Головна / Урок / Написання есе на тему “Наголос – душа слова”

Написання есе на тему “Наголос – душа слова”

Вам нужно сначала закончить Складні випадки наголошування слів для перехода к этому уроку

    І.Опрацювання навчального матеріалу.

  Есе – невеликий за обсягом прозовий твір, що має довільну композицію і виражає підкреслено індивідуальну точку зору автора та враження з конкретного  приводу чи питання й не претендує на вичерпне та визначальне трактування теми.

схема складання есе

Завданням есе є інформація або пояснення.

Визначальними рисами есе є:

  • невеликий обсяг;
  • довільна композиція
  • незвичайна манера мислення.

Стиль есе вирізняється:

афористичністю;

образністю;

парадоксальністю.

Для есе характерне використання численних засобів художньої виразності:

символи;

метафори;

порівняння;

алегоричні і притчові образи.

Для передачі особового сприйняття автору есе необхідно: використовувати всілякі асоціації; проводити паралелі; добирати аналогії.

Есе буде цікавим, якщо в ньому будуть присутні:

непередбачувані(парадоксальні) висновки;

несподівані повороти;

цікаві зчеплення.

Види есе: вільне, формальне.

Вільне

Ознаки:

  • невеликий обсяг (7-10 речень);
  • вільна форма і стиль викладу;
  • довільна структура;
  • обов’язкова вимога: наявність позиції автора.

Вільне есе обмежене в часі 5-10 і 10-15 хвилин.

Побудова вільного есе

1.Вступ, у якому необхідно обґрунтувати вибір теми, правильно сформулювати тезу.

2.Основна частина, в якій відбувається розгортання думки щодо порушеної проблеми та подається її аргументація.

3.Узвгвльнення висновків відповідно до теми.

Формальне

Ознаки:

  • дотримання структури тексту;
  • наявність відповідних компонентів (теза, аргументи, приклади, оцінювальні судження, висновки);
  • обґрунтування (аргументування) тези.

Для написання формального есе виділяють більше часу: від 20-ти до 45-ти хвилин.

Орієнтовний план формального есе

1.Вступ – один абзац.

Використовуйте “пастки” для залучення уваги, такі як: цитата, вірш, питання, роздуми, незвичайні факти, ідеї або смішні історії.

Немає необхідності висловлювати відразу основну думку.

Уникайте таких фраз, як “Це есе про…” або “Я збираюся говорити про…”

2.Основна частина – 2-3 абзаци.

Виражайте свої думки зрозуміло.

Підкріпляйте основні ідеї фактами, роздумами, ідеями, яскравими описами, цитатами або іншою інформацією чи матеріалами, які інтригують і захоплюють увагу читача.

Використовуйте довідкові матеріали, щоб усунути тавтологію.

3.Висновок – один абзац.

Продемонструйте вашу позицію щодо порушеної проблеми.

Зробіть узагальнення  та аргументацію, яка підсумовує викладене в основній частині.

Перегляньте:

ІІ.Цитати до теми:

Людина вища за тварину здатністю до мови, але нижча за неї, коли негідно поводиться з мовою (Сааді).

Якщо людина не знає мови народу, на землі якого проживає, то вона є або гостем, або окупантом, або не має розуму (Ш. Бернар).

Кожний народ доти народ, доки володіє власною мовою і в цьому – його культурна суверенність. І тільки-но з тих чи тих причин він втрачає можливість вживати й культивувати свою мову, він перестає бути тим, ким він був і мусить бути (Ч. Айтматов).

Не використовуючи сповна своєї мови, тої національної перетворювальної машини, цілий народ слабіє і поволі дегенерується у всіх ділянках життя (К. Чехович).

Врешті-решт мене приваблює лише мальовнича, майже етнографічна сторона мови, що відрізняє її від усіх інших мов як таку, що властива певному народові певного походження (Ф. де Сосюр).

Тож переконуємося в тому, що мова – людина – народ – поняття нероздільні. І дуже важлива зв’язка саме мова – народ, адже мова є визначальною рисою народу, а народ, зі свого боку, має опікуватися своєю мовою, турбуватися про неї, захищати й оберігати, а головне – говорити рідною мовою.

Не треба говорити так, як усі, щоб не виділятись, треба звикнути до правильного наголосу і скрізь, з усіма говорити правильно. Тоді й «усі» поступово звикнуть і до квартал, і до феномен, і до експерт (А. Коваль).

Немає людини, яка б не робила помилок, але той, хто виправляє свої помилки, – мудрець (Китайська мудрість).

На все впливає мови чистота:

Зір глибшає, і кращають уста,

Стає точнішим слух,

А думка гнеться,

Як вітром розколихані жита (Д. Павличко).

Read more: http://l-ponomar.com/slovo-pro-movu-vyslovy-vidomyh-lyudej/#ixzz6Hv7sfw00

ІІІ. Завдання

Напишіть есе “Наголос – душа слова”

IV. Домашнє завдання.

Повторити параграфи 14-20. Підручник О.Глазової. Українська мова. 10 клас. К.: 2018.

Вернуться к: Українська мова. І курс
x

Перегляньте також

59-9826

Актуальні проблеми дистанційного навчання

04листопада 2024 р.  у Федорівському центрі професійної освіти відбулося чергове засідання методичної ...