписується на іРНК, що переносить
її до рибосом – органел синтезу білків. Якщо на генах ДНК відбувається синтез транспортних РНК, то це гени тРНК; якщо синтез рибосомальних РНК, то це гени рРНК. Біосинтез РНК називається транскрипцією. Таким чином, завдяки експресії генів у клітинах з’являються білки, іРНК, тРНК і рРНК.

Особливості експресії генів в еукаріотичних клітинах.
1. На відміну від прокаріотів еукаріотична іРНК синтезується у клітинному ядрі (транскрипція іРНК), звідки транспортується до цитоплазми (експорт іРНК) для синтезу білків. Таким чином, транскрипція й біосинтез білків є окремими, відділеними у просторі й часі, етапами експресії генів.
2. Інша відмінність полягає в мозаїчній будові генів, що мають інтрони та екзони. Спочатку інформація з білкових генів переписується на попередника іРНК (про-іРНК), а потім неінформативні інтронні ділянки вирізаються (сплай-
синг) й первинний транскрипт перетворюється на зрілу іРНК (процесинг). Тому процесинг еукаріотичної іРНК є невід’ємною частиною транскрипції.
3. Для еукаріотів характерна диференціальна експресія генів у різних клітинах організму, тому багатоклітинні організми мають різноманітні диференційовані клітини. Хоча в усіх клітинах містяться однакові гени, їхня експресія
відбувається неоднаково. Регуляція клітинної диференціації здійснюється за допомогою специфічних білків – транскрипційних чинників. На реалізацію спадкової інформації впливають як внутрішні (гормони, білкові транскрип-
ційні чинники, білки-індуктори, білки хроматину, маленькі ядерні РНК), так і зовнішні (температура, випромінювання, антибіотики, токсини). Таким чином, експресія еукаріотичних генів активно регулюється і є основою росту,
розвитку й диференціації клітин та їхньої адаптації до умов навколишнього середовища .
Отже, експресія генів є реалізацією спадкової інформації клітин
з утворенням РНК і білків, яка в еукаріотичних клітинах відбувається з певними особливостями.

1

           Самостійна робота з таблицею
За допомогою таблиці визначте особливості організації спадкового матеріалу еукаріотичних клітин. Заповніть у робочому зошиті таблицю та зробіть загальний висновок про відмінності геному еукаріотів від геному архей та бактерій.
ХАРАКТЕРИСТИКА ГЕНОМУ ЕУКАРІОТИЧНИХ КЛІТИН

Ознака                                                                                                              Характеристика
Види геному
Розміри геному
Особливості ядерного геному
Компоненти геному
Склад функціонального компонента
Склад нефункціонального компонента
Особливості будови структурної частини
Особливості регуляторної частини

       Завдання для самоконтролю
1. Що таке геном?

2. Назвіть компоненти геному еукаріотичних клітин.

3. Наведіть приклади особливостей геному еукаріотичних клітин.

4. Що таке експресія?

5. Що є функціональними продуктами експресії генів?

6. Назвіть основні етапи експресії білкових генів.

Метки уроков: біологія, група 18Т1
x

Перегляньте також

2024-12-17_19-58-55

Вітання від випускників 11 групи Федорівського ЦПО

Любі наші вчителі, за ваші терпіння та підтримку дякуємо Вам!