Уроки
Правила ведення суперечки. Аргументи й докази
Розділ. Практична риторика Тема. Правила ведення суперечки. Аргументи й докази І. Опрацювання навчального матеріалу 1.Прочитайте текст, складіть алгоритм «Правила ведення суперечки». Складіть план до нього. Мистецтво суперечки відомо здавна. Грецький філософ Зенон називав суперечку з метою переконання опонента тактикою розгорнутої долоні, а суперечку заради перемоги — тактикою стиснутого кулака. Культура ведення суперечки виявляється в тому, щоб …
Полемічні прийоми
Розділ.Практична риторика Тема. Полемічні прийоми І.Опрацювання навчального матеріалу. 1.Прочитайте інформацію, складіть опорний конспект «Прийоми полеміки» У багатьох сферах професійної діяльності людини, що проходить у системі «людина — людина», можливе проведення полеміки, учасники якої послуговуються загальноприйнятими полемічними прийомами й дотримуються визначених правил. У процесі полеміки використовують різні прийоми. Дуже добре, якщо сторона, яка стоїть на правильних позиціях, …
Мистецтво відповідати на запитання
Розділ. Практична риторика Тема. Мистецтво відповідати на запитання І. Опрацювання навчального матеріалу. 1. Прочитайте. На яку функцію запитань указано в тексті? Які різновиди запитань описано? Складіть опорну схему. Щоб розраховувати на успіх у полеміці, потрібно також мати чітке уявлення про логічну структуру і види запитань та відповідей, про специфіку їх застосування в суперечці. Відомо, що …
Дискусія на тему “Мовна норма – це добре чи погано”
Розділ. Практична риторика Тема. Дискусія на тему «Мовна норма – це добре чи погано» І.Актуалізація опорних знань Пригадайте відомі вам телепередачі, у яких найчастіше обговорюють проблему у формі дискусії. Які теми дискусій вам запам’яталися? Чому? Хто із ведучих таких передач вам сподобався найбільше? Чому? Про що слід пам’ятати дискутантам? Пригадайте, які теми ставали дискусійними на …
Контрольна робота “Практична риторика”
Розділ. Практична риторика Тема. Контрольна робота “Практична риторика”. Тестування Виконайте тест за посиланням Практична риторика
Мовна стійкість як ключова риса національномовної особистості
Розділ. Вступ Тема. Мовна стійкість як ключова риса національномовної особистості І.Опрацювання навчального матеріалу. Мовна стійкість — намір та поведінка особистості чи групи людей, спрямовані на послідовне, непохитне користування в щоденному спілкуванні певною мовою чи мовними засобами, незалежно від мови співрозмовника. Одним із найперших це поняття досліджував український соціолінгвіст Орест Ткаченко, доповнивши ним поняття «мовної стабільності» (англ. language stability), що характеризує …
Прикметник. Відмінкові закінчення прикметників
Розділ. Морфологічна норма Тема. Прикметник. Відмінкові закінчення прикметників І. Опрацювання навчального матеріалу Перегляньте Відмінювання прикметників Прикметники, змінюючись за родами, відмінками й числами, відповідають на такі питання: 1) називний — який? яка? яке? які?; 2) родовий — якого? якої? якого? яких?; 3) давальний — якому? якій? якому? яким?; 4) знахідний — який? або якого? яку? яке? які? або яких?; …
Вищий і найвищий ступені порівняння прикметників. Синонімічні способи вираження різного ступеня ознаки
Розділ. Морфологічна норма. Тема. Вищий і найвищий ступені порівняння прикметників. Синонімічні способи вираження різного ступеня ознаки. І.Опрацювання навчального матеріалу Ступенi порiвняння прикметникiв Якiснi прикметники в українськiй мовi утворюють ступенi порiвняння. Вищий ступінь Проста форма основа або корінь прикметника + суфікси -ш-, -іш- холодний – холодніший, глибокий – глибший Складена форма Слова більш, менш + прикметник у …
Прислівник. Ступені порівняння прислівників
Розділ. Морфологічна норма Тема. Прислівник. Ступені порівняння прислівників І. Опрацювання навчального матеріалу СТУПЕНІ ПОРІВНЯННЯ ПРИСЛІВНИКІВ ВИЩИЙ СТУПІНЬ ПОРІВНЯННЯ ПРОСТА ФОРМА СКЛАДЕНА ФОРМА довго – довШе ——————————– важливо – важливІШе більш важливоменш важливо рішуче – рішучІШе більш рішучеменш рішуче Значення вищого ступеня порівняння може посилюватися Додаванням слів ще, трохи, значно, багато, куди значно важливіше, трохи довше, ще рішучіше. …
Прикметники, що перейшли в іменники
Розділ. Морфологічна норма. Тема. Прикметники, що перейшли в іменники. І.Опрацювання навчального матеріалу. Прикметники можуть утрачати здатність виражати ознаки предмета і набувати здатності називати предмети і явища. Такі прикметники переходять в іменники. У мовленні вони вживаються для називання осіб або предметів і можуть мати при собі означення. ПОРІВНЯЙТЕ: черговий учень — старанний черговий; хворий юнак — слухняний …
Числівник. Складні випадки узгодження числівників з іменниками
Розділ. Морфологічна норма. Тема. Числівник. Складні випадки узгодження числівників з іменниками. І.Опрацювання навчального матеріалу. Числівник – повнозначна частина мови, що означає кількість однорідних предметів, частин від цілого або абстрактну математичну кількість. Прості, складні і складені числівники Прості числівники об’єднують у своєму складі непохідні (первинні) і похідні слова з однією основою, а саме: один – десять, одинадцять – дев’ятнадцять, двадцять, …