Установку магнето на одноциліндровий пусковий двигун можна виконувати наступними способами.
Перший спосіб. Виверніть іскрову свічку запалювання. Через отвір для свічки опустіть в циліндр чистий металевий стрижень (рис. 76 а) і, повертаючи колінчастий вал двигуна рукою за маховик, встановіть поршень в ст. м. т. Потім нанесіть мітку на рівні опорноїплощині під свічку і другу мітку розташуйте вище першої на 58 мм.
Поверніть колінчастий вал проти нормального напрямку обертання і підведіть мітку 2 до рівня опорної площини під свічку. Це положення буде відповідати кутку кривошипа колінчастого вала з віссю циліндра в 27 ° до в.м.т.
Зніміть кришку переривника магнето і поверніть валик приводу магнето по ходу обертання до початку розмикання контактів переривника. Не зраджуючи положення валика приводу, поставте магнето на своє місце так, щоб виступи напівмуфти приводу увійшли в її западини, і закріпіть магнето гвинтами.
Мал. 76. Технічне обслуговування приладів системи запалювання:
а – визначення в. м. т .; б – перевірка і регулювання зазорів в переривнику магнето; в – перевірка і регулювання зазорів між електродами іскровий свічки запалювання; г – загальний вигляд фіксатора; 1 – стрижень; 2 – друга мітка; 3 – перша мітка; 4 – гвинт; 5 і 9 – щупи; 6 – регулювальний гвинт; 7 – гніт; 8 – калібрований дріт; 10 – ключ.
Поставте на місце кришку переривника магнето і свічку і з’єднайте їх проводом.
Другий спосіб. Виверніть іскрову свічку запалювання. На її місце вверніть фіксатор (рис. 76 г). Після цього повільно перейдіть колінчастий вал пускового двигуна по ходу обертання до упору поршня в фіксатор. Потім підготуйте і поставте на місце магнето так, як про це сказано в першому способі. Після закінчення установки виверніть фіксатор і поставте на місце свічку.
Технічне обслуговування магнето. Магнето щодня зовні очищайте від пилу і бруду. Змащувати його в процесі експлуатації не потрібно. Мастило в підшипниках замінюють в майстернях один раз в 2 роки експлуатації трактора.
Перевірте, чи є масло в гніт (рис. 76 б), для чого додайте до кулачку переривника цигарковий папір. Якщо масла немає, то папір не промаслити. При відсутності масла гніт потрібно змастити трьома – п’ятьма краплями турбінного масла, що не більше, інакше контакти переривника будуть замасліваются.
Періодично контролюйте стан контактів переривника, очищайте їх від нагару і при необхідності регулюйте зазор між ними в такій послідовності. Зніміть з іскровий свічки запалювання провід високої напруги і, обертаючи колінчастий вал двигуна за маховик, спостерігайте за контактами переривника. Як тільки зазор буде найбільшим, закладіть між контактами щуп і визначте зазор. Він повинен знаходитися в межах 025 035 мм. Якщо заміряний зазор не відповідає нормі, то звільніть гвинт і, обертаючи викруткою регулювальний гвинт, доведіть його до норми, після чого затягніть гвинт і поставте на місце знятий провід високої напруги.
Технічне обслуговування іскрових свічок запалювання. Свічка буде діяти нормально тільки в тому випадку, якщо вона добре очищена від пилу, бруду і нагару і зазор між електродами знаходиться в межах норми (06 08 мм).
В процесі роботи свічки її бічний електрод зношується нерівномірно, тому вимірювати його слід не плоским щупом, а калиброванной дротом (рис. 76 в). Якщо зазор не відповідає нормі, то підігніть бічний електрод спеціальним ключем або викруткою.
Технічне обслуговування акумуляторної батареї при ТО-1 і наступних ТО кілька різна.
При проведенні ТО-1 перш за все очистіть батарею від пилу і бруду. Електроліт, пролита на поверхню батареї, витріть ганчіркою, просоченою 10% -ним рствором нашатирного спирту або кальцинованої соди. Зачистіть окислюються вивідні клеми батареї і наконечники проводів і після очищення змастіть їх тонким шаром технічного вазеліну, не допускаючи попадання його на мастику, якою залиті кришки акумуляторів, так як вазелін руйнує мастику.
Мал. 77. Перевірка стану акумуляторної батареї:
а-пристосування ОР-9959 ГОСНИТИ; б – перевірка рівня електроліту; в – перевірка ступеня зарядженості; г – перевірка рівня електроліту; 1 і 4 – головки для відгвинчування пробок акумуляторів; 2 і 5 – головки для зачистки висновків батареї; 3 – фреза для зачистки наконечників проводів.
При проведенні ТО акумуляторних батарей дуже зручно користуватися пристосуванням ОР-9959 ГОСНИТИ (рис. 77 а). воно складається з хрестовини, що має по кінцях спеціальні головки.
