Уроки
№1 Суперечка як вид комунікації. Різновид суперечки
Українська мова 86 група №1 Суперечка як вид комунікації. Різновид суперечки Опрацювати ст. 184 -185, впр. 1, 2, 3, 4 ст. 184-189 Виписати крилатий вислів про суперечку.
Урок 2. Правила ведення суперечки. Аргументи і докази
Прочитайте афоризм. Поясніть його зміст. У суперечці народжується істина (Сократ). Дайте відповіді на запитання тесту (відповідайте «так» або «ні») і з’ясуйте, чи вмієте ви сперечатися. Тест «Чи вмієте ви сперечатися?» Чи часто Ви сперечаєтесь із друзями, знайомими? (Так — 2, ні — 0) Чи буває так, що в суперечці Ви перестрибуєте з однієї теми на …
Урок 3. Полемічні прийоми
Зі слів побудуйте прислів’я. Поясніть, як ви його розумієте. А, думає, У, хто, перемагає, суперечці, не, хто, той, той, гарячкує ► Прочитайте, визначте основну думку тексту. Свою думку аргументуйте. Які проблеми порушуються в тексті? Знайдіть у тексті недотримання мовних норм і виправте помилки. Лінкольн якось висловив догану молодому офіцеру за те, що той дозволив собі …
Урок 4. Мистецтво відповідати на запитання
Тема: Мистецтво відповідати на запитання Зі слів побудуйте крилатий вислів. Поясніть, як ви його розумієте. (Той, хто ставить питання, дурень протягом п’яти хвилин, той, хто його не ставить, дурень все своє життя (Китайська приказка).) Пам’ятайте, що основною і найкращою метою всіх без винятку суперечок є змусити супротивника думати так, як ви, прийняти вашу позицію. Ця висока …
Урок 5. Дискусія на тему “Мовна мода – це добре чи погано?”
Урок 5. Дискусія на тему “Мовна мода – це добре чи погано?” ► Зі слів побудуйте крилатий вислів. Поясніть, як ви його розумієте. шануй, шануй, Не, суперечника, піддакувача Словникова робота Мода — 1. звúчка (певний спосіб дії, життя, манера поведінки і т. ін., що стали звичними, постійними для кого-небудь), звúчай рідше, вдáча, мóда, привúчка розм., нáвичка …
Урок 6. Контрольна робота № 7 за темою «Практична риторика»
Українська мова Урок 6. Контрольна робота № 7 за темою «Практична риторика» Тестові завдання I варіант I рівень (кожна правильна відповідь 0.5 балів) Риторика – це: А відповідь, заперечення, зауваження одного з учасників діалогу іншому; Б наука про правильну вимову та наголошення слів; В наука і мистецтво переконувати співрозмовників; Г емоційне ствердження або заперечення якогось …
Урок 7. Мовна стійкість як ключова риса національно мовної особистості
Урок 7. Мовна стійкість як ключова риса національно мовної особистості 1.Прочитайте теоретичні відомості про мовну стійкість. Проведіть спостереження у вашому місті чи селі: з’ясуйте, у якій галузі (освіти, діяльності державних та адміністративних органів, у сфері виробництва, науки й техніки, культури й мистецтва, ЗМІ й под.) найбільше виявляється дотримання мовної стійкості. Які заходи щодо його виконання …
Урок 8. Прикметник. Відмінкові закінчення прикметників.
Урок 8. Прикметник. Відмінкові закінчення прикметників. Пригадайте, як творяться присвійні прикметники від назв людей. Як творяться присвійні прикметники від географічних назв? Утворіть словосполучення за схемою: «прикметник + іменник». Укажіть суфікси прикметників. Поясніть, від яких іменників неможливе утворення присвійних прикметників. Парта школи, книга Івана, телевізор Андрія, кіт Наталки, автомобіль Сергія, зошит Марії, сусід Василя, вікно сусіда, …
Урок 9. Вищий і найвищий ступені порівняння прикметників. Синонімічні способи вираження різного ступеня ознаки
Урок 9. Вищий і найвищий ступені порівняння прикметників. Синонімічні способи вираження різного ступеня ознаки І.Доповнити речення: Розділ мовознавства, що вивчає відомості про частини мови, … . Прикметник — це … частина мови. Прикметник вказує… . Морфологічні ознаки прикметника. Синтаксична роль прикметника. За розрядами прикметник поділяється на … . 7.Який розряд прикметника утворює ступені порівняння? 8. …
Урок 10. Прислівник. Ступені порівняння прислівників.
