Урок 9. Прикметники, що перейшли в іменники
- Перейдіть за посиланням, перегляньте відео та пригадайте відомості про прикметник.
https://www.youtube.com/watch?v=TWbzJR9jZgc
- Виконайте письмово завдання до теми «Прикметник»
1.Заповніть схему про прикметник.
- Назвіть у кожному рядку зайве слово. Поясніть свій вибір
1) лід, льодове, льодовиковий,
2) синь, синька, синій;
3) золотий, золотити, позолотила;
4) малюнок, мальовничий, малювання;
5) далеко, здалеку, далекими.
- Що спільного між словами в кожному рядку?
- Доберіть до слів спільнокореневі прикметники. Яка між цими словами різниця?
Весна –
Дерево –
Зима –
Птах –
Сніг –
- Виписатисловосполучення, до складу яких входять прикметники. Визначити рід, число, відмінок прикметників.
1) За Дмитровим днем у давнину завбачували погоду — якими будуть літо і зима, урожай, приплід худоби тощо.
2) Випав сніг — увесь листопад буде холодним і морозним.
3) Замерзла земля і дме холодний вітер — снігу не буде до Нового року.
4) Якщо відлига, то на теплу зиму і ранню весну; цей день зі снігом — весна пізня; холод і сніг — на пізню і холодну весну (За В. Скуратівським).
- До якого жанру літератури належать подані речення?
- Підберіть до іменників відповідні прикметники, узгодивши їх з поданими іменниками у роді, числі та відмінку.
Яблуками | ароматний |
Льодом | холоднючий |
Квітко | запашний |
На дереві | м’який |
Ягоди | ранній |
Сонце | сухий |
Траві | кремезний |
Пелюстку | золотистий |
- Заповніть кола Вени.
|
|
|
7.Випишіть прикметники в таблицю.
Втомлений, солодкий, крихкий, озоновий, звірячий, щедрий, валютний, осінній, гарний, люблінський, вдалий, гордий, шкільний, кінний, Іванів, тривалий, український, китайський, милий.
Можна утворити ступені порівняння прикметників | Не можна утворити ступенів порівняння прикметників |
Підкресліть другу від початку букву й прочитаєте назву відомого твору Всеволода Нестайка
8.Випишіть подані прикметники у таблицю.
Всесильний, апаратний, учорашній, передній, крайній, пильний, круглий, околишній, липовий, задній, осінній, адресний, безкраїй, внутрішній, екстрановітній. кольоровий, колишній, значний.
Прикметники твердої групи | Прикметники м’якої групи |
- Опрацюйте теоретичний матеріал
Перехід прикметників в іменники. Творення прикметників
Деякі прикметники в процесі мовлення втрачають своє основне прикметникове значення, набувають ознак іменників і виражають предметність, тобто субстантивуються і таким чином переходять до розряду іменників.
Переходячи до розряду іменників, прикметник виражає досить широке загальне поняття: Розумний б’є на те, що справді в його є. Два хитрих мудрого не переважать. На віки вічні старий зникає, занесе з собою і добре й лихе, поховає пережите й перемучене і стражданням закручене.
Субстантивація прикметників буває повна і неповна.
При повній субстантивації прикметники цілком переходять в іменники і не вживаються як прикметники: придане, набережна, пальне, Рівне, Ніжин.
При неповній субстантивації прикметники вживаються і як найменування предмета, і як найменування ознаки: хворий, бідний, рідний, старий, старший, малий, полонений, подорожній, їздовий, колискова, сліпий, кривий, пряма, минуле, майбутнє, прийдешнє.
Прикметники, набуваючи іменникового значення, зберігають прикметникову систему відмінювання за відмінками і числами, але втрачають здатність змінюватися за родами.
- Виконайте завдання
- Якою частиною мови виступає слово “знайома”?
На ґанку сиділа знайома панна (М.Старицький)
На перехресті він здибав знайому (М.Старицький)