(СЛАЙД 1.)
На тему: «Підвищення ефективності професійно-практичної підготовки, перспективи розвитку матеріальної бази навчально-виробничих майстерень з підготовки з професії «Тракторист-машиніст сільськогосподарського виробництва»
Застосування професії тракториста-машиніста сільськогосподарського виробництва досить широке. Перелічити усі обов’язки не легко. Для тракториста протягом цілого року є робота. На сьогодні це найпоширеніша професія серед сільських жителів.
(СЛАЙД2)
Трактор не просто виконує якусь одну роботу. Поєднуючись з іншими сільськогосподарськими машинами і знаряддями, він щоразу перетворюється. З плугом він орач, з причепом – транспортний засіб, з комбайном – збиральна машина. Трактор сіє, вносить добрива, жне, викачує воду, прокладає траншеї, корчує дерева, обслуговує ферми. Крім цього, він бере безпосередню участь у збиранні різних сільськогосподарських культур. Усе, що вирощено у полі, має бути зібрано в короткий термін, і тракторист – найактивніший учасник цього процесу. У період посівної та збиральної кампаній його робочий день ненормований.
(СЛАЙД 3)
Трактори працюють не тільки в полі, але й на будівельних майданчиках, заводах і фабриках. Вони використовуються для очищення вулиць міст від снігу та бруду. Отже, професія тракториста вже давно перестала бути лише сільськогосподарською, нині вона є досить престижною і затребуваною на ринку праці.
СЛАЙД 4)
Для підтвердження цих слів наводимо статистичні дані за останні роки по Запорізькому обласному центру зайнятості населення, у порівнянні з юристами та економістами, двома найпрестижнішими професіями, на думку нашої молоді.
Назва професії | 2013 рік | 2015 рік | 2016 рік | |||
Кількість вакансійза рік | Середня заробітна плата (грн.) | Кількість вакансій за рік | Середня заробітна плата(грн.) | Кількість вакансій за рік | Середня заробітна плата(грн.) | |
Юрист | 83 | 1578 | 1 | 3135,31 | 2 | 1784,29 |
Економіст | 306 | 1728 | 1 | 2568 | 2 | 2699,80 |
Тракторист-машиніст | 1828 | 1480 | 12 | 2746,10 | 13 | 2128,44 |
Як бачимо, середня заробітна плата тракториста знаходиться приблизно на одному рівні з юристами та економістами, проте можливість працевлаштування у нього значно вища, бо зумовлена попитом на ринку праці. І на підтвердження цього пропоную вашій увазі сюжет ТСН про ринок праці середини 2016 року.
(СЛАЙД 5) ВІДЕО ТСН.
Звичайно, отримувати гідну заробітну плату може лише висококваліфікований тракторист-машиніст, проте на шляху до підготовки якісного робітника постає ряд перешкод.
(СЛАЙД 6)
Аналізуючи функціонування ПТО України в практичному плані вітчизняні експерти до головних проблем розвитку ПТО відносять:
*1. незадовільне ресурсне та фінансове забезпечення реформування ПТО;
* 2.відставання рівня професійної компетентності керівників і педагогічних працівників професійно-технічних навчальних закладів від сучасних вимог до якості підготовки робітничих кадрів;
* 3. невідповідність застарілої, морально та фізично зношеної матеріально-технічної бази ПТНЗ вимогам інформаційно-технологічного розвитку;
* 4. незпрогнозованість потреб у підготовці фахівців різного професійного спрямування;
* 5. недосконалість управління системою профтехосвіти на загальнодержавному рівні та низька зацікавленість самих роботодавців брати участь у процесі підготовки кваліфікованих робітників.
Безпосередньо на якість професійно-практичної підготовки майбутніх трактористів-машиністів сільськогосподарського виробництва впливають три основних чинники із вище перерахованих – це недостатність фінансового забезпечення системи ПТО, відставання рівня підготовки педагогічних працівників ПТНЗ від сучасних вимог до робітничих кадрів та застарілість матеріально-технічної бази навчальних закладів. Це проблеми не поодинокі, вони стосуються майже всіх професійно-технічних навчальних закладів України.
(СЛАЙД 7) ВІДЕО ВІННИЦЯ
Отже, якість професійно-практичної підготовки майбутніх конкурентоздатних на ринку праці трактористів-машиністів в умовах ПТНЗ залишає бажати кращого. Які ж шляхи та перспективи покращення підготовки робітників ми бачимо для себе?
(СЛАЙД 8)
Перш за все, у професійно-практичній підготовці всі ПТНЗ керуються «Положенням про організацію навчально-виробничого процесу у професійно-технічних навчальних закладах» (Наказ Міносвіти і науки України від 30.05.2006р.,№419).
*За ним «Професійно-практична підготовка складається із виробничого навчання, виробничої, переддипломної (передвипускної) практики і проводиться у навчально-виробничих майстернях, на полігонах, тренажерах, автодромах, трактородромах, у навчально-виробничих підрозділах, навчальних господарствах, а також на робочих місцях на виробництві чи у сфері послуг».