Урок 10. Прислівник. Ступені порівняння прислівників. Без ступенів порівняння прислівників прислівників не обходиться жодна бесіда чи твір. Правильне утворення ступенів порівняння свідчить про грамотність та ерудованість. Тому розгляньмо ці правила і більше не допускаймо помилок! Ступені порівняння мають тільки прислівники, утворені від якісних прикметників за допомогою суфіксів -о, -е (гарний — гарно, добрий — добре). Ступенів порівняння є два …
Урок 11. Числівник. Складні випадки узгодження числівників з іменниками
Українська мова Урок 11. Числівник. Складні випадки узгодження числівників з іменниками Це складна тема. Вона спричиняє труднощі не лише для учнів чи абітурієнтів, а часом – і для кваліфікованих філологів. Бо якщо помилковість вживання виразів на кшталт “позич мені на пару днів гроші” є зрозумілою для всіх, то пишучи словосполучення “півтори груші”, ми вагаємося, чи раптом не “півтора …
Урок 12. Паралельні форми вираження наказового способу дієслів І та ІІ особи множини. Складні випадки словозміни дієслів дати, їсти, відповісти, бути
Урок 12. Паралельні форми вираження наказового способу дієслів І та ІІ особи множини. Складні випадки словозміни дієслів дати, їсти, відповісти, бути Запишіть невеликий текст. Після кожного дієслова в дужках зазначте всі його морфологічні ознаки. Підкресліть дієслова як члени речення. Якої великої ваги надавав наш народ у своїх приказках і повір’ях мові, людському слову! У …
Урок 13. Активні і пасивні дієприкметники
Урок 13. Активні і пасивні дієприкметники Прочитайте. Знайдіть у тексті дієприкметники. На яке питання вони відповідають? Від якої частини мови утворені? Тепер уже можна було скласти уяву про все, що відбувалось тут. Гнаний вітром, вогонь наступав з недалекого узвишшя довжелезною лавою. Там, де вона прокотилася, залягла чорна пустеля, зрідка покрапана ледве жевріючими цяточками. Люди змагалися …
Урок 14. Контрольна робота № 8, “Морфологічна норма”. Тестування
Урок 14. Контрольна робота № 8, “Морфологічна норма”. Тестування Варіант 1 Словотвір вивчає. А Правила вимови слів. Б Значущі частини слова. В Способи творення слів. Г Слова, їх значення, походження, використання. У якому рядку всі слова утворено префіксально-суфіксальним способом? А По-французьки, беззаконний, дощик, вовчище. Б Подорожник, суглинок, підвіконня, відхід. В Бездоганний, надбрівний, затишок, попереписувати. Г Криголам, перехід, …
Урок 15. Засоби мовного вираження промови. Тропи
Урок 15. Засоби мовного вираження промови. Тропи 1. Установіть відповідність між видами публічних виступів та їх змістом А. Одна з форм пропаганди, роз’яснення суто наукових, науково-навчальних, науково-популярних знань шляхом усного викладу навчального матеріалу, наукової теми. 1 доповідь ділова Б. Об’єктивно висвітлені факти й реалії за певний період діяльності керівника, депутата, організації чи її підрозділу. 2 …
Урок 16. Метафора, метонімія, їх роль у мовленні
Урок 16. Метафора, метонімія, їх роль у мовленні Між окремими думками, уявленнями, почуттями людини існує взаємозв’язок: одні з них спричиняються іншими. Такий взаємозв’язок називається асоціаціями. Майже кожне слово викликає в нашій уяві певний образ, картину, Вміло використовуючи асоціації, оратор може висловити думку яскраво, образно, викликаючи у слухачів потрібні уявлення та настрої. У зв’язку з використанням …
Урок 17. Засоби мовного вираження промови. Риторичні фігури. Риторичні запитання, звертання
Урок 17. Засоби мовного вираження промови. Риторичні фігури. Риторичні запитання, звертання Риторичні фігури Риторичні фігури, зокрема риторичні звертання й запитання, належать до основних теоретико-літературних понять, які має знати і вміти визначати у тексті учасник ЗНО. До того ж, користуючись ними, письменники можуть краще передавати свої відчуття — питання, заперечення, вагання. Якими вони бувають і хто …
Урок 18. Риторичні фігури. Порівняння. Повтор
Урок 18. Риторичні фігури. Порівняння. Повтор РИТОРИЧНІ ФІГУРИ Теоретичні відомості Риторичні фігури (гр. retorikos — ораторський, красномовний) — особливі синтаксичні конструкції з виразною авторською інтонацією, з яскравим емоційним забарвленням, посилюють увагу читача, не вимагаючи від нього відповіді. Риторичні фігури, пов’язані з відхиленням від певних комунікативно-логічних норм оформлення фрази. До риторичних фігур відносяться риторичні звертання, запитання, оклики, …
Урок 19. Антитеза, градація
Урок 19. Антитеза, градація Антитезу використовують для опису й характеристики предметів, іноді й для надання іронічного звучання вислову: Всякий, хто вище, то нижчого гне, — дужий безсильного давить і жме, бідний — багатого певний слуга, корчиться, гнеться пред ним, як дуга (І. Котляревський). Градація сприяє поступовому посиленню, нагнітанню емоцій (або навпаки); дає можливість відтворити динаміку …
Урок 20. Складання промови на одну з тем” Секрети успіху”, “Складники успіху” “Успішні люди”
Урок 20. Складання промови на одну з тем” Секрети успіху”, “Складники успіху” “Успішні люди” Виступ з ораторською промовою (публічний виступ) – це один із видів усного ділового спілкування. Основні жанри публічних виступів: доповідь; – виступ; дискусія; – промова; лекція; – тост; Найдавніша промова – це промова пророка Мойсея до єврейського народу. Найкраща промова XX століття – промова 1963 року …
Урок 21. Контрольна робота № 9“Практична риторика”
Урок 21. Контрольна робота № 9“Практична риторика” 1.Назвіть засіб мовного вираження , ужитий в уривку: Не бійтесь заглядати у словник: Це пишний яр, а не сумне провалля… А оксиморон Б епітет В персоніфікація Г градація 2.В уривку Де ж того євшану взяти, Того зілля-привороту, Що на певний шлях направить, – Шлях у край свій повороту? …