Головна / Відкриті уроки / Основи статистики / Основи статистики. Урок 10

Основи статистики. Урок 10

Тема: Поняття абсолютної величини

Мета: Роз’яснити учням що таке абсолютна величини, її значення в статистиці, розвивати увагу, пам’ять, та любов учнів до предмету

Обладнання: роздатковий матеріал

Тип уроку: комбінований

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент: привітання, перевірка присутніх .

ІІ. Відновлення в пам’яті учнів раніше одержаних знань.

–          що таке зведення статистичних даних;

–          для чого використовується зведення статистичних даних;

–          принципи та формули зведення статистичних даних;

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

IV.Вивчення нового матеріалу:

Абсолютні величини — це форма кількісного відображення статистичних
показників, які безпосередньо характеризують абсолютні розміри
соціально-економічних явищ, їх ознаки в одиницях площі, маси, часу,
вартості тощо.
Абсолютні статистичні величини завжди є іменованими числами і
виражаються в певних одиницях:
• натуральні (тонна, кілометр) — відображають фізичні властивості явищ;
• умовно-натуральні (умовне паливо) — використовують тоді, коли потрібно
звести кілька різновидів одного явища;
• трудові (людино-години, людино-дні) — застосовують для визначення
обсягу трудових ресурсів чи затрат праці на виробництво продукції, для
оцінки трудомісткості продукції;
• комплексні — іноді використовують комбіновані натуральні вимірники:
споживання електроенергії за годину (кіловат-година), перевезення
вантажу на певну відстань (кілотонна)тощо;
• вартісні — використовують для узагальнення значення облікових даних на
рівні галузей чи економіки загалом (гривня, долар тощо).
. Абсолютні величини являють собою іменовані числа, тобто кожна з них має свою одиницю виміріювання: штуки, тонни, кіловати, гривні тощо. Натуральні вимірники відбивають притаманні явищам фізичні властивості. Так, видобуток вугілля вимірюється в тоннах, газу — у кубічних, виробництво тканин — у квадратних метрах і т. д. Іноді використовують комбіновані натуральні вимірники: вантажооборот транспорту в тонно-кіло­метрах, споживання електроенергії — у кіловат-годинах і т. д. Якщо постає потреба звести воєдино кілька різновидів одного явища, то беруть умовно натуральні вимірники. При цьому роль спільної міри, еталона для розрахунків і порівнянь відіграє один різновид. Перерахунок в умовні одиниці виконується за допомогою спеціальних коефіцієнтів-сумірників. Так, у тоннах умовного палива складається паливний баланс. Перерахунок натурального палива в умовне здійснюється згідно з калорійним еквівалентом. Еталоном є кам’яне вугілля, теплотворна здатність якого становить 7000 калорій на 1 кг. Для донецького вугілля калорійний еквівалент — 
0,87 ... 0,90, для торфу — 0,37 ... 0,40, для газу — 1,2 і т. д.

Для визначення обсягу трудових ресурсів чи затрат праці на виробництво продукції, оцінювання трудомісткості продукції використовуються трудові вимірники (людино-година, людино-день).

Узагальнюючи облікові дані навіть на рівні окремого суб’єкта господарювання, а тим паче на рівні галузей чи економіки в цілому, використовують вартісні (грошові) вимірники. За одиницю беруть національну валюту, валютні еквіваленти на зразок євро, валюту інших держав. Не завжди абсолютна величина є результатом зведення фактичних даних по сукупності в цілому чи за окремим її складовим. Часом вона визначається за певним правилом, певною методикою на основі інших показників. Так обчислюють валовий внутрішній продукт, національний дохід, прогнози тощо.

Існує певна множина абсолютних величин, які обліковуються у формі балансу. Така форма передбачає розрахунок показника за джерелами формування та напрямками використання, а це дає змогу визначити не лише сумарний показник, а й усі його компоненти. Складаються баланси підприємств, матеріальні баланси найважливіших продуктів, палива, трудових ресурсів і т. ін. Широко використовуються також динамічні баланси за схемою:

Залишок на початок періоду + Надходження – Витрати =
= Залишок на кінець періоду.


V.Актуалізація опорних знань.

– принципи зведення;

– основи зведення;

– ряди розподілу

 

VІ. Домашнє завдання.

Викладач                                                                                          В.В. Чубар

Про admin

admin

Залишити коментар

Ваш email ніде не буде показанийОбов'язкові для заповнення поля позначені *

*

Вы можете использовать это HTMLтеги и атрибуты: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Этот сайт использует Akismet для борьбы со спамом. Узнайте как обрабатываются ваши данные комментариев.

x

Перегляньте також

Основи статистики. Урок 16

Тема: Середня проста, середня зважена. Середня гармонічна проста, середня гармонічна зважена. Середня ...