Зупинимось на кожному етапі детальніше:
(СЛАЙД 9)
- Виробниче навчання.
Уроки виробничого навчання – первинна підготовка майбутнього робітника. Саме на них учні знайомляться зі своєю професією, оволодівають необхідними теоретичними знаннями та практичними навичками. У ДНЗ «Чубарівський професійний аграрний ліцей» є достатня база для навчання майбутніх трактористів-машиністів.
*Учні забезпечені доступом до сільськогосподарської техніки, машин та обладнання,
* для ефективності уроків виробничого навчання у ліцеї діють майстерні-лабораторії сільськогосподарських машин, тракторів та автомобілів і лабораторія з гарячого регулювання клапанів.
*Також учні задіяні у сільськогосподарських роботах на всіх етапах: від підготовки ґрунту до посіву й до збирання урожаю на землях навчального господарства ліцею.
(СЛАЙД 10)
Проте основним недоліком професійно-практичної підготовки учнів на уроках виробничого навчання у стінах ліцею (мабуть, як і в кожному ПТНЗ України) є моральне та фізичне застаріння техніки, більшості з якої вже понад 20 років.
Дану проблему керівники ПТНЗ озвучують вже досить давно, зокрема ще на Всеукраїнській нараді керівників професійно-технічних навчальних закладів аграрного профілю «АГРО – 2012» було зазначено: «Відсутність сучасної техніки — проблема, яка впливає не лише на якість підготовки учня, а й на його мотивацію надалі працювати за спеціальністю. Учень, який хоче бути трактористом, після відпрацювання шести годин виробничого навчання на тракторі, виготовленому у минулому столітті часто вже… не хоче бути трактористом!»
На даний час на балансі ліцею є 19 тракторів, 1 комбайн Дон-1500, 6 причепів, 11 культиваторів, 5 сівалок, 6 плугів, 4 катки, 2 зцепки для борін, 1 косарка, 2 розкидачі. В результаті оптимізації та приєднання ДНЗ «Куйбишевський професійний аграрний ліцей» матеріальна база ліцею поповнилася ще 11 тракторами, комбайном СК-5м та іншим сільськогосподарським обладнанням. Але майже вся ця техніка є застарілою, а деякі машини знаходяться в неробочому стані.
(СЛАЙД 11)
*Щодо перспектив розвитку матеріальної бази навчально-виробничих майстерень планується і вже проводиться ремонт сільгосптехніки,
*а ті машини, що вже остаточно вийшли із ладу, стануть базою для створення нових лабораторій у навчальному закладі, де учні зможуть практично закріпити свої знання із будови тракторів. Одна з них, лабораторія тракторів та сільськогосподарських машин, відкриється уже найближчим часом.
*Також наш навчальний заклад намагається проводити модернізацію матеріальної бази за рахунок спецфонду. За останні роки ми придбали оприскувач ОПВ-1200, косарку роторну, дизельну заправку, очисник вороху, навігаційний комп’ютер, навантажувач фронтальний (Ковш 0,8 кубів) та трактор «Білорус 82.1».
Звичайно, цього не достатньо для повного оновлення матеріальної бази ліцею та і на повне державне фінансування потреб навчального закладу розраховувати не можна.
*Тому в навчальному процесі ми застосовуємо комп’ютерну техніку з використанням сучасного програмного забезпечення, навчальних фільмів, онлайн тестів, елементів комп’ютерного моделювання уроків. Для цих потреб тільки в 2016 році було придбано 6 мультімедійних систем. Так вдається зменшити собівартість підготовки фахівця. Окрім того, ми встигаємо за сучасними технологіями. Наприклад, в аудиторіях учні, працюючи із комп’ютером, збирають та розбирають двигун.
*Також сьогодні як ніколи актуальним постає питання стейкхолдерів у професійній освіті
(СЛАЙД 12)
(Стейкхолдери професійної освіти – фізичні та/або юридичні особи, що зацікавлені у розвитку та діяльності системи професійної освіти, мережі (або окремих) професійних навчальних закладів, та можуть впливати на систему або на яких впливає система професійної освіти).
На мою думку, в трикутнику Учень – Роботодавець – Навчальний заклад кожна із сторін зацікавлена в одному – підготувати якісного конкурентоспроможного робітника, який би приносив користь роботодавцю і за це отримував гідну зарплатню. Проте в сучасних умовах це дуже складно.
(СЛАЙД 13)
Якими ж можуть бути аспекти співпраці фермерів і навчального закладу в рамках уроків виробничого навчання?
- *Стажування майстрів виробничого навчання.
- *Проведення уроків виробничого навчання на підприємстві (окремі теми).
- *Виконання ремонтних робіт сільськогосподарської техніки для підприємства.
- *Підготовка сільськогосподарської техніки для польових робіт.
Отже, співпрацюючи лише у цих аспектах, роботодавець і навчальний заклад може досягти взаємовигоди: для підприємця – це ремонт та догляд за технікою, а для навчального закладу – це підвищення якості професійно-практичної підготовки учнів на уроках виробничого навчання.
(СЛАЙД 14)
Ще один дуже важливий аспект професійно-практичної підготовки учнів – це виробнича практика.
*Саме під час практики учні повинні закріпити набуті знання і навички на практичному рівні. Виробнича практика проходить на підприємствах та фермерських господарствах в умовах максимально наближених до безпосередньої трудової діяльності майбутніх робітників.
*Наш навчальний заклад співпрацює у цьому питанні з деякими фермерськими господарствами, а саме: ФСГ «Скорпіон», ФСГ «Каріна», ТОВ «Агроконтинент», ТОВ «Еталон-Агро-Плюс», ПП «Яланський».
Ці підприємства мають у своєму розпорядженні сучасну сільськогосподарську техніку, на якій учні-практиканти можуть удосконалювати свої знання та навички.
(СЛАЙД 15)
Проте цю співпрацю не можна назвати систематичною та взаємовигідною, тому що згідно з «Положенням про організацію навчально-виробничого процесу у професійно-технічних навчальних закладах»: «Усі форми професійно-практичної підготовки учнів здійснюються у тісному поєднанні з виготовленням корисної продукції, наданням послуг, що оплачуються згідно із законодавством України».
Саме цей пункт Положення перешкоджає роботодавцям брати учнів ліцею на практику, тому що більшість роботодавців нашого регіону – це середньостатистичні фермери, в яких 200-600 га. землі, і які працюють постійно з одним-двома трактористами, а інші – це сезонні робітники, яких офіційно не оформляють на роботу, а розраховуються з ними за виконаний об’єм роботи.
(СЛАЙД 16)
А чи може учень-тракторист самостійно сісти за кермо на виробничій практиці? Звичайно, ні. Він – стажер, дублер. * Його потрібно вчити професійному трактористу, а його зарплата залежить від об’єму виконаної ним роботи. * А оскільки він навчає непрофесійного учня, його продуктивність праці знижується, що призводить і до зменшення зарплати. * Але ж роботодавцю треба заплатити ще й учню! Хоча його робота навряд чи принесе підприємству прибуток, а може навіть завдати збитків. Адже підприємству треба відволікти свої ресурси і персонал. * Не забуваймо також, що сільськогосподарська техніка дуже дорога, і не кожен підприємець ризикне посадити за неї непрофесіонала.
Таким чином, виробнича практика із найефективнішої складової професійно-практичної підготовки трактористів-машиністів перетворюється на найбільш проблемну.
(СЛАЙД 17)
Які ж способи вирішення цих проблем? Звичайно, їх треба вирішувати на державному рівні, вносячи зміни до законодавства, * але, я вважаю, що це необхідно робити негайно, якщо держава дійсно зацікавлена у висококваліфікованих робітниках. Перш за все, варто звільнити роботодавця від сплати учню заробітної плати за проходження виробничої практики, * навіть навпаки, запропонувати роботодавцеві пільги.
У даному випадку учня слід вважати не робітником, а саме учнем, який зацікавлений в отриманні якісних професійних знань та практичних навичок. Тим більше, що на час виробничої практики учні не звільняються від стипендії.
(СЛАЙД 18)
І звичайно, на етапі виробничої практики навчальний заклад і підприємство також можуть співпрацювати на взаємовигідних засадах. Навчальний заклад зацікавлений у влаштуванні учня на виробничу практику, а роботодавець зацікавлений в отриманні додаткової робочої сили. Учні за час навчання мають 4-5 виробничих практик, здебільшого вони припадають на весну-осінь – час, коли виникає попит на сільськогосподарських робітників. Під час першої практики учень, звичайно, буде малоефективним, проте надалі, здобуваючи досвід і трудові навички, він зможе приносити користь підприємству. Таким чином роботодавець вже на етапі навчання може взяти участь у підготовці для себе майбутнього працівника.
На перший погляд, ці проблеми не важливі для підприємців, проте не слід забувати, що «кадри вирішують все», а на даний час середній вік кваліфікованих трактористів постійно зростає, також перевагою молодого робітника є його мобільність, вміння швидко вчитися, перелаштовуватися відповідно до нових вимог часу.
(СЛАЙД 19)
Отже, підсумовуючи вищесказане, можна зробити висновок, що * підвищення ефективності професійно-практичної підготовки майбутніх трактористів-машиністів сільськогосподарського виробництва полягає в:
- * Створенні сучасних майстерень та лабораторій з професії для проведення уроків виробничого навчання.
- * Оновлення та ремонт матеріально-технічної бази ліцею.
- * Комп’ютеризація навчання, робота з новими навчальними програмами.
- * Стейкхолдери у професійній освіті (співпраця з роботодавцями).
- * Зміні підходів до професійного навчання і держави, і підприємців, які в першу чергу повинні бути зацікавлені у висококваліфікованих робітниках.