Головна / Урок / Тема: Нові марки тракторів вітчизняного та зарубіжного виробництва (4 години)

Тема: Нові марки тракторів вітчизняного та зарубіжного виробництва (4 години)

В Україну впевнено приходять провідні країни-виробники тракторної техніки – Канада, США, Євросоюз. Помітне місце у тракторобудуванні займають Японія, Китай, Росія, Білорусь. Наші поля за останні 5-10 років стали своєрідним полігоном, де показують свої вміння кращі агромашини планети. Отже, які трактори наш виробник вважає ліпшими? Оскільки порівняльних наукових досліджень і соціологічних вимірів з цього приводу поки що мало, «Агробізнес Сьогодні» провів власну журналістську розвідку на цю тему, опитавши десятки українських аграріїв, врахувавши також думки дилерів і самих виробників техніки.

 

Гарний віл пізнається під вантажем.

Вірменська приказка

Наприкінці 2012 року у Таллінні пройшла акція протесту балтійських фермерів. Сільгоспвиробники Естонії, Латвії й Литви вимагали дотацій. Щоб наочно показати несправедливе ставлення до себе, фермери послали у столицю ЄС трактор «Білорусь» радянського виробництва. Його демарш демонстрували усі телеканали Європи як символ розпачу і бідності у пострадянських країнах.

 

На жаль, забезпеченість тракторами українських аграріїв ще менш задовільна, ніж естонських. Деякі наші умільці самі виготовляють тракторці з чого попало, аби лише мати у господарстві тяглову силу. Науковці О. Попко та А. Ковшун (Національний університет водного господарства та природокористування, Рівне) у спеціальному дослідженні «Оцінка стану та перспектив розвитку ринку сільськогосподарської техніки України» констатують: «Вітчизняні заводи-виробники, незважаючи на діючі державні програми розвитку вітчизняного машинобудування для АПК та чималі обсяги бюджетних асигнувань, спроможні задовольняти потреби аграрного сектору України на рівні 20%. Крім того, вітчизняна техніка поступається іноземній за рівнем технологічної досконалості, якістю, надійністю, продуктивністю».

 

Однак нині усе-таки нову агротехніку наші селяни купують набагато інтенсивніше, ніж, скажімо, 10 років тому: за даними Мінагропроду протягом останнього року на неї було витрачено 4 млрд грн. Ринок сільськогосподарської техніки продемонстрував зростання на 5-10%, причому в тракторному сегменті він зростав навіть трохи швидше.

 

Бо українське землеробство таки потребує модернізації, як дощу в посуху. На думку експертів, треба ще років п’ять інтенсивних закупівель (звісно, за умови непоганих урожаїв і хоча б збереження нинішніх темпів зростання), щоби у кожного господаря було те, що потрібно йому для ефективного виробництва.

 

Звісно, на допомогу завжди готові прийти близька й знайома харківська «Слобожанська промислова компанія» – найбільший вітчизняний виробник сільськогосподарських тракторів, а також ВАТ «Харківський тракторний завод». Близько до наших виробничих потреб розташоване й виробниче об’єднання «Мінський тракторний завод» із Білорусі, яке має в Україні дилерів, що допоможуть придбати популярний трактор МТЗ за доступною ціною. Однак будь-який власник господарства, заробивши кошти у часи високих урожаїв, починає прагнути кращого у всьому – у технологіях, насіннєвих матеріалах, добривах, та навіть у власному побуті. Хочеться йому й кращого трактора – комфортнішого, ефективнішого, більш престижного, зрештою. Такого, який швидше й якісніше технічно обслуговується. І він починає міркувати про імпортну техніку.

 

В останні роки істотно зросли обсяги закупівель вітчизняними аграріями закордонних тракторів. Яких саме? Японські тракторці Kubota, Shibaura, Satoh, Mitsubishi або Iseki хоч і добрі, та замалі для наших неозорих ланів (принаймні ті, що доходять до України) і занадто дорогі. Щодо Китаю – він активно виробляє трактори й не менш активно просуває їх на зовнішні ринки, зокрема й в Україну. Наприклад, китайська компанія Foton – велика корпорація, що складається із 48 машинобудівельних підприємств. За своїми обсягами і за валом продукції вона б могла вважатися провідною у світі, якби не усім відома китайська «одноразова» якість. Хоча й ціна у китайців на 15-20% нижча, ніж у вітчизняної техніки, вже не кажучи про європейську. Китайські трактори – так само як і автомобілі – поки що мають репутацію не надто високу. Втім, багато що тут залежить від технічного сервісу. І компанія АМАКО зараз докладає серйозних зусиль, щоб озброїти українського агровиробника й переконати нас у тому, що китайські трактори Insima – це добре капіталовкладення з точки зору співвідношення «ціна-якість».

 

Отже, так чи так увага аграрія звертається до виробників із найбільш технічно розвинених країн: ЄС, США й Канади. І в цьому, треба сказати, українці ментально схожі на європейців. Які сільськогосподарські трактори є наразі найбільш популярними за рубежем і користуються чималим попитом, наприклад, на ринку однієї із провідних країн Євросоюзу з розвиненим тракторобудуванням – Німеччини? Коли тамтешні фахівці з машинобудування провели щодо цього статистичний аналіз, він показав наступне: із новозакуплених близько 60% становлять машини провідних світових виробників: John Deere, Fendt, Claas, Deutz-Fahr, Case, New Holland, Massey Ferguson, Challenger. Певне місце займають на євроринку також трактори Buhler Versatile, Lamborghini.

