Тема уроку. ВУГЛЕВОДИ: ГЛЮКОЗА. САХАРОЗА. МОЛЕКУЛЯРНІ ФОРМУЛИ, ФІЗИЧНІ ВЛАСТИВОСТІ, ПОШИРЕННЯ Й УТВОРЕННЯ В ПРИРОДІ. ЯКІСНА РЕАКЦІЯ НА ГЛЮКОЗУ.
Навчально-освітня мета: сформувати предметну компетенцію учнів під час вивчення теми «Вуглеводи», класифікувати вуглеводи, записати формули глюкози, сахарози, зосередити увагу на їхніх фізичних властивостях, поширенні та утворенні в природі.
Тип уроку: набуття нових знань.
Навчальне обладнання: завдання на мультимедійній дошці, розчин глюкози, купрум(ІІ) сульфату, натрій гідроксиду, склянки з водою, пробірки, штатив.
Форми роботи: розповідь учителя, евристична бесіда, робота з підручником , хімічний диктант, проблемно – аналітична робота, демонстративний експеримент.
Предметна компетентність: сформувати предметну компетенцію учнів під час вивчення теми «Вуглеводи», класифікувати вуглеводи, записати формули глюкози, сахарози, зосередити увагу на їх фізичних властивостях, порушенні та утворенні в природі.
Ключові компетентності: спілкування державною мовою, математична компетентність, основні компетентності у природничих науках і технологіях, інформаційно-цифрова компетентність, екологічна грамотність і здорове життя.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний етап
ІІ. Актуалізація опорних знань, перевірка домашнього завдання
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Сьогодні ми поговоримо про вуглеводи – найважливіші природні сполуки, що поряд з білками і жирами входять до складу організмів людини, тварин, рослин. У рослинах міститься до 80% вуглеводів, в організмах тварин і людини – до 20%. Їжа людини на 70% складається з вуглеводів. Ми познайомимося з різноманітністю вуглеводів, їх будовою, роллю в природі та житті людини.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Вуглеводи — органічні сполуки, що складаються з карбону, оксигену й гідрогену та за хімічною природою є полігідроксиальдегідами або кетонами (тобто мають кілька гідроксильних груп й одну карбонільну), або перетворюються на них шляхом гідролізу.
Класифікація вуглеводнів
Найпростіший представник вуглеводів – Глюкоза
(Проблемно – аналітична робота, демонстраційний експеримент)
Одним із найпростіших вуглеводів є глюкоза (гр. glucos – «солодкий»). Глюкоза (виноградний цукор) входить до складу фруктів, ягід, меду, патоки, крохмалю та інших полісахаридів. У невеликій кількості є майже у всіх органах і тканинах людини й тварин.
У 100 мл крові міститься до 85–110 мг глюкози.
Фізичні властивості
- Безбарвна кристалічна речовина.
- Добре розчинна у воді.
- Солодка на смак.
- Легкоплавка, tпл. = 146˚С.
Будова молекули глюкози.
Склад глюкози виражається формулою – С6Н12О6 – це молекулярна формула, повна структурна формула , має вигляд –
Глюкоза – це одночасно багатоатомний спирт й альдегід, тобто альдегідоспирт. Молекула має відкриту або циклічну форму. У твердому стані – циклічна, у розчині – циклічна (ά, β) і відкрита.
Хімічні властивості
- Повне окиснення – джерело енергії в організмі
С6Н12О6 + 6 О2 → 6СО2 + 6Н2О +Q
- Взаємодія глюкози з купрум (ІІ) гідроксидом
Демонстраційний експеримент
(Доведення, що глюкоза – це багатоатомний спирт)
Глюкоза + Cu(OH)2 синій прозорий розчин
Нагрійте розчин. Що спостерігаєте? Утворення червоного осаду свідчить про наявність альдегідної групи.( Глюкоза – альдегідоспирт)
Глюкоза + Cu(OH)2 t червоний осад
1.
- Спиртове бродіння глюкози
С6Н12О6 ферменти дріжджів 2С2Н5ОН + 2СО2↑
глюкоза етанол
- Молочнокисле бродіння глюкози
С6Н12О6 ферменти 2С3Н6О3
Глюкоза молочна кислота
6) Глюкоза дає реакцію «срібного дзеркала» під дією амоніачного розчину арґентум оксиду – реакція окиснення.
Добування глюкози
- Пригадайте із курсу біології, що ви знаєте про фотосинтез?
Які умови потрібні для фотосинтезу?
В процесі фотосинтезу відбувається синтез органічних речовин (глюкози) із неорганічних:
6СО2 + 6Н2О світло, хлорофіл С6Н12О6 + 6 О2↑
- Гідроліз крохмалю в присутності каталізатора:
(С6Н10О5)n+ nН2О → С6Н12О6.
