І.Опрацювання навчального матеріалу.
Есе – невеликий за обсягом прозовий твір, що має довільну композицію і виражає підкреслено індивідуальну точку зору автора та враження з конкретного приводу чи питання й не претендує на вичерпне та визначальне трактування теми.
Завданням есе є інформація або пояснення.
Визначальними рисами есе є:
- невеликий обсяг;
- довільна композиція
- незвичайна манера мислення.
Стиль есе вирізняється:
афористичністю;
образністю;
парадоксальністю.
Для есе характерне використання численних засобів художньої виразності:
символи;
метафори;
порівняння;
алегоричні і притчові образи.
Для передачі особового сприйняття автору есе необхідно: використовувати всілякі асоціації; проводити паралелі; добирати аналогії.
Есе буде цікавим, якщо в ньому будуть присутні:
непередбачувані(парадоксальні) висновки;
несподівані повороти;
цікаві зчеплення.
Види есе: вільне, формальне.
Вільне
Ознаки:
- невеликий обсяг (7-10 речень);
- вільна форма і стиль викладу;
- довільна структура;
- обов’язкова вимога: наявність позиції автора.
Вільне есе обмежене в часі 5-10 і 10-15 хвилин.
Побудова вільного есе
1.Вступ, у якому необхідно обґрунтувати вибір теми, правильно сформулювати тезу.
2.Основна частина, в якій відбувається розгортання думки щодо порушеної проблеми та подається її аргументація.
3.Узвгвльнення висновків відповідно до теми.
Формальне
Ознаки:
- дотримання структури тексту;
- наявність відповідних компонентів (теза, аргументи, приклади, оцінювальні судження, висновки);
- обґрунтування (аргументування) тези.
Для написання формального есе виділяють більше часу: від 20-ти до 45-ти хвилин.
Орієнтовний план формального есе
1.Вступ – один абзац.
Використовуйте “пастки” для залучення уваги, такі як: цитата, вірш, питання, роздуми, незвичайні факти, ідеї або смішні історії.
Немає необхідності висловлювати відразу основну думку.
Уникайте таких фраз, як “Це есе про…” або “Я збираюся говорити про…”
2.Основна частина – 2-3 абзаци.
Виражайте свої думки зрозуміло.
Підкріпляйте основні ідеї фактами, роздумами, ідеями, яскравими описами, цитатами або іншою інформацією чи матеріалами, які інтригують і захоплюють увагу читача.
Використовуйте довідкові матеріали, щоб усунути тавтологію.
3.Висновок – один абзац.
Продемонструйте вашу позицію щодо порушеної проблеми.
Зробіть узагальнення та аргументацію, яка підсумовує викладене в основній частині.
Перегляньте:
ІІ.Цитати до теми:
Людина вища за тварину здатністю до мови, але нижча за неї, коли негідно поводиться з мовою (Сааді).
Якщо людина не знає мови народу, на землі якого проживає, то вона є або гостем, або окупантом, або не має розуму (Ш. Бернар).
Кожний народ доти народ, доки володіє власною мовою і в цьому – його культурна суверенність. І тільки-но з тих чи тих причин він втрачає можливість вживати й культивувати свою мову, він перестає бути тим, ким він був і мусить бути (Ч. Айтматов).
Не використовуючи сповна своєї мови, тої національної перетворювальної машини, цілий народ слабіє і поволі дегенерується у всіх ділянках життя (К. Чехович).
Врешті-решт мене приваблює лише мальовнича, майже етнографічна сторона мови, що відрізняє її від усіх інших мов як таку, що властива певному народові певного походження (Ф. де Сосюр).
Тож переконуємося в тому, що мова – людина – народ – поняття нероздільні. І дуже важлива зв’язка саме мова – народ, адже мова є визначальною рисою народу, а народ, зі свого боку, має опікуватися своєю мовою, турбуватися про неї, захищати й оберігати, а головне – говорити рідною мовою.
Не треба говорити так, як усі, щоб не виділятись, треба звикнути до правильного наголосу і скрізь, з усіма говорити правильно. Тоді й «усі» поступово звикнуть і до квартал, і до феномен, і до експерт (А. Коваль).
Немає людини, яка б не робила помилок, але той, хто виправляє свої помилки, – мудрець (Китайська мудрість).
На все впливає мови чистота:
Зір глибшає, і кращають уста,
Стає точнішим слух,
А думка гнеться,
Як вітром розколихані жита (Д. Павличко).
Read more: http://l-ponomar.com/slovo-pro-movu-vyslovy-vidomyh-lyudej/#ixzz6Hv7sfw00
ІІІ. Завдання
Напишіть есе “Наголос – душа слова”
IV. Домашнє завдання.
Повторити параграфи 14-20. Підручник О.Глазової. Українська мова. 10 клас. К.: 2018.