Головна / Урок / Дискусія на тему “Мовна норма – це добре чи погано”

Дискусія на тему “Мовна норма – це добре чи погано”

Вам нужно сначала закончить Мистецтво відповідати на запитання для перехода к этому уроку

Розділ. Практична риторика

Тема. Дискусія на тему «Мовна норма – це добре чи погано»

І.Актуалізація опорних знань

Пригадайте відомі вам телепередачі, у яких найчастіше обговорюють проблему у формі дискусії.

  • Які теми дискусій вам запам’яталися? Чому?
  • Хто із ведучих таких передач вам сподобався найбільше? Чому?
  • Про що слід пам’ятати дискутантам?
  • Пригадайте, які теми ставали дискусійними на уроках літератури.

ІІ, Робота над темою уроку

Дискусія — це публічна суперечка, метою якої є зіставлення та з’ясування різних поглядів на одну проблему, пошук такого загального уявлення про предмет обговорення, яке визнавалося б усіма дискутантами.

Під час дискусії кожен диспутант стверджує або спростовує тезу, аргументуючи її.

Дискутанти повинні висловлюватись  почергово, бути толерантними та коректними, підготовленими щодо обговорюваних питань.

Пам’ятка «Правила дискусії»

  1. Відверто висловлювати думки.
  2. Поважати точки зору всіх членів дискусії.
  3. Бути тактовним. Слухати інших, не перебиваючи.
  4. Не говорити занадто довго та занадто часто.
  5. Водночас має говорити лише одна особа.
  6. Дотримуватися позитивних ідей та стосунків.
  7. Не критикувати себе та інших.

 

Правила побудови виступу

Теза — докази — аргументи — висновок.

Глосарій

Мода — 1. звúчка (певний спосіб дії, життя, манера поведінки і т. ін., що стали звичними, постійними для кого-небудь), звúчай рідше, вдáча, мóда, привúчка розм., нáвичка розм., повáдка розм., завúчка діал., звичáйка діал. Довголітня самотність виробила в Клавди звичку розмовляти сама з собою (Ірина Вільде); На цій отомані спав.. панотець по обіді. Мав звичай лягати з чобітьми (Лесь Мартович); Він уже в крові носив столітню привичку влади над людьми; вона, ця власть карати й милувати, влила ще в душу його предків краплю отрути (Г. Хоткевич); Любили [солдати]князя й за те, що він приніс у Другу армію суворовські навички і погляди (П. Кочура); — То в неї тільки повадка така — сльозами доймати (Панас Мирний); Ганна ніяк не могла погодитися з деякою Гордієвою завичкою поводитися з нею (Б. Грінченко); — Поставте статуетку! Що за міщанська звичайка, вічно крутить щось в руках? (Леся Українка).

2.Мода (недовготривале панування в суспільстві певних смаків, що виявляється в зовнішніх формах побуту, особливо в одязі), поведенція розм., поведінка заст. тут багато аристократії з різних країн: герцоги, князі, барони, графи, принци — жити в парижі стало модою (М.Слабошпицький); [Хуса:] Ти ж сама либонь того не знаєш, яка тепера поведінка в Римі на зачіски (Леся Українка).

Проблемне питання

Яка буває мода? Чи стосується вона мови?

ІІІ. Закріплення матеріалу

Дослідження-обґрунтування

Використовуючи подану інформацію та раніше вивчений матеріал про дискусію, обґрунтуйте, чому саме цей різновид суперечки ми використовуємо для теми уроку.

Дискусія може відбуватися не тільки в усній, а й у письмовій формі. Важлива характеристика дискусії, що відрізняє її від інших видів спору, – це більш жорстка система аргументації.

Дискусія вважається ефективним способом переконання, бо учасники самі приходять  до того чи іншого висновку. На відміну від більшості публічних спорів усна дискусія має регламентовану структуру.

При правильній організації дискусії заздалегідь мають бути визначені порядок ведення її (регламент), правила поведінки учасників тощо.

Класичне розгортання спору проходить чотири фази.

1.Стадія конфронтації, під час якої співрозмовники формулюють свої точки зору, що заходять у суперечність.

2. Стадія початку дискусії, коли обговорюються два варіанти розвитку конфронтації: або відмова від суперечки, або бажання за допомогою коректної та допустимої аргументації вирішити спір. на цьому ж етапі сторони домовляються про правила ведення спору.

3.Стадія аргументації, на якій один з учасників захищає свою позицію, використовуючи ті чи інші докази, а опонент критикує її, домагаючись додаткової аргументації до тих пір, поки у нього не залишаються заперечення. це основний, вирішальний етап спору, під час якого  дискутанти використовують весь свій арсенал логічних і риторичних здібностей.

Слід наголосити, що для успішного ведення спору і перемоги в ньому треба  мати не тільки точні й міцні знання з обговорюваної проблеми, а й вільно володіти законами логіки. Знання логіки потрібне не тільки для того. щоб робити висновки зі своїх і чужих тверджень, а й щоб виявляти суперечності та прорахунки, зокрема логічні, у словах супротивника.

4. Підбиття підсумків відображає розв’язання спору і визначає того, хто здобув перемогу.

Завдання

Підготуйте  основні аргументи для прихильників і їх опонентів щодо теми дискусії

Домашнє завдання

Напишіть есе «Мовна мода — це добре чи погано?»

Вернуться к: Українська мова. ІІ курс
x

Перегляньте також

59-9826

Актуальні проблеми дистанційного навчання

04листопада 2024 р.  у Федорівському центрі професійної освіти відбулося чергове засідання методичної ...