Відповідно до Кодексу цивільного захисту України, дорожньо-транспортна пригода (ДТП) – подія, що сталася під час руху дорожнього транспортного засобу, внаслідок якої загинули або зазнали травм люди чи заподіяна шкода майну. Прояви дорожньо-транспортних пригод та їхніх наслідків стосуються кожного учасника дорожнього руху, адже їхнє виникнення безпосередньо залежить від дотримання Правил дорожнього руху. Збільшення числа транспортних засобів та учасників дорожнього руху підвищує ймовірність аварійності на автошляхах, відповідно й зростає число осіб, які потенційно можуть постраждати в автопригодах. Дана закономірність стосується не тільки нашої країни, а й країн світу в цілому, яку можливо порушити лише за умови побудови якісної дорожньої мережі та підвищення рівня культури пересування усіма учасниками дорожнього руху.
На мапі світу за числом осіб, які загинули в ДТП у 2012 році наша країна мала середній показник, а з числа європейських країн, один з найвищих – 13,5 на 100 тисяч осіб. Найгірший стан з безпекою на дорозі в Домініканській республіці – 41,7 загиблих, а найкращий в Ісландії – 2,8 на 100 тисяч осіб. В Європі ж, не зважаючи на високий ступінь насичення автомобілями, рівень безпеки на дорозі один з найкращих, особливо це стосується Великої Британії – 3.7, Німеччини – 4,7 та скандинавських країн на 100 тисяч осіб.
Наступна інформація розкриває частку основних причин ДТП за 9 місяців 2013 року. Отже, за даними Департаменту ДАІ МВС України, найбільш поширеними причинами ДТП в Україні є:
Керування автомототранспортом у нетверезому стані – 1461
Перевищення встановленої швидкості – 171
Перевищення безпечної швидкості – 5871
Невиконання вимог сигналів регулювання – 137
Порушення правил перевезення пасажирів – 53
Порушення правил маневрування – 4971
Порушення правил проїзду пішохідних переходів – 1049
Порушення правил проїзду зупинок громадського транспорту – 14
Порушення правил користування освітлювальними приладами – 42
Порушення правил надання безперешкодного проїзду – 420
Порушення правил зупинки і стоянки транспортних засобів – 71
Порушення правил проїзду залізничних переїздів – 25
Порушення правил перевезення вантажів – 10
Порушення правил буксирування – 11
Порушення правил обгону – 256
Виїзд на смугу зустрічного руху – 1421
Порушення правил проїзду перехресть – 1766
Управління несправним транспортним засобом – 193
Недодержання дистанції – 1598
Перевтома, сон за кермом – 348
Порушення правил проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів – 2
Перехід пішоходів у невстановленому місці – 1378
Невиконання пішоходам сигналів регулювання – 80
Неочікуваний вихід пішохода на проїжджу частину – 934
Нетверезий стан пішоходів – 535
Порушення техніки безпеки пасажиром -177
Порушення правил утримання автодорiг та вулиць – 88
Порушення вимог ПДР погоничем тварин – 4
Отже, ДТП трапляються не лише з види водіїв авто, але й пішоходів. До речі, динаміка автопригод має певну циклічність. Незважаючи на те, що взимку рух є ускладнений погодними умовами, число ДТП та постраждалих у холодну пору року відчутно менше. Вважається, що це зумовлено підвищенням пильності та дисциплінованості усіх учасників руху, а також зменшенням числа авто на засніжених шляхах, адже найменше недотримання ПДР може привести до неминучих аварій.
За даними Департаменту ДАІ МВС України, за 9 місяців 2013 року, в нашій країні трапилося 138125 ДТП, в яких було травмовано 27147 осіб та загинуло 3227 осіб. Щодоби в Україні відбувається в середньому близько 500 ДТП, в яких гине близько 12 осіб. Географія ДТП також має певні закономірності, найбільше автопригод трапляється в столиці (33144 за 9 місяців 2013 р.) та густонаселених регіонах.
Що стосується заходів запобігання, то:
– необхідно бути дуже уважними та дбати про технічний стан своєї машини;
– слід завжди пам’ятати про ремені безпеки, оскільки у випадку аварії вони можуть врятувати життя людині;
– не вживати алкоголю, який негативно впливає на нервову систему водія;
– при відчутті сонливості потрібно з’їхати з дороги і подрімати або якщо є можливість – помінятись з іншим водієм;
– якщо дорога мокра, вкрита болотом, піском чи гравієм то сила зчеплення шин з дорогою значно зменшується. Зменшивши швидкість руху, зменшуєте ризик заносу при гальмуванні. Рухаючись у зимовий час засніженими або вкритими льодом дорогами, слід користуватися зимовими шинами, які мають значно глибші протектори і забезпечують краще зчеплення з полотном дороги.
Отже, кожному учаснику дорожнього руху варто пам’ятати, що особиста дисциплінованість, повага до інших учасників руху та неухильне дотримання правил дорожнього руху, є запорукою збереження власного здоров’я та попередження ймовірних неприємних наслідків.