 

В останні роки цей список майже незмінний, що свідчить як про добру якість, що демонструють ці виробники, так і про незмінність звичок покупців. Тим же закордонним маркам в основному віддають перевагу й українці. Плюс додамо, що у нас в Україні користується певним інтересом виробника трактор Crystal чеської компанії Zetor. Купували минулого року в невеликих кількостях трактори інших західних фірм-виробників (Lamborghіnі, McCormіck, Landіnі, Carraro). Як помітили експерти ринку, 70% поставок тракторів українським сільгоспвиробникам припадає на перший квартал кожного року, щоб встигнути купити знаряддя праці до виконання весняно-польових робіт. Деяке уявлення про те, яким тракторним брендам віддають переваги заможні українські покупці, дасть таблиця 1.

 

От про це й поговоримо.

Таблиця 1. Продажі нових тракторів потужністю 260-360 к. с.

alt

За даними сайту Runo: I квартал 2012 року

«Нью Холанд» (New Holland) – щиро й просто

Машинобудівний концерн CNH важко назвати і американським, і європейським. Бо його офіси й заводи розташовані як у США й Канаді, так і в країнах Євросоюзу, тобто це глобальне підприємство, одне з найбільших у світі, яке, до того ж, має представництва у багатьох країнах пострадянського простору, у тому числі й в Україні. Оскільки мають що запропонувати аграріям – наприклад, чудові сільськогосподарські машини. Трактори корпорації CNH під брендами Case ІH та New Holland займають сьогодні, мабуть, більшу частку ринку закупівель цього виду машин. У сумі дві згадані марки – це десь 43% від усього обсягу поставлених в Україну нових тракторів.

 

altПобачивши успіх на вітчизняних полях не надто потужного МТЗ (на 80-100 к. с.), концерн CNH вирішив вивести на наш ринок трактори New Holland приблизно такої ж потужності. Моделі ТL 5040, ТL 5050, ТL 5060 мають двигун так само 80-100 к. с., і такі машини за виробничими параметрами влаштовують дуже багатьох фермерів, у тому числі й українських. Однак ціна у них вища білоруської, і це серйозно впливає на вибір аграріїв.

 

Характерний для тракторів New Holland вузький і закруглений капот дозволяє добре маневрувати навіть при складних «танцях» із фронтальним навісним навантажувачем. Кабіни тракторів серії TL5000 оснащені скляними дверима й збільшеними вікнами (бічні й задні вікна відкриваються). Велика прозора поверхня й тонкі стійки забезпечують круговий огляд фронту робіт.

 

Технічне обслуговування цих тракторів гранично спрощене й адаптоване до розуміння пересічного механізатора, «нафаршированість» електронікою мінімальна. Якщо підняти ляду капоту, відкривається зручний доступ до змінних фільтрів та інших ключових вузлів силової установки. Завдяки цьому догляд за тракторами TL5000 вимагає мінімуму часу й засобів.

 

Звісно, працюють на полях України і більш потужні трактори марки New Holland. Наприклад, у ТОВ «Гядт Агро» (Полтавська обл., Гребінківський р-н) задіяні три «нові голландці» потужністю 200-280 к. с.

 

Є у лінійці цього бренду й могутня серія Т9000, на якій встановлено діапазон моделей двигунів із повним приводом номінальною потужністю до 535 к. с. Ці мегатрактори демонструють експлуатаційні переваги при здійсненні енергоємних операцій, традиційній глибокій оранці, при роботі із застосуванням широкозахватних знарядь, добре справляються із навантаженнями на твердих ґрунтах. Або на нерівній місцевості, коли мотор працює із перевантаженнями. Для особливо складних умов двигуни тракторів серії Т9000 мають достатній резерв: запас крутного моменту 40% і запас потужності до 54 к. с.

«Кейс» (Case IH) – північноамериканський профі

Цей трактор – «брат» попереднього по належності до однієї сім’ї, тобто технопарку глобального концерну CNH.

 

Трактори середнього рівня потужності Case IH Puma на 150-210 к. с. дуже маневрені й потужні, вони широко застосовуються як у тваринництві, так і на фермерських полях. Характеризуються продуктивністю, універсальністю, комфортом і зручністю в експлуатації. Автоматична трансмісія, зручна панель керування й монітор, малий радіус розвороту, ергономічна кабіна із широким оглядом – усі ці риси роблять Case IH Puma річчю, цікавою для покупця. Так само як і Case Maxxum – універсальний, зручний у роботі трактор із потужністю двигуна 115 к. с. Він відмінно тримає постійну швидкість руху, що важливо для забезпечення якісної оранки.

 

Варто сказати про один із найдосконаліших і найпотужніших тракторів на ринку, на який давно вже звернули увагу українські агрохолдинги – Case ІH Steіger. Ця марка комплектується різними типами рушіїв: здвоєні і навіть строєні колеса чи гумові гусениці. Гідравлічна система цих тракторів дозволяє працювати із найбільш широкозахватним причіпним обладнанням, зайве не псуючи ґрунту.

 

altТрактори Case ІH завозять в Україну компанії «Агроресурс», «Агроальянс» та деякі інші. А застосовують, наприклад, у холдингу «Сварог Вест Груп» (Хмельниччина), в агрокомлексі «Зелена долина» (Вінниччина), у компанії ТАКО на Київщині, в агропідприємстві «Вербівське», що в Балаклійському районі Харківщини, в «Баришівській зерновій компанії» та ще у багатьох господарствах.

 

На думку експерта з аграрного машинобудування Віктора Погорілого, що Case ІH, що New Holland – це, «по суті, один і той самий трактор корпорації CNH, тільки по-різному пофарбований. Двигун, мости, коробка передач – усе аналогічне». Дійсно, нині різниця між тракторами лежить менше у сфері конструкторських розробок, а більше – у царині «брендономіки» й маркетингу.