Застосування глюкози
(Робота з підручником)
- В медицині для підтримання життєдіяльності організму. Внаслідок окиснення глюкози виділяється велика кількість енергії, що використовується організмом.
- Для виготовлення лікувальних препаратів, при консервуванні крові.
- В кондитерській справі, при виготовленні мармеладу, карамелі, печива тощо.
- В текстильній промисловості застосовують при обробці й фарбуванні тканин та шкіри.
Наступний представник вуглеводів – Сахароза ( буряковий, тростинний цукор)
Молекулярна формула
С12Н22О11 сахароза – дисахарид.
Знаходження в природі
1) В цукровому буряку (16 – 20%)
2) В цукровій тростині (14 – 26%).
Фізичні властивості сахарози
1) Безбарвна (біла) кристалічна речовина.
2) Солодка на смак.
3) Добре розчинна у воді.
4)tпл. =186˚С; при 190 – 200˚С утворюється карамель.
Хімічні властивості сахарози
Гідроліз – реакція розщеплення молекули сахарози на дві менші – глюкозу і фруктозу, відбувається при нагріванні розчину сахарози в кислотному середовищі або під дією ферментів.
С12Н22О11 + Н2О → С6Н12О6 + С6Н12О6
Сахароза глюкоза фруктоза
Ця реакція доводить належність сахарози до дисахаридів.
Застосування сахарози
(Робота з підручником)
1) В стародавні часи сахарозу застосовували як ліки.
2) В ХVІ ст. в Європі цукор вробляли із цукрової тростини, з ХVІІІ ст. з цукрового буряка. Його стали застосовувати як продукт харчування, з цукру почали добувати штучний мед, мікстури, сиропи.
- Закріплення вивченого матеріалу.
- Визначить масову частку Карбону у глюкозі.
- Який об’єм вуглекислого газу виділиться при спиртовому бродінні глюкози масою 90 г?
- Здійсніть перетворення:
СН4→ СО2 → С6Н12О6 → С2Н5ОН → СН3СООН
VІ. Підбиття підсумків уроку, оцінювання, висновки.
- Глюкоза – це альдегідоспирт.
- Глюкоза вступає в реакції, характерні для альдегідів, багатоатомних спиртів, проявляє специфічні властивості.
- З аміачним розчином оксиду арґентуму вона дає реакцію «срібного дзеркала», що свідчить про наявність альдегідної групи в кінці карбонового ланцюга. За нормальних умов з купрум (II) гідроксидом утворює купрум глюконат синього кольору, що свідчить про наявність гідроксильних груп.
- Глюкоза є цінним харчовим продуктом. При її окисненні в організмі виділяється енергія, необхідна для життєдіяльності.
- Глюкозу використовують в медицині, для виготовлення кондитерських виробів, обробки тканин і шкір.
VІІ. Інструктаж з домашнього завдання.
Опрацьовати § 19, 20, виконати лабораторну роботу: «Окиснення глюкози свіжоодержаним купруи (ІІ) гідроксидом»
Творче завдання: Підібрати матеріал для дискусії на тему « Цукор – за і проти»
Лабораторний дослід
Тема: «Окиснення глюкози свіжоотриманим купрум(ІІ) гідроксидом»
Мета: Експериментальним способом виявити наявність у глюкозі характеристичних груп: гідроксильних та альдегідної; довести подвійність хімічних властивостей глюкози як багатоатомного спирту та альдегіду.
Реактиви та матеріали: розчини глюкози, купрум(ІІ) сульфату, натрій гідроксиду.
Обладнання: штатив з пробірками, спиртівка, пробірко тримач.
Правила техніки безпеки:
1. Виконуйте досліди згідно інструкції.
- Уважно читайте етикетки на реактивах, не беріть їх руками, не пробуйте на смак.
- Дотримуйтесь правил протипожежної безпеки при користуванні спиртівкою.
4.Дотримуйтесь правил безпеки при роботі з лугом, обережно нагрівайте пробірку, що містить луг.
- Після закінчення роботи приберіть робоче місце, вимийте руки.
Хід роботи
1.Добування купрум(ІІ) гідроксиду.
В пробірку налийте 2мл розчину натрій гідроксиду і додайте кілька крапель купрум(ІІ) сульфату до утворення осаду.
2.Виявлення гідроксильних груп.
В пробірку з отриманим осадом долийте 2мл розчину глюкози до розчинення осаду.
- Виявлення альдегідної групи, окиснення глюкози.
Обережно нагрійте пробірку в плум’ї спиртівки до утворення осаду.
- Спостереження та хімічні рівняння занесіть в таблицю.
№ досліду | Спостереження | Хімічні рівняння | |
1 | |||
2 | |||
3 |
Висновок: