Розділ. Морфологічна норма
Тема. Прислівник. Ступені порівняння прислівників
І. Опрацювання навчального матеріалу
СТУПЕНІ ПОРІВНЯННЯ ПРИСЛІВНИКІВ
ВИЩИЙ СТУПІНЬ ПОРІВНЯННЯ
ПРОСТА ФОРМА |
СКЛАДЕНА ФОРМА |
довго – довШе | ——————————– |
важливо – важливІШе | більш важливоменш важливо |
рішуче – рішучІШе | більш рішучеменш рішуче |
Значення вищого ступеня порівняння може посилюватися
Додаванням слів ще, трохи, значно, багато, куди значно важливіше, трохи довше, ще рішучіше.
НАЙВИЩИЙ СТУПІНЬ ПОРІВНЯННЯ
ПРОСТА ФОРМА |
СКЛАДЕНА ФОРМА |
довше – НАЙдовше | ——————————- |
важливіше – НАЙважливіше | найбільш важливо,найменш важливо |
рішучіше – НАЙрішучіше | найбільш рішуче,найменш рішуче |
Від прислівником із суфіксом ЗА- (забагато, занадто) або із суфіксами -ЕНЬК-, -ЕСЕНЬК- (тихенько, тихесенько) ступені порівняння не утворюються.
Необхідно розрізняти прислівники вищого та найвищого ступенів порівняння прикметників середнього роду в називному відмінку однини. Порівняймо:
ПРИСЛІВНИК |
ПРИКМЕТНИК |
Учень написав оповідання найкраще (написав як? - найкраще)Прислівник прилягає до дієслова | Найкраще оповідання написав (оповідання яке? – найкраще)Прикметник узгоджується з іменником |
ІІІ. Закріплення матеріалу.
1.Розподіліть у дві колонки прислівники та прикметники у формах вищого та найвищого ступенів порівняння разом зі словами, від яких вони залежать: А – прислівники, Б - прикметники, В – прислівники та прикметники
- Та найпишніше там цвітіння, найвище серце там зліта, де рух, де дія, де горіння, чуттів і мислей повнота.
- Панас Кандзюба хвилювався найбільше.
- А найгірше я шукаю проклятого пана … щоб задушить.
- У лимані ловилась більше риба дністрова.
- Все було сьогодні якимсь незвичайним: і сонце світило яскравіше й тепліше, і повітря було бархатистіше й живлючіше, і вся природа дивилася усміхнено й ласкаво.
2.Від поданих прислівників утворіть всі можливі форми вищого та найвищого ступенів порівняння
- вузько,
- багато,
- дорого,
- гарно,
- далеко,
- погано,
- урочисто.
ЗРАЗОК: високо – вище, більш високо, значно вище, набагато вище, найвище, найбільш високо, щонайвище.
3.Спишіть текст. Від поданих у дужках слів утворіть прислівники вищого ступеня порівняння
- Місяць все (щедро) оббризкував сяйвом оброшені дерева і шляхи.
- (чітко) вимальовувалися не розсідлані коні.
- (часто) зустрічаються перлини молочно-білого кольору, (рідко) – ніжно-рожевого або з жовтуватим відтінком.
- Звірині й пташині сліди в лісі (гарно) видно взимку.
- Тьма, як вода у повідь, заливала все (широко) й (широко) степ, здіймалась усе (високо) та (високо) і нарешті злилась з темним і густим небом.
ІІІ. Домашнє завдання.
Напишіть мінітвір про свою професію, використовуючи різні форми ступеня порівняння прислівників.