 

Дуже важливо не тільки купити добру агромашину, а й не залишитися потім наодинці з проблемами, якщо вони виникнуть. На щастя, компанії-власники світових брендів давно зрозуміли цей момент, тож не дозволяють продавати й обслуговувати свою техніку аби кому, дуже прискіпливо добираючи дилерів і сервісників.

 

Великою перевагою саме марки Case ІH є наявність кваліфікованого й потужного технічного сервісу. Його здійснює, зокрема, спеціалізована компанія Titan Machinery, яка працює по всьому світу, у тому числі й у нашій країні. Ця компанія має великі плани щодо розвитку сервісної інфраструктури. Це мають бути сучасні комплексні високопрофесійні дилершипи американського типу, що створюватимуться у кожній з областей – з повним спектром запчастин, сервісу, складом техніки виставковими майданчиками, мережею ремонтних майстерень.

 

Крім того, Case ІH має й інших потужних партнерів в Україні – скажімо, корпорацію «НовоФарм», яка створила мехзагін на базі техніки саме Case ІH з метою допомоги селянам у посівну й під час жнив. Тракторів у цьому мехзагоні – 50 одиниць. Коли машина відпрацює два-три сезони, «НовоФарм» продає її як уживану, при тому забезпечуючи й технічне обслуговування. Ясно, що при таких умовах купувати трактор Case ІH можна без побоювань щодо поламок.

«Клаас» (Claas). Скоро вироблятиметься у нас

Європейські інженери сімейного підприємства Claas з міста Харзевінкеля (Німеччина) розробили більше 30 моделей тракторів, які користуються повагою аграріїв й широко продаються по усьому світу. Тому що можуть працювати вдень і вночі, під снігом і дощем у найважчих умовах – і завжди виконувати бажане господарем завдання.

 

Наприклад, фахівці фірми Claas прагнули отримати машину, упоратися з якою, попри її багатофункціональність і універсальність, було б реально й без довготривалого вишколу. Так виник трактор Xerіon. Навіть учень агроколеджа, якому педагог довірить джойстик цього трактора, буде в змозі керувати ним. При тому, що це потужна й уміла техніка.

 

Упізнається Xerіon здаля: у нього усі чотири колеси однакового розміру, а кабіна трохи звужена донизу. Йдеться не просто про примхи дизайнерів, це серйозна конкурента перевага: кабіна трактора за 30 с розвертається на 180 градусів, і відтак, він може працювати із заднім причіпним обладнанням як із фронтальним (і навпаки).

 

altXerіon корисний у багатьох випадках: при обробітку ґрунту, сівбі, внесенні добрив, на заготівлі й пресуванні силосу, у лісовому господарстві та інших сферах діяльності, яка потребує тяглових зусиль. Тобто це трактор-універсал, який буде корисним у господарстві впродовж цілого року. Маневреність трактору Xerіon дає добре продумана координація коліс і обох мостів, яка здійснюється автоматично за допомогою датчиків кута повороту. Щоб на слизькому ґрунті не буксувати, ведучими стають всі колеса. Однак тракторист має змогу вибрати й інший спосіб керування: тільки передніми, або тільки задніми колесами, чи застосовувати «крабовий» хід. «Мозком» машини служить термінал Cebis – надійне джерело інформації про будь-які параметри роботи цього трактора.

 

До марки Xerіon варто пильніше придивитися ще й тому, що скоро такі машини потужністю 350 к. с. вироблятимуться і в нашій державі. Домовленостей щодо цього досягнуто за сприяння Міністерства аграрної політики й продовольства України між українськими виробниками сільгосптехніки та компанією Claas.

 

Одна з останніх розробок фірми – колісний трактор Axion 900 потужністю від 315 к. с. до 405 к. с. Її презентацію машинобудівна компанія провела ще влітку 2012 р. на Черкащині. Axion це – найсучасніша концепція трактора. У нього збільшена колісна база (до 3150 мм), добре збалансований розподіл ваги та підвищений комфорт для водія. Джойстик управління, аналогічний тому, що застосовується й у моделі Xerion 5000/4500, розроблено конструкторами спеціально під праву руку. Без зміни положення руки можна швидко використовувати багато елементів управління трактором.

 

На цій машині застосоване сучасне нововведення – система дистанційного контролю Claas Telematіcs. Завдяки їй будь-які дані про машину можна отримувати і через Інтернет. Трактор відправляє дані про себе по мобільному зв’язку на сервер. Їх може побачити господар підприємства, чи агроном, чи сервісний інженер.

 

Ми знаємо, що європейці дуже вимогливо ставляться до критеріїв токсичності викидів. Claas – може, один із найдружніших до екології тракторів у світі. Наприклад, усі моделі серії Arion потужністю від 135 до 184 к. с. оснащені не тільки посиленою системою рециркуляції відпрацьованих газів, а й вугільними фільтрами для вловлювання твердих часток вихлопу. Деякі інновації модельного ряду тракторів Arіon 500/600 були запозичені із серії потужніших тракторів Axіon 900 – наприклад, збільшена п’ятистійкова кабіна, трохи висунута наперед, яка відрізняється чудовим круговим оглядом й ергономічністю.

 

Цікава деталь: хоч ми спостерігаємо нині спробу нашестя китайських тракторів, але є й протилежні тенденції. Так, фірма Claas сама відкрила представництво у Пекині, бо там її трактори користуються не меншим успіхом, ніж китайські. Чому – зрозуміло: як кажуть маркетологи, якість сама себе продає.

«Джон Дір» (John Deere) – машина, обдарована розумом

Неабиякої популярності в Україні зумів зажити американський трактор «Джон Дір». Здобутки корпорації John Deere на наших полях дуже серйозні: приблизно 34 % найновішого імпорту – за машинами саме цього бренду. Спрацювало тут чимало факторів: і широка лінійка потужностей тракторів цього виробника, і чітка робота дилерів, і продумані лізингові програми. Та навіть присутність техніки John Deere на ринку уживаних машин грає свою роль, де в цієї компанії теж тримається висока репутація (за нею – більше 50% ринку б/у тракторів, за даними УКАБ).