Слідкуйте за тим, щоб дроти, що ведуть до батареї, не були сильно натягнуті, так як це може привести до пошкодження вивідних клем і утворення тріщин в мастиці. Прочищайте вентиляційні отвори в пробках заливних отворів акумуляторів.
Після очищення батареї визначте рівень електроліту в акумуляторах, який повинен бути в межах 10 15 мм вище захисного щитка, встановленого над сепараторами. Перевіряти слід чистою скляною трубкою (рис. 77 б) або чистою дерев’яною або ебонітовою паличкою.
Якщо рівень виявиться нижчим за норму, долийте дистильовану воду, але не електроліт, так як випаровується вода, а не кислота.
При проведенні ТО-2 і ТО-3 спочатку очистіть від пилу і бруду батарею і протріть поверхню акумуляторів ганчірочкою, змоченою розчином нашатирного спирту або кальцинованої соди.
Потім виміряйте температуру електроліту для визначення поправки щоб виявити Свою денсиметра.
Перевірте ступінь зарядженості батареї по щільності електроліту, якщо відома щільність повністю зарядженій батареї. Для цього занурте пластмасову трубку кіслотомера, попередньо стиснувши гумову грушу (рис. 77 г), в перший акумулятор і наберіть таку кількість електроліту, при якому денсиметром спливе. При цьому стежте, щоб він не торкався стінок скляної трубки.
Показання денсиметра приведіть до температури + 15 ° С, для чого в його показання внесіть поправку: при температурі електролітів-ту +45 ° С – +0020; при +40 ° С – + 0018; при +35 ° С – + 0014; при +30 ° С – + 0010; при + 25 ° С – + 0007; при + 20 ° С + 0004; при + 15 ° С – 0000; при + 10 ° С – 0004; при + 5 ° С – 0007; при 0 ° С – 0010.
Потім в такій же послідовності визначте щільність електроліту в інших акумуляторах батареї.
Батарею, використану більше ніж на 25% взимку і більше ніж на 15% влітку, необхідно зняти з трактора і направити в майстерню для контрольно-тренувального циклу «заря- розряд».
Для орієнтовного судження про ступінь зарядженості і для визначення несправності батареї один раз на місяць слід перевіряти стан кожного акумулятора під навантаженням, використовуючи навантажувальну вилку (рис. 77 в).
Напруга акумулятора повинно бути в межах: для повністю зарядженого – 17 18 В, розрядженого на 25% – 16 17 і розрядженого на 50% – 15 16.
Різниця напруги акумуляторів батареї не повинна перевищувати 02 В.
Забороняється перевіряти справність акумуляторної батареї по силі іскри, замикаючи клеми між собою провідником. Виникає при цьому іскра може спричинити займання (вибух) гримучого газу, що накопичується в акумуляторах.
Встановлюючи акумуляторну батарею на трактор, стежте за правильністю розташування полюсів. Неправильне підключення батареї в електричну мережу трактора виведе з ладу генератор. Мінус батареї слід з’єднувати з «масою».
Технічне обслуговування генератора і реле-регулятора. Очистіть агрегат від пилу і бруду. Мити генератор дизельним паливом, бензином або струменем води під тиском неприпустимо. Його слід протирати чистою ганчіркою, злегка змоченою бензином.
Перед пуском двигуна трактора після натискання на вимикач «маси» при справній генераторної установки на приладовій дошці трактора повинна спалахнути контрольна лампа, світіння якої після пуску двигуна припиниться.
При проведенні ТО-2 перевірте плавність і легкість обертання ротора генератора при знятому з його шківа приводному ремені. Якщо радіальний зазор більше 003 мм, а осьової більше 02 мм, то генератор слід направити в майстерню для ремонту.
Не можна перевіряти справність генератора шляхом короткочасного з’єднання ізольованих клем з «масою» (перевіркою «на іскру»).
При температурі навколишнього повітря + 5 ° С і вище виберіть варіант сезонного регулювання реле-регулятора в положення «Л» – «Літо», а при +5 ° С і нижче – в положення «3» – «Зима».
У тих випадках, коли при річній експлуатації спостерігається систематична недозарядке акумуляторної батареї, перемикач поставте в положення «Зима». Якщо при зимової експлуатації буде спостерігатися систематичний перезаряд акумуляторної батареї (інтенсивне википання електроліту, зниження його рівня більш ніж на 10 мм за 200 ч роботи), перемикач поставте в положення «Літо».
Якщо під час роботи виявлено підвищений шум генератора, то перевірте натяг приводного ременя (ослаблення або надмірне натяг приводного ременя може викликати цей шум). Налаштуйте правильно натяг, а якщо і після цього шум не буде усунутий, то направте генератор в майстерню для заміни підшипників його вала.
