Тема: Вуглеводи: глюкоза, сахароза, крохмаль, целюлоза. Молекулярні формули, поширення в природі.
- Домашнє завдання.
1. Прочитати § 20 підручник
2. Творче завдання – Розробіть проект на тему «Перетворення вуглеводів у ланцюгах живлення» та проілюструйте свої напрацювання.
Мета: сформувати уявлення про вуглеводи на прикладах глюкози, сахарози, крохмалю. целюлози; вивчити їхню класифікацію4 ознайомити учнів зі складом вуглеводів, особливостями будови молекул, фізичними властивостями та поширеністю у природі, розвивати пізнавальні інтереси, вміння порівнювати, узагальнювати досліджувальні властивості, формувати комунікативні навички.
Обладнання та матеріали: штатив із пробірками і глюкоза, купрум (ІІ) сульфат, натрій гідроксид, спиртівка, пробірко тримач.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку.
І. Організаційний етап.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
- Запитання до учнів.
Чи знайомі ви з детективом про Шерлока Холмса і доктора Ватсона? До вашої уваги один з уривків твору:
– Я вернулся в Лондон и семь недель не выходил из дому, занимаясь опытами по органической химии.
(А. Конан Дойл записки о Шерлоке Холмсе)
- Фронтальна бесіда за питаннями.
- Що вивчає органічна хімія?
- Які речовини називаються органічними? Наведіть приклади.
3. Завдяки яким особливим властивостям Карбону можливе існування величезної кількості органічних сполук?
- Які класи органічних сполук вам уже відомі?
- Назвіть відомі вам функціональні групи.
- Назвіть класи оксигеновмісних органічних сполук.
- Повідомлення теми та мети уроку .
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Сьогодні наш урок присвячений одним із найважливіших органічних речовин на землі, які входять до складу будь-якої живої клітини. Це вуглеводи! Вивчаючи біологію, ми могли переконатися, що якби зникли вуглеводи, то зникло б і життя на Землі.
Питання: Як утворюються вуглеводи в природі?
(У результаті фотосинтезу)
Вуглеводи – життєво важливі речовини, які необхідні кожному організму. Вони становлять 80% маси сухої речовини рослин і близько 2% сухої речовини організмів тварин. Тварина і людина не здатні синтезувати вуглеводи, вони отримують їх з різними харчовими продуктами. За добу дорослій людині необхідно споживати 400-500г вуглеводів.
Вуглеводи входять до складу нуклеїнових кислот, які здійснюють біосинтез білка й передачу спадкових ознак.
Що ж таке вуглеводи?
Вуглеводи – органічні речовини, молекули яких складаються з атомів С, Н і О
і відповідають загальній формулі Cn (H2O)m у якій певна кількість атомів Карбону пов’язана з деякою кількістю молекул води. Подальші дослідження показали, що назва «вуглеводи» неточна. По-перше, були знайдені вуглеводи, склад яких не відповідає цій формулі. По-друге, відомі, сполуки, склад яких відповідає загальній формулі вуглеводів, але за властивостями вони такими не є, наприклад, оцтова кислота.
- Інтерактивна вправа «Розірвана шпаргалка».
( за допомогою підручника складіть схему «Класифікація вуглеводів»)
прості | глюкоза |
крохмаль | фруктоза |
складні | |
полісахариди | |
крохмаль | |
моносахариди | |
сахароза | целюлоза |
лактоза | дисахариди |
глікоген |
- Індивідуальні завдання (ознайомтеся з рішенням задачі)
Аналізом встановлений кількісний склад глюкози:
С – 40%, О – 53,3%, Н – 6,7%
Виведіть молекулярну формулу глюкози, з урахуванням, що Mr (глюкози) = 180.
Дано:W(С)=40%=0,40
W(О)=53,3%=0,533 W(Н)=6,7%>0,067 Mr(глюкози)>180 |
W = n = ;
п (С) = = 6
п (О) = = 6
п (Н) = = 12 C6 H12 O6
|
п (С) – ?п (О) – ?
п (Н) – ?
|
Деякі представники вуглеводів – глюкоза, сахароза, крохмаль і целюлоза – добре знайомі всім.
Проблемне питання.
До якого класу органічних сполук можна зарахувати глюкозу? (Багатоатомні спирти, альдегіди). О
//
CH – CH – CH – CH – CH – C
| | | | | ||
ОН ОН ОН ОН ОН Н
Наявність функціональної групи – СОН – дозволяє зарахувати глюкозу до класу альдегідів.
Як довести, що глюкоза має 5 гідроксильних груп?
Це можна перевірити експериментально.
Лабораторний дослід.
Взаємодія глюкози з купрум (ІІ) гідроксидом.
Приготуємо Cu(OН)2, подіявши на розчин купрум (ІІ) сульфату лугом натрій гідроксиду. До осаду, що утворився, додайте трохи розчину глюкози і перемішайте суміш. Що відбувається? Про що свідчать розчинення і яскраво – синє забарвлення розчину?
Тепер дотримуючись правил нагрівання, підігріємо пробірку. Що спостерігаємо? Купрум (ІІ) оксид яскраво – оранжевого кольору. Цю реакцію використовують як якісну реакцію на глюкозу.
Висновок: глюкоза – це альдегідоспирт.
ІV. Первинне застосування одержаних знань.
Тести
- До вуглеводів належать:
а) білки
д) поліетилен
м) моносахариди
- Моносахаридами є:
о) глюкоза
і) глікоген
з) мальтоза
- Якісний і кількісний склад глюкози виражається хімічною формулою:
н) C6H10О5
л) C6H12О6
а) Cn(H2О)m
- І крохмаль і глікоген є представниками:
в) поліаміди
б) дисахаридів
о) полісахаридів
- Масові частки елементів однакові в речовинах:
д) глюкоза C6H12О6 і фруктоза C6H12О6
е) фруктоза C6H12О6 і рибоза C5H10О5
о) рибоза C5H10О5 і дезоксирибоза C5H10О4
- Глюкоза за складом молекули є:
к) багатоатомним спиртом
ц) альдегідоспирт
л) альдегідом
- Речовини, що відповідають формулі Cn(H2О)m, і належать до вуглеводів:
і) C12H22О11
м) CH3СООН
о) С2Н5ОН