Розділ. Риторика
Тема. Контрольний твір на морально-етичну тему (2 уроки)
І.Актуалізація опорних знань
Структура твору-роздуму
1. Вступ, що містить тезу – положення, яке вимагає доказів.
2.Аргументи: не менше 2-3 доказів думок, викладених у тезі.
3.Висновок, в якому остаточно підтверджується теза.
Обсяг твору розраховується за формулою:
Вступ + Висновок = 1/3 обсягу твору
Іншими словами, якщо твір займає три сторінки, то загальний обсяг вступу і висновку не повинен перевищувати однієї сторінки.
Кожну частину твору-роздуму потрібно починати з нового рядка.
Як підготуватися до написання твору-роздуму
- Сформулюйте тезу, яка буде виражати вашу згоду або незгоду (антитезу) з положенням, яке потрібно довести.
- Доберіть аргументи, які будуть доводити вашу тезу (антитезу). Для цього можна використати:
особистий досвід; досвід інших людей (за їхніми розповідями);
тексти з книжок, журналів, газет;
довідкову літературу;
радіо- та телепередачі;
матеріали інтернету (але будьте обережні).
- Аргументи мають бути переконливими (побудованими на логічності та послідовності їх мовленнєвої презентації), доречними, конкретними та різноманітними:
факти з історії та життя відомих історичних осіб, які є частиною загального історичного досвіду людства і мають велике значення для переконання;
приклади з художньої літератури збагачують розповідь, підсилюють авторську позицію і характеризують автора твору як вдумливого читача, обізнаного у світовій (або національній) літературі
- Дайте назву вашому майбутньому твору (якщо вона вам не запропонована).
- Складіть план твору.
- Подумайте над мовленнєвими засобами, які потрібно використати, щоб ваше висловлювання було послідовним, аргументованим, емоційним і цікавим.
Висновок
Розмірковуючи про те, як правильно писати твір-роздум, не варто забувати про спосіб написання висновку. Тут повинні бути зроблені висновки та підбито підсумки роздумів.
Загальні рекомендації:
Починайте висновок підсумовуючою фразою:
«Таким чином, автор дає зрозуміти читачам, що …», «Отже, завершуючи роздуми про …, ми приходимо до висновку», «Підводячи підсумок сказаному, хочеться ще раз нагадати про важливість проблеми …» та ін.
Не варто ще раз перелічувати те, що розглядалося вище: висновок – це узагальнення, квінтесенція найціннішого, про що йдеться у творі. Використовуйте вступні слова «по-перше», «по-друге», «по-третє» для перерахування власних відкриттів в темі.
Твір-роздум як жанр не передбачає остаточних висновків. Ви виступаєте в ролі дослідника, висуваючи гіпотезу і підбираючи до неї докази, але категоричність тут недоречна. Набагато краще виглядає висновок, в якому ви закликаєте читача до роздумів:
«Така особливість класичної літератури: теми, підняті письменниками, вічні. І хто може поручитися, що в критичній ситуації не стане шукати виправдання чужій жорстокості?»
ІІ. Робота над темою уроку
Напишіть твір на одну з тем:
1. Прочитайте наведений текст.
Улюблена робота. читання, театр, подорожі Карпатами чи мережею Інтернет, відпочинок з рідними чи коханими – що тільки не наповнює наше життя сенсом. хай там як, а є й такі люди, які втрачають мотивацію до життя, упадають у депресію, живуть стражданнями через нерозділене кохання чи бідність..
Викладіть Ваш погляд на цю проблему:
Як наповнити життя людини сенсом?
2. Прочитайте наведений текст.
Згідно з Кримінальним кодексом, людина, мимоволі ставши свідком чийогось злочину, не має права приховувати його від держави, закону, бо в такому разі вона стає співучасником. І в літературних творах, і в реальному житті часто батьки замовчують перед правосуддям злочини своїх дітей або друзі покривають своїх товаришів.
Викладіть Ваш погляд на цю проблему:
Чи можна, на Вашу думку, приховувати чиїсь злочини?
ІІІ. Домашнє завдання
Підготувати інформацію про полемічні прийоми.