 

Щодо лінійки тракторів, то вони випускаються не тільки найрізноманітнішої потужності, від міні-тракторців до 500-сильних титанів 900-ї серії, а й із різноманітним цільовим призначенням. John Deere робить трактори, які спеціально пристосовуються до полів і ферм, баштанів і виноградників, тобто для найспецифічніших сільськогосподарських завдань. Тим самим виробник переконує: хоч немає одного рішення для усіх ситуацій, однак правильне рішення можна знайти завжди.

 

altНаприклад, велика компанія «Мрія Агрохолдинг» із Тернопілля (в обробітку 298 тис. га) має на озброєнні більш ніж 60 могутніх тракторів John Deere серії 9000 потужністю близько 500 к. с. Бренду John Deere віддають перевагу й у чималій компанії «АгроОвен» (Дніпропетровщина), яка обробляє 20 тис. га земель. Однак один із найпопулярніших – трактор John Deere 7930 середньої потужності з двигуном на 260 к. с. Його застосовують не лише крупні агропідприємства, а й порівняно невеликі господарства. Наприклад, має на озброєнні John Deere 7930 фермерське господарство «Колос», яке у Артемівському районі на Донеччині обробляє лише 824,5 га землі. Аналогічний John Deere є й фермерському господарстві «Кредо» (Червонолиманський район Донецької області), яке має в розпорядженні 2400 га земель. У сільськогосподарського підприємства «П’ятидні» (Волинська обл.), де обробляють 11 тис. га, на господарстві працює John Deere 8330.

 

Якщо говорити конкретніше, наприклад, про вже згаданий John Deere 7930, то це машина, у якій тяглова сила й комфорт гармонійно поєднані. Цей трактор вправний на ріллі й добрий на дорогах загального призначення. Він також зручний, зокрема, й у технічному обслуговуванні. Рівень рідини в радіаторі зручно контролювати через бічне оглядове скло. Для контролю рівня оливи в трансмісії також є оглядове віконце.

 

Інша серія тракторів, а саме 9R, виконується у колісній та гусеничній комплектаціях. Фахівці компанії John Deere вважають, що надійність гумових гусениць їхнього виробництва вища за колеса, тому що гусениці здатні напрацювати 10 тис. і більше мотогодин, що навряд чи до снаги іншим рушіям. На гусеничних моделях тракторів John Deere встановлено пневматичну підвіску, яка робить хід ще більш плавним та комфортним.

 

John Deere – американська компанія, «заточена» під системи точного землеробства, яке вона ще називає AMS (Agrіcultural Management Solutіon або Сільськогосподарські управлінські рішення). Що це означає? Зокрема, за бажанням замовника на тракторах John Deere багатьох моделей встановлюються модифікації систем водіння, які пропонує ця компанія. Наприклад, Parallel Trackіng – система ручного рульового керування під контролем супутника. AutoTrac – автоматична система водіння «без рук», автопілот. Є також додатковий модуль для повністю автоматизованих розворотів у польових умовах – це іTecPro. Згідно з оцінками інженерів, підтвердженими користувачами техніки, завдяки застосуванню iTEC Pro час проходження поворотів скорочується на 20-30%, спостерігається також економія палива.

 

Якщо у машині John Deere щось зіпсується чи вийде з ладу, на мобільний телефон надійде (від трактора) SMS-повідомлення з описом несправності. Це – сервісна пропозиція, яку уможливила така джондірівська розробка, як JDLіnk. Це телематичне рішення віддаленого контролю через Інтернет.

От чому цінують американський трактор українські виробники сільгосппродукції.

«Дойц-Фар» (Deutz-Fahr) – локомотив 2013 року

Концерн чи промислова група Same Deutz-Fahr Group відома кількома марками тракторів – таких як Same, а також Deutz-Fahr та Lamborghini.

 

75 років тому фірма Deutz почала серійне виробництво тракторів. З тих пор компанія Deutz-Fahr вважається лідером у розробці добротних тракторів. Deutz- Fahr випускає трактори на підприємствах у Німеччині, Індії, Китаї, Росії й Туреччині, задаючи моду у тракторобудуванні. Ці машини сьогодні вважаються, завдяки їхній ергономічності й доброму виробничому оснащенню, провідною маркою Європи й Азії. Тільки на полях країн Євросоюзу їх нині працює близько півмільйона. Тепер приходять вони й до нас.

 

Компанія Deutz-Fahr неодноразово задавала тон і навіть моду в тракторобудуванні. Наприклад, першою запропонувала для трактора-тягача AgroXtra панорамну кабіну, завдяки якій забезпечувалася максимальна видимість простору спереду, де навішуються знаряддя. Ідею панорамної кабіни згодом почали використовувати й інші виробники.

 

Є у цієї компанії чудові машини невеликої потужності, якраз для фермерських господарств – Agropolis на 80 к. с., Agrofarm на 105 к. с. Agrotrac із двигуном на 140 к. с. Тут уже кому що подобається. Скажімо, голова господарства «Агромир» (Любашівський район Одещини) Віктор Ляховецький поклав око на трактор Deutz-Fahr Agrotrac 620.

 

А, наприклад, трактор Agrotron із безступінчастою передачею став нині одним із кращих зразків техніки в Європі. Сільськогосподарські підприємства пред’являють до машини особливі вимоги. З одного боку, він повинен бути придатний для важкої польової роботи, тягати багатофункціональне обладнання, але з іншого, також підходити для транспортування навантажених причепів. Потрібна йому й добра швидкість – 50 км/год. Він має бути надійним, економічним, комфортним і зручним як в експлуатації, так і в техобслуговуванні. Цим умовам сповна відповідають трактори Deutz-Fahr серії Agrotron. Тому й цінуються вони аграріями.

 

Яскравий доказ: модель Agrotron 7250 TTV отримала щойно престижну міжнародну премію «Трактор року-2013», засновану італійським журналом Trattorі. Цю нагороду щороку призначає журі, що складається із журналістів провідних європейських агротехнічних видань.

 

Скажемо кілька слів ще про Agrotron X720 потужністю 275 к. с., -це трактор, обладнаний економним і потужним двигуном Deutz нового покоління, який може працювати на біодизельному паливі. Супернадійна машина, поєднує комфорт для тракториста, простоту сервісу та низькі витрати на експлуатацію. Має гідросистему з трьома (!) незалежними контурами. Тобто рульове керування із власним насосом, трансмісію теж з окремим насосом, й навіска та зовнішні гідровиходи теж мають свій насос.

 

І ще важливий нюанс. Традиційно двигуни Deutz вважаються одними з кращих у світі, тому їх встановлюють на свої машини навіть конкуренти-тракторобудівники. Цікавою інновацією двигунів цієї компанії є можливість використання у них природної рослинної олії. Це не якісь плани на майбуття: фірма Deutz уже виробляє Natural Fuel Engine — тобто «натурально-олійні мотори», і вони застосовується на тракторах не тільки «рідної» марки, а й також на машинах Fendt.

 

І, здавалося б, усупереч такій позахмарній інновативності конкурентною перевагою тяглових машин Deutz-Fahr є можливість агрегатуватися з будь-якими наявними в Україні агрегатами, що не завжди можна сказати про американські трактори. Компанія Deutz-Fahr забезпечує своїм клієнтам швидкий і зручний сервіс з надання запчастин до будь-якого типу сільгосптехніки. Її дилери, яких у світі налічується близько 3000 (і серед них відома в Україні «Волинська фондова компанія») завжди допоможуть у виборі підходящої агромашини з урахуванням вимог сільгоспвиробника, адже виробнича лінійка Deutz-Fahr включає трактори потужністю від 27 до 270 к. с.

«Челенжер» (Challenger) можна придбати за кукурудзу

Світовий лідер із виробництва агротехніки – корпорація AGCO має власну мережу дилерів у більш ніж 140 країнах по усьому світі. Щороку 200 тис. тракторів виробляється на 33 заводах CNH на 4 континентах. Трактори від AGCO реалізується під брендами Fendt, Massey Ferguson і Challenger.

 

altДесь рік тому потужний трактор Challenger MT 875B із двигуном на 570 к. с. встановив світовий рекорд з оранки ґрунту: протягом доби зорав площу у 644 га. Так увесь світ дізнався про бренд Challenger, що активно просувається корпорацією AGCO щойно лише з 2010 року. Він зумів досить швидко зайняти помітну нішу і в нас: близько 4 % обсягів поставок нових тракторів в Україну.

 

Challenger випускається у гусеничному і в колісному варіантах. Обидва – універсали, бо можуть використовуватися для будь-яких завдань. Інколи їх називають старим ім’ям Caterpіllar, бо мотор саме цієї відомої американської фірми стоїть на багатьох згаданих тракторах, і на капоті у них написано CAT. Наприклад, на тракторах МТ945С і МТ955С встановлено двигуни Caterpillar С15, а машини МТ965С і МТ975С укомплектовано двигунами Caterpillar С18 ACERT. Але все-таки правильне ім’я цього трактора – AGCO Challenger.

 

Якщо порівняти гусеничні й колісні трактори Challenger однакової потужності двигуна, то гусеничні здатні тягати десь на 10-15% важче обладнання.

 

Це техніка, придатна для виконання різноманітних операцій у полі й на фермі, її купують для масштабних і важких завдань. Наприклад, кримська компанія «Економікс» у своєму технопарку має два трактори цієї марки – гусеничний і колісний. Не в останню чергу вона обирала їх через добрі екологічні показники – для Криму важливо, щоб техніка не шкодила довкіллю. Чотири машини Challenger МТ 865 потужністю 510 к. с. має компанія ТАКО, ці машини працюють на її угіддях у Київській і Житомирській областях. Два трактори марки Challenger є у ТОВ «Жовтень-РК-2», що господарює на Луганщіні. Колісний Challenger працює у мехзагоні АПК «Докучаєвські чорноземи». Гусеничний Challenger використовує агропідприємство «Злагода» (Черкаська область). Ці трактори оснащені гумовими траками і розвивають чималу потужність до 609 к. с. Мають кілька варіантів ширини гусениць і три варіанти ширини колії, це дозволяє пристосувати гусеничний Challenger до найрізноманітніших сільськогосподарських робіт.

 

Нині трактори цієї марки на українському ринку продають і сервісно підтримують кілька дилерів: АМАКО, Агробудівельний Альянс «АСТРА» та ін. Не останню роль у просуванні марки Challenger грає й те, що три крупних українських банки європейського походження надають привабливі умови купівлі й лізингу під цю марку корпорації AGCO. Крім того, АМАКО має цікаву програму продажу гусеничного трактора Challenger МТ 765С в обмін на кукурудзу, пшеницю або соняшник. Це своєрідний бартер, в основу якого закладено ринкову вартість сільгосппродукції, причому ціна зернових зараховується у такому обміні вище ринкової, що дуже вигідно сільгоспвиробникові.

«Фендт» (Fendt): корисний, ще й тривісний

Щодо марки Fendt, то вона є гордістю тракторного преміум-сегменту корпорації AGCO. Хоча ці трактори з дорогих, але, наприклад, німецькі фермери купують їх охоче, бо вважають цю марку однією з найбільш престижних. Адже саме у машині Fendt тракторобудівникам вдалося поєднати, як казав Максим Рильський, «красиве і корисне». Так що беруть їх заможніші і успішніші. Наприклад, агрофірма «Урожайна країна» (Сумська обл.) залюбки використовує Fendt Vario, є такі ж машини й у господарстві «Агропрайм холдинг» (Одещина). Втім, на технічному озброєнні цих обох підприємств служать також трактори John Deere, що теж говорить про добрий смак господарів. А найбільшим споживачем тракторів Fendt не тільки в Україні, а й у Європі є крупний вітчизняний сільгосптоваровиробник – компанія «Нібулон», що має 46 важких тракторів Fendt 824 Favorit. Хоча, крім цих, нібулонці використовують тракторну техніку марок Case, Claas і також «Беларус».

 

Щойно у вересні 2012 року у Німеччині став до ладу новий завод Fendt, що випускатиме 20 тис. тракторів щороку. Як не без пафосу висловився президент корпорації AGCO Мартін Ріхенхаген: «Нове підприємство створює найкращі умови для експансії Fendt на провідну позицію у царині хайтек-брендів». Так що невдовзі ми, напевно, бачитимемо ці трактори набагато частіше. Як от одну із найостанніших розробок під цією маркою – трактор Fendt Farmer 313 Vario. Або цікавий інноваційний різновид трактора цього бренду – тривісний Fendt Trisix. Три осі у нього, звісно ж, придумані для того, щоб менше тиснути на ґрунт: вага розподілена не на чотири, а на шість коліс однакового розміру. Усі вони йдуть по одній колії, що зменшує опір коченню, і збільшують площу опори в порівнянні зі стандартними тракторами десь приблизно на 70 %. Передня й задня осі керуються синхронно, середня рухається жорстко разом з іншими. Маневреність трактора аналогічна двовісним машинам, діаметр розвороту у нього лише 14 м, так само як і в тракторів Fendt Varіo 900 серії. У порівнянні з гусеничними цей шестиколісний красень менше буксує на вологій землі, а швидкість його – вища. Як жартують маркетологи, якби ще Fendt Trіsіx зміг продаватися дешевше, – ціни б йому взагалі не було.

«Версатайл» (Versatіle) – народжений працьовитим

Трактор канадського походження Buhler Versatile або просто Versatіle – це гарна й стабільна машина. Перший сільськогосподарський тягач під назвою Versatіle було випущено 1966 року, і надалі на цей бренд покладали око різні імениті машинобудівні корпорації. Якийсь час ним володіли Ford, Fiat, New Holland… А після того, як американські законодавці демонополізували велику корпорацію CNH (тобто Case\New Holland), змусивши її продати Buhler Versatіle, його придбала транснаціональна корпорація «Ростсільмаш».

 

Завод, що виробляє ці трактори, розташований у Вінніпезі, тому не дивно, що марка Versatіle завоювала насамперед Північну Америку, потім ці машини почали постачатися в Австралію, Нову Зеландію, країни Європи. Однак користуються вони широким попитом і в Казахстані, Україні, й зрозуміло, в Росії, де базується «Ростсільмаш». Трактори Versatіle мають репутацію потужних, надійних і досить простих в експлуатації й ремонті.

 

Машина таки варта уваги й прихильності. Цю марку уподобали як давні фанати компанії «Ростсільмаш», що довгий час користуються її кормозбиральними комбайнами, так і багато нових споживачів.

 

alt

Скажімо, Микола Медвідь, керівник сільськогосподарського виробничого кооперативу «Борозенське» (Великоолександрівський район, Херсонщина), де обробляють майже 16 тис. га земель, на сьогодні вважає техніку «Ростсільмаш» найкращою, а конкретніше – хвалить колісний трактор Versatile 2375 потужністю 375 к. с. Цю симпатію поділяє і головний інженер цього господарства Олександр Поляков. Одна з причин: надійний ростсільмашівський техсервіс, «летючі бригади» ремонтників, які здатні протягом кількох годин дістатися у будь-яку точку України.

 

«Агрофірма Корнацьких» обробляє на Миколаївщині 15 тис. га землі й має п’ять потужних тракторів Versatile 2425. Компанія «Альфа-фарм» (Новотроїцький район Херсонщина) має 8 тис. га землі. Її директор Олександр Мальцев вважає кращим у роботі трактор Versatile 535, задоволений цією машиною і механізатор Олександр Запорозький: «Техніка для людей зроблена. Порівняно з нашою старою ця простіша, не так стомлюєшся». Крупним українським агропідприємствам трактор Versatіle 535 – потужна машина, оснащена двигуном на 535 к. с – вже добре знайомий. Ці титани використовуються на глибокій оранці, а також під час культивації і посіву, надто коли застосовується «широкоформатне» знаряддя. Висока потужність робить їх особливо цінними при технологіях міні- та ноу-тіл – тобто там, де земля глевка й важка, а знаряддя – широкозахватні.

 

«Нині ми вивели на український ринок нову серію тракторів – класичну модель серії Row-Crop», – розповідав на одній із минулорічних агровиставок комерційний директор «Ростсільмашу» Ілля Челпанов. Трактор Row-Crop Versatіle універсальний, він може з однаковою ефективністю використовуватися як для польових, так і для транспортних і навантажувальних робіт, та навіть застосовуватися у режимі фронтального навантажувача або розгрібала снігових кучугур. Серед вдячних споживачів тракторів серії Row-Crop Versatіle (із потужністю дизельного двигуна від 190 до 305 к.с) – фермерські господарства й агропідприємства, котрим необхідна універсальна техніка.