Коли генератор змінного струму не порушується при роботі без акумуляторної батареї, вимкніть від нього навантаження.
Технічне обслуговування приладів освітлення включає в себе операції по заміні ламп, очищення дзеркала рефлектора, регулюванню світла фар.
Заміна ламп. При заміні ламп стежте за тим, щоб всередину корпусу фари не потрапили пил і бруд. Пошкоджені све-торассеівателі потрібно замінити після виявлення тріщин і руйнувань.
Очищення дзеркала рефлектора. Особливо обережно поводьтеся з дзеркалом відбивача. Тільки при сильному забрудненні його очищають від пилу і бруду.
Дзеркало очищайте за допомогою теплої води і вати. Під час мийки частіше міняйте вату і воду, інакше піщинки, які прилипли до ваті або знаходяться у воді, будуть дряпати відбивач. Після промивання відбивач просушіть при кімнатній температурі, поставивши дзеркалом вниз. Плями, що з’явилися на поверхні відбивача після просушування, видаляти не рекомендується.
Регулювання напрямку світла передніх фар трактора має велике значення як для безпечного руху транспортного агрегату по автомобільній дорозі, так і для полегшення роботи машинно-тракторного агрегата в полі в нічний час.
Як відомо, експлуатація транспортних засобів, причепів і напівпричепів заборонена, якщо фари не. відрегульовані відповідно до інструкції заводу-виготовлювача.
Для того щоб правильно відрегулювати фари на тракторі, потрібно поставити його на рівному майданчику в деякому віддаленні від білого екрану (в якості якого можна використовувати стіну будівлі). На нього наносять чорною фарбою розмітку у вигляді однієї ‘горизонтальної лінії А-А (рис. 78 а) і двох вертикальних Я-П і Л-Л.
Мал. 78. Схема розмітки екрану для регулювання фар трактора:
а – розмітка екрану (умовно зроблена на зворотному боці екрану); б – світлову пляму на екрані (для більшості тракторів); в – світлова пляма при регулюванні фар тракторів MT3-80 і МТЗ-100; г – перевірка майданчики дистанційним рівнем; 1 – екран; 2 – скляна трубка; 3 – гумова трубка.
При нанесенні лінії А-А необхідно враховувати, що підстава екрану не завжди знаходиться на одному рівні з майданчиком, на якій стоїть регульований трактор.
Майданчик перед екраном повинна бути рівною і строго горизонтальної. Допускаються відхилення не більше ± 5 см на відстані бази і колії трактора, а також на відстані, взятому по діагоналі між передніми і задніми колесами.
Вирівняність майданчика можна перевіряти за допомогою дистанційного рівня, який складається з двох скляних трубок, укріплених на підставках і з’єднаних гумовою трубкою. У трубки налита підфарбована вода. Поруч з трубками нанесена шкала з ціною поділки 1 см..
Для зручності і швидкості установки трактора на місце регулювання на майданчику нанесіть дві лінії: осьову, що проходить через осьову лінію екрану, X-X і перпендикулярну їй У-У на відстані Г від екрану.
Напрямок світла фар регулюйте в такій послідовності. Встановіть трактор так, щоб його передні колеса знаходилися на лінії У-У, а вісь симетрії була продовженням осьової лінії, нанесеної на майданчику.
Перевірте тиск повітря в шинах коліс трактора і при необхідності доведіть його до норми.
Увімкніть світло в фарах, і, діючи перемикачем, переконайтеся в тому, що дальнє і ближнє світло обох фар включається одночасно, т. Е. З’єднання проводів зроблені правильно.
Увімкніть дальнє світло, закрийте одну з фар світлонепроникним матеріалом і встановіть фару, що дає світло, так, щоб осі симетрії світлового плями збіглися з осями, розміченими на екрані (рис. 786). Потім відрегульовану фару закрийте, а закриту відкрийте, і в такій же послідовності зафіксуйте його другий фари.
Після регулювання при закріпленні фар стежте за тим, щоб світлові плями відрегульованих фар не змістилися під час кріплення.
Особливість регулювання передніх фар тракторів МТЗ-80 і МТЗ-100 полягає в тому, що положення світлової плями потрібно регулювати при включенні дальнього світла, як було сказано вище, а при включенні ближнього світла (вказівки заводу-виготовлювача), причому світлову пляму від пучка світла, випромінюваного фарою, має розташовуватися так, як це показано на малюнку 78 в.
Підбір дроту для заміни згорілого запобіжника в системі електроустаткування. Перегорілі запобіжники замінюють дротом строго певного діаметру. У разі, якщо буде встановлена дріт надмірно великого діаметра, можлива псування, а часто вихід з ладу проводки і приладів. При використанні дроту малого діаметра запобіжники будуть часто дмухнути.
При виборі дроту користуйтеся даними таблиці 24 при її вимірі не допускайте помилок.