Рух по слизькій дорозі в дощ, туман, вночі
Тракторами часто приходиться керувати в умовах бездоріжжя, де стан шляху залежить від погодних умов. Рух в умовах бездоріжжя, в негоду вимагає від тракториста обережності, навичок і особливих прийомів керування.
Починати рух потрібно особливо плавно, рухатися рівномірно, не робити різких поворотів. Швидкість залежить від конкретних умов, але вона має бути меншою від звичайної.
Гальмувати потрібно в основному двигуном або комбінованим способом, щоб уникнути заносу.
Коли все ж таки почався занос, слід припинити гальмування, повернути рульове колесо в той же бік і не зменшувати подачі палива. Різке зменшення подачі палива зменшить частоту обертання колінчастого вала двигуна, а це збільшить занос.
Ні в якому разі не можна рухатися по слизькій дорозі накатом.
На мокрому глинистому і чорноземному грунті слід рухатися по колії (за умови, що вона не дуже глибока).
Якщо почалося буксування коліс, потрібно використати механізм блокування диференціала, ввімкнути передній ведучий міст (коли це передбачено конструкцією трактора).
У випадках буксування не рекомендується збільшувати (тим паче різко) частоту обертання колінчастого вала двигуна.
Якщо буксування продовжується, треба виключити передачу, проаналізувати обстановку і вирішити, яким способом вийти із складної ситуації: можливо підкладанням гілок, підсипанням піску, підкопуванням і т. д.
Слід мати на увазі, що прохідність агрегату в таких умовах значно залежить від майстерності керування (вміння, винахідливості, ініціативи тракториста).
Рух по піску, як і по слизькій дорозі, має бути рівномірним, без зупинок, різких поворотів.
Швидкість і надійність руху по сніговій дорозі залежить від глибини та щільності снігу. Не можна допускати буксування на місці, бо від цього зчеплення коліс з дорогою різко погіршується. Потрібно розчистити сніг або підсипати піску. Якщо не допомагає підсипання, можна спробувати розкачування (коли склад агрегату такий, що це можливо).
Під час руху в тумані, в дощ або снігопад погіршується видимість. Коли вона не перевищує 20 м, потрібно рухатися з ввімкненими фарами і габаритними ліхтарями. Під час дощу, туману, снігопаду не рекомендується користуватися дальнім світлом фар, тому що воно, попадаючи на краплі (сніжинки), відбивається і створює непрозору завісу.
У разі незначної щільності туману, дощу, снігопаду, швидкість визначається технічними можливостями трактора і безпекою руху, при значній – обмежується до 2-3 м/с.
Рух вночі ускладнюється недостатньою видимістю, внаслідок чого можуть бути помилки у визначенні дистанції, інтервалу до інших учасників руху. Таким чином, потрібна особлива уважність тракториста, вміння орієнтуватися. Швидкість руху обмежується його безпекою.
Щоб не засліпити водія зустрічного транспортного засобу, слід за 250 м переключити дальнє світло на ближнє. Рухаючись, потрібно дотримуватися правого боку дороги.
Якщо сталося осліплення зустрічним транспортом, треба зменшити швидкість і звернути праворуч (можливо і зупинитися, залежно від дорожньої обстановки).
Під час роз’їзду із зустрічним транспортом не потрібно дивитись на його фари, бо навіть ближнє світло в певному положенні може осліпити. Контролювати положення зустрічного транспорту рекомендується за його лівим боком.
При зупинках необхідно з’їхати на узбіччя. Не можна залишати агрегат на проїзній частині дороги. Якщо ж це сталося внаслідок несправності, слід потурбуватися про попередження водіїв інших транспортних засобів (увімкнути габаритні ліхтарі, поставити позаду знак аварійної зупинки або ліхтар з червоним світлом).