Дистанційне навчання принесло чимало викликів для учасників освітнього процесу. Одним із викликів є брак прямої взаємодії і підтримки, яку діти звикли отримувати у стінах навчального закладу. Педагоги використовують різні стратегії та методи, щоб забезпечити ефективне викладання. І важливим тут є проведення уроків в онлайн-форматі.
10 жовтня 2023 року в Федорівському центрі професійної освіти відбулося чергове засідання методичної комісії викладачів загальноосвітніх дисциплін на тему «Як провести ефективний онлайн-урок».
Як подати новий матеріал? Як організувати активну діяльність дітей? Як провести контроль? Ці та інші запитання постають перед педагогом під час підготовки до відеоконференції. Як урок провести так, аби діти були активні та включені в хід уроку. Бо онлайн-урок – це не лекція, здобувачі освіти мають відчувати, що вони учасники освітнього процесу. Як викладачам не перетворитися на «голову, що говорить»? Для цього треба заохочувати дітей до обговорення якоїсь проблеми, організовувати онлайн-опитування, залучати до проходження інтерактивних тестів, вправ, вікторин тощо. Як би не здійснювався освітній процес: офлайн чи онлайн, за допомогою відеоконференції, проте і за синхронного, й асинхронного навчання важливими є візуалізація, цифровізація, гейміфікація.
Голова методичної комісії Наталія Остапчук у своїй доповіді назвала основні умови успішного віддаленого навчання, підкресливши, що чіткість у меті значно підвищує мотивацію, ключовим є вибір середовища, важливою є взаємодія. Викладачка говорила про вибір сервісів для організації відеоконференцій, важливість дотримування правил ефективної комунікації під час відеозустрічі, алгоритм створення навчальних відео та ознаки якісної презентації; порекомендувала онлайн-дошки для залучення вихованців до активної діяльності. Учасники засідання взяли участь в онлайн-опитуванні «Які інтерактивні дошки використовуєте на онлайн-уроках?» (найпопулярнішими у рейтингу стали дошка Zoom-сервісу та додаток GoogleJambord).
Методистка ФЦПО Ольга Кіпоть порекомендувала загальновизнані освітянами онлайн-платформи, які допоможуть організувати дистанційне навчання, та звернула увагу викладачів на сайт «Інтернет на користь» Наталі Осіної, методистки вищої категорії Науково-методичного центру професійно-технічної освіти у Запорізькій області, розповіла про досвід використання нейромережі в роботі педагога. Викладачка математики Алла Шепель доповнила колег та розповіла, як використовує в роботі вебсервіс LiveWorksheets, що дозволяє вдосконалювати робочі матеріали, створені в форматах pdf, jpg і png, перетворюючи звичайні сторінки в інтерактивний матеріал для самоперевірки; запропонувала колегам для роботи інтерактивну дошку OpenBoard, яка повністю замінює традиційну. Викладачі обговорили нагальні питання з організації дистанційного навчання, погодилися зі спікерками семінару, що бажання навчатися і вміння здобувачів освіти працювати самостійно – дуже важливі, оскільки саