Урок 5. Дискусія на тему “Мовна мода – це добре чи погано?”
► Зі слів побудуйте крилатий вислів. Поясніть, як ви його розумієте.
шануй, шануй, Не, суперечника, піддакувача
Словникова робота
Мода — 1. звúчка (певний спосіб дії, життя, манера поведінки і т. ін., що стали звичними, постійними для кого-небудь), звúчай рідше, вдáча, мóда, привúчка розм., нáвичка розм., повáдка розм., завúчка діал., звичáйка діал.
Довголітня самотність виробила в Клавди звичку розмовляти сама з собою (Ірина Вільде); На цій отомані спав.. панотець по обіді. Мав звичай лягати з чобітьми (Лесь Мартович); Він уже в крові носив столітню привичку влади над людьми; вона, ця власть карати й милувати, влила ще в душу його предків краплю отрути (Г. Хоткевич); Любили [солдати]князя й за те, що він приніс у Другу армію суворовські навички і погляди (П. Кочура); — То в неї тільки повадка така — сльозами доймати (Панас Мирний); Ганна ніяк не могла погодитися з деякою Гордієвою завичкою поводитися з нею (Б. Грінченко); — Поставте статуетку! Що за міщанська звичайка, вічно крутить щось в руках? (Леся Українка).
- Мода(недовготривале панування в суспільстві певних смаків, що виявляється в зовнішніх формах побуту, особливо в одязі), поведенція розм., поведінка заст. тут багато аристократії з різних країн: герцоги, князі, барони, графи, принци — жити в парижі стало модою (М. Слабошпицький); [Хуса:] Ти ж сама либонь того не знаєш, яка тепера поведінка в Римі на зачіски (Леся Українка).
Проблемне питання
- Яка буває мода? Чи стосується вона мови?
□ Що таке мовна мода?
□ Для чого потрібна мовна мода?
□ Чому вона існує?
□ Що це для тебе? Як ти ставишся до мовної норми?
- Що таке дискусія?
- Про що повинні пам’ятати дискутанти?
- Що повинен робити кожен дискутант, маючи тему дискусії?
- Чим розпочинається дискусія?
- Хто повинен підбивати підсумки після обговорення питання та стежити за культурою спілкування?
Робота з шаблоном
► Заповніть шаблон за результатами роботи на уроці:
□ Тема й мета суперечки ________________________
_________________________________________ ;
□ Предмет суперечки ___________________________
_________________________________________ ;
□ Ваша позиція, погляд на проблему _______________
_________________________________________ ;
□ Ваші аргументи _______________________________
_________________________________________ ;
□ Інформація про учасників суперечки _____________
_________________________________________ ;
□ аналіз аргументів суперника ____________________
_________________________________________ ;
□ спростування позиції суперника _________________
_________________________________________ ;
□ формулювання запитань суперникові _____________
_________________________________________ .