Головна / Урок / Тема: Призначення та загальна будова ГРМ (2 години)

Тема: Призначення та загальна будова ГРМ (2 години)

Призначення, загальна будова та принцип дії

Газорозподільний механізм призначений для своєчасного впуску в циліндри свіжого повітря (дизелі) або пальної суміші (карбюраторні двигуни), випуску відпрацьованих газів, а також для надійної ізоляції внутрішньої порожнини циліндрів від зовнішнього середовища під час тактів стиску й робочого ходу. У чотиритактних двигунах застосовують два типи газорозподільних  механізмів з нижнім розміщенням клапанів, коли вони розміщені у блоцізбоку від циліндрів, або з верхнім — з клапанами в головці блока. На сучасних тракторних і автомобільних двигунах застосовуються газорозподільні механізми з верхнім(підвісним) розміщенням клапанів. Таке розміщення клапанів, у порівнянні з нижнім, забезпечує компактність камери згоряння, зменшення витрат тепла через її стінки, а також питому витрату палива.

Описание: image22

Рис. 4.1. Схема газорозподільного
механізму:

1 — шестерня колінчастого вала; 2 — проміжна шестерня; 3 — клапан; 4— напрямна втулка; 5 — пружина; 6 — упорна тарілка;

7 — коромисло: 8 — стояк (вісь коромисла); 9 — контргайка; 10 — регулювальний гвинт; 11 — штанга; 12 — штовхан;

13 — розподільний вал; 14 — шестерня розподільного вала

Діє газорозподільний механізм так. Від колінчастого вала через шестерні       2 і 14 (рис.4.1)тобертання передається розподільному валу 13. При обертанні розподільного вала його кулачки своїми виступами діють на штовхані 12.  Зусилля відштовхачів ,через штангу 11 і регулювальний гвинт 10, передається на праве плече коромисла 7, яке повертає його навколо вісі коромисел, встановленої на стояку 8. Ліве плече коромисла діє на стержень клапана 3.

Зусилля від стержня клапана передається на пружину 5, яка стискується. Клапан при цьому переміщується вниз, як і його тарілка відносно гнізда клапана, відкриваючи отвори впускного або випускного клапанів в головці циліндрів. В циліндр надходить чисте повітря (пальна суміш) або виходять відпрацьовані гази.

Найбільше клапан відкритий тоді, коли штовхач розташований на вершині кулачка. Пружина 5 при цьому повністю стиснута. При подальшому обертанні розподільного вала кулачок не діє на штовхач. Пружини переміщають клапан уверх, а тарілка клапана щільно притискається до його гнізда.

При роботі двигуна його деталі нагріваються і збільшуються в розмірі. Щоб забезпечити щільність закривання клапанів, між стержнями клапанів і коромислами передбачено деякі зазори, так званий тепловий зазор. Через певний час роботи двигуна зазори змінюються, тому для регулювання їх на коромислі встановлюють регулювальний гвинт 10 з контргайкою 9.

Недостатній тепловий зазор зумовлює нещільну посадку тарілки клапана у гніздо, що призводить до проривання гарячих газів, і клапан перегрівається. Можливе обгоряння робочої фаски і жолоблення тарілки.

Збільшення зазора зменшує час і величину відкриття клапана, що призводить до зменшення наповнення циліндра свіжим зарядом і очищення циліндра від продуктів згоряння.

Робота двигуна зі збільшеними тепловими зазорами супроводжується дзвінкими стуками.

За робочий цикл чотиритактного двигуна виконується одне відкриття впускного і випускного клапанів. Для цього розподільний вал повинен за робочий цикл робити один оберт, а колінчастий вал за цей час — два оберти.

У сучасних двигунів, які працюють при значній частоті обертання колінчастого вала, необхідно забезпечити більше наповнення циліндрів свіжим зарядом і краще очищення їх від відпрацьованих газів. Це забезпечується різними шляхами. Один з них — відкриття впускного клапана з деяким випередженням до моменту переміщення поршня в ВМТ при такті випуску, а закриття з деяким запізненням після переміщення поршня через НМТ при такті стиску. Випускний клапан відкривається з деяким випередженням наприкінці такту розширення, а закривається з деяким запізненням при такті впуску. У двигуні є період, протягом якого впускний і випускний клапани відкриті одночасно, який називається перекриттям клапанів.

Момент відкривання і закривання клапанів визначають кутом повороту колінчастого вала. Тривалість відкритого стану клапанів виражена у градусах повороту колінчастого вала відносно мертвих точок називають фазами газорозподілу.

4.2. Фази газорозподілу

Графічне зображення моментів відкриття й закриття клапанів кутами повороту колінчастого вала називається діаграмою фаз газорозподілу (рис. 4.2).

З діаграми фаз газорозподілу видно, що впускний клапан відкритий протягом 10°+180о+46о=236°, а випускний протягом 56°+180о+10о=246° повороту колінчастого вала.

Описание: image23

Фази газорозподілу залежать від номінальної частоти обертання колінчастого вала, профілю кулачків розподільного вала та взаємного розташування кулачків впускних і випускних клапанів кожного циліндра

 

 

 

Методичні вказівки

На всіх сучасних тракторах і автомобілях застосовують систему електричного обладнання. В залежності від цільового призначення електричне обладнання ділять на ряд груп вузлів і механізмів та систем, а саме: групи – джерела струму (ті, які виробляють електричний струм) і споживачі (ті що споживають його для виконання відповідної роботи): системи – запалювання, підігрівання і електропуску, освітлення, сигналізації (інформації); контрольно-вимірювальні прилади і допоміжне обладнання.

Джерелом електричної енергії при непрацюючому двигуні є кислотно-свинцева акумуляторна батарея. Слід вивчити будову та хімічні процеси, які відбуваються в акумуляторі при розряджанні і заряджанні. Звернути увагу на те, що промисловість випускає акумуляторні батареї, які не обслуговуються або мало обслуговуються. Ці батареї вдалося виготовити за рахунок використання мало-сурм’янистих (з вмістом сурми не більше 1,5…2 відсотків) і безсурм’янистих решіток електродів. При переході на такі електроди в 15 …17 разів знижуються втрати води під час електролізу при різних температурах і напругах. Це дає змогу коректувати рівень електроліту в батареї не частіше одного разу в рік. Крім того, застосування сепараторів-конвертів дає змогу встановлювати пластини безпосередньо на дно моноблоку. Зберігаючи висоту моноблоку, можна більше ніж в два рази збільшити об’єм електроліту, що знаходиться над пластинами. Особливу увагу треба звернути на операції, які виконуються при технічному обслуговуванні. Своєчасне та якісне їх виконання значно продовжує термін роботи акумуляторів.

Слід розглянути принципову схему електрообладнання трактора і автомобіля.

Вернуться к: Трактори – 76 група
x

Перегляньте також

59-9826

Актуальні проблеми дистанційного навчання

04листопада 2024 р.  у Федорівському центрі професійної освіти відбулося чергове засідання методичної ...