 

А взагалі модельний ряд тракторної техніки під брендом Versatіle складається із чотирьох серій: Genesіs (потужність двигуна 196-278 к.с.), 2000-я серія (335-375 к. с.), Hіgh Horsepower Tractor (435-535 к.с.) і популярна вже згадана серія Row Crop (190-305 к.с.).

 

Додатково до кожного із тракторів можна замовити у виробника набір баластних грузил, здвоєні колеса (передні й задні), а також передній міст зменшеного радіуса розвороту. Крім усього, «Ростсільмаш» практикує гнучкі програми кредитування під кожного клієнта, що полегшує купівлю тракторів Versatіle.

Хороші, різні та інші

Ви на тракторі працюєте

собі й біди не знаєте.

Ірена Карпа

За даними агенції AgriSurvey, на ринку всієї сільгосптехніки України трактори зараз займають близько 35% (у грошовому вимірі). Це більше, ніж будь-який інший різновид машин, що й зрозуміло: трактор – основний робочий «кінь» у будь-якого господаря. Щодо аналізу по регіонах, то найбільше тракторів купують на Одещині, Миколаївщині, Дніпропетровщині і Вінниччині – у кожній з цих областей на трактори витрачено більше 80 млн грн упродовж минулого року. Видання The Ukrainian Farmer наводить таку цифру: протягом першого півріччя 2012 року всього було імпортовано до країни 7818 одиниць зарубіжних колісних тракторів.

 

Отже, в Україні збільшується питома вага іноземної сільськогосподарської техніки, що дуже помітно на ринку тракторів. Когось цей факт лякає, когось дратує. Але як інакше хазяйнувати на ланах? Зношеність техніки українських аграрних підприємств становить, за різними підрахунками, від 50% до 80%.

 

Разом з тим ми турбуємося і про вітчизняного виробника, але допомогти йому сьогодні, коли Україна в СОТ, може хіба що він сам. Править бал конкуренція, сакраментальне співвідношення «ціна-якість». Українські ж виробники не тільки не встигають за світовою якістю, але й кількісно не готові задовольняти численний клас нових фермерів, які, обираючи для себе закордонні трактори, в основному орієнтуються на популярність брендів. І переважають у цих симпатіях трактори північноамериканського походження марок John Deere, Case, New Holland, Massey Ferguson, Challenger, Versatіle. Хоча європейські виробники, насамперед Claas, Deutz- Fahr роблять теж чималі зусилля, щоб закріпитися на нашому ринку: будують нові заводи у Європі й навіть готові виготовляти трактори тут, в Україні.

 

Отже, виглядає так, що сільськогосподарські трактори, вироблені у Північній Америці (США й Канаді), призначені для великих і розвинених господарств. Більшість техніки та обладнання середньої потужності випускається європейськими фірмами й дочірніми підприємствами тих-таки американських або транснаціональних корпорацій. І якщо технічно німецькі, скажімо, фірми цілком можуть конкурувати із заокеанськими, то з огляду маркетингу, брендування й організації продаж передові позиції за Америкою.

 

Не всі моделі імпортних тракторів для села однаково затребувані в українських аграріїв. Справа тут ще й у загальному комплексі техніко-економічних та експлуатаційних показників та результатах виробничих перевірок у господарствах. Тобто кожен обирає трактор для конкретних потреб, при цьому враховуючи ремонтопридатність і наявність сервісу для своєї машини. І хоч у багатьох транснаціональних корпорацій є дилери, все рівно не один десяток українських підприємств робить успішний бізнес на анархічній, але активній торгівлі запчастинами до них і послугах з ремонту. Бо гарної техніки таки не вистачає, і тракторів нам ще треба і треба.

Коментар дилера

altОлександр САКУН, менеджер ТОВ «Інтерагросвіт»,

офіційного дистриб’ютора марки «Ламборджині» (Lamborghini)

– Ми є дилерами марки «Ламборджині», завозимо ці трактори в Україну. Цей бренд входить у концерн Same Deutz-Fahr Group. Великі трактори «Ламборджині» потужністю 275 к. с. і вище виробляються у Німеччині на заводі Deutz-Fahr, а менші, починаючи від 35 к. с. – в Італії. На великих стоять двигуни Deutz, а на маленьких – Mitsubishi. Гідравлічна ж система на них встановлена від німецької фірми «Бош». Ці трактори вже почали купувати в Україні. Якщо візьмемо Київщину, то фермерське господарство «Світ ланів» із Переяслав-Хмельницького району має два трактори «Ламборджині». Є вони у Білоцерківському районі, у селі Піщане, і у Кагарлицькому – у Стайках. Хто їх купує? Та всі категорії сільгоспвиробників. Фермери купують, і навіть садівники. Великі холдинги, що обробляють більше 5 тис. га, теж беруть – але, звісно, їм треба потужніші машини, від 275 к. с. Зараз люди, як ви знаєте, міняють старі трактори на новіші, тому охоче купують удосконалену техніку. На трактори «Ламборджині» дається гарантія на 2 роки.

Коментар фермера

 

altОлександр ЖУРАВЕЛЬ, керівник

фермерського господарства «Журавель» (Полтавська область)

– У нас 600 га земель. Для їхнього обробітку ми використовуємо трактор МТЗ 892 на 90 к.с. Якщо взагалі говорити про трактор потужністю близько 100 к. с. то наш вибір – це МТЗ. Є, звісно ж, наприклад, невеликі New Holland, але вчасна доставка їхніх запчастин і ремонт у разі потреби – це є певна проблема. Так само гарна техніка John Deere, Case IH – але вона продуктивна за межею більш ніж 200 к. с. А от МТЗ не поступаються імпортним аналогам за функціональністю, а по ціні й ремонтопридатності вони привабливіші.

 

Взагалі, маючи в обробітку до тисячі гектар, потужну техніку використовувати нераціонально. А от коли ми вийдемо за 1000 га, то плануємо перейти на трактори від 200 к. с. і вище. Тож придивляємося потроху до потужніших МТЗ, John Deere, New Holland. Розуміємо що від вибору трактора залежить і подальша лінійка техніки: посівної, обприскувальної тощо. Вибір марок нині величезний. Але поки що ми схиляємося у бік John Deere.

 

Щодо недорогих китайських тракторів – то ми можемо купити на старті дешевшу машину, але якщо у посівну вона просто стане, то що тоді робити?

Коментар чиновника

altВолодимир ЩЕГЛОВ, директор Департаменту моніторингу ринку техніки та роботи з постачальниками

Національної акціонерної компанії «Украгролізинг»

– У переліку техніки, яка передається у фінансовий лізинг через оператора державних лізингових програм компанію «Украгролізинг», звичайно, є й трактори  виключно вітчизняного виробництва. Лізингова програма залишається дієвою формою державної підтримки агровиробника. Завдяки фінансовому лізингу найновіша сучасна вартісна техніка стає доступною для селянина. Адже «Украгролізинг» забезпечує її придбання на дуже вигідних, навіть для середнього та малого бізнесу, умовах: селянин сплачує за техніку чи обладнання посильний перший внесок і одразу отримує техніку у користування під 7% від невідшкодованої вартості. Уся сума виплачується за гнучким, зручним для лізингоодержувача графіком. На кінцеву ціну не впливають інфляційні процеси. Порівняно із драконівськими відсотками за кредити і масою процедурної тяганини у банках переваги – очевидні.

 

Крім того, державні лізингові програми забезпечують конкретними замовленнями підприємства вітчизняного сільгоспмашинобудування. Заводи отримують реального споживача, не працюють на склади. Споживачі замовляють, зокрема, трактори ВАТ «Харківський тракторний завод», ТОВ «Укравтозапчастина», ТОВ «Слобожанська промислова компанія», ТОВ «Торговий Дім «МТЗ-Беларус-Україна», ТОВ «Техноторг-Дон».

 

Потенційні клієнти «Украгролізингу» чітко визначаються спеціальною постановою Кабінету Міністрів. Головне – щоб вони не мали прострочених заборгованостей, були гарантовано платоспроможними. Перевага надається лізингоодержувачам, зокрема, які купують трактори, що агрегатуються із багатоопераційними ґрунтообробними та посівними комплексами.

 

Наш сьогоднішній сучасний товаровиробник хоче техніку, розраховану на новітні технології. А значить, росте попит на трактори підвищеної потужності, широкозахватну, універсальну  техніку. Трактори МТЗ і ХТЗ, як і раніше, досить запитувані, але закривають тільки свою нішу малих і середніх тракторів, не задовольняючи потребу щодо більшої потужності.

 

Високопотужних тракторів наша промисловість, на жаль, не випускає взагалі. Хоча потреба в ній є, і чим далі – тим більша. Тим паче, що є широкозахватна техніка від вітчизняного виробника, яка активно поставляється через «Украгролізинг» – наприклад, широкозахватні агрегати від «Агро-Союзу» і «Червоної зірки». Під них господарства змушені шукати імпортні трактори, часто старі, уживані.

 

Загалом же Держбюджетом нинішнього року передбачається збільшення фінансування лізингових програм через «Украгролізинг». Якщо у 2012 році держава виділяла на лізинг 80 млн грн, то на 2013 рік ця сума зросла до майже 160 млн грн. Крім того, будуть залучені і кошти статутного капіталу Національної акціонерної компанії «Украгролізинг».

 

За всю історію існування компанії (з 1998 року) агровиробниками придбано майже 7 тис. тракторів на суму близько 800 тис. грн. Упродовж 2011 року їх поставлено 72 одиниці на 38 млн грн. Торік вже поставлено 82 трактори на загальну суму 18 млн грн. Маркетингова служба «Украгролізингу» проаналізувала запити аграріїв на 2013 рік і визначила потребу у майже 650 одиницях тракторів на суму 207 млн грн. Йдеться не просто про наміри, а про реальну задокументовану готовність товаровиробників придбати цю техніку на умовах фінансового лізингу.

Коментар виробника

 

altПетер КРІММ, генеральний директор

ТОВ «Джон Дір Україна»

– Україна – одна з найбільших країн у Європі, обдарована родючими ґрунтами обсягом 32 млн га. Землю потрібно обробляти. Щоб використовувати свій потенціал, Україні потрібно багато високоефективного обладнання.

 

Клієнти полюбляють нашу техніку. Зазвичай її покупцями були більші господарства. Але ситуація розвивається, кількість клієнтів John Deere збільшується. Усе більше невеликих господарств можуть купувати наше обладнання, користуючись фінансовими програмами, які пропонують наші партнери й дилери. У John Deere є шість авторизованих дилерів, а у них – більше 20 відділень по всій Україні. У найближчі рік-два планується збільшити кількість цих відділень до 26-27: у кожній області працюватиме принаймні одне. Бо ми продаємо обладнання у пакеті з технічним обслуговуванням: щоб коли виникатиме якесь питання стосовно використання техніки John Deere, дилер міг швидко дістатися до клієнта. Таким чином, сьогодні фермери можуть звертатися до наших дилерів і отримувати від них не лише обладнання, а й зручні фінансові рішення.

Вернуться к: Трактори – 76 група
x

Перегляньте також

59-9826

Актуальні проблеми дистанційного навчання

04листопада 2024 р.  у Федорівському центрі професійної освіти відбулося чергове засідання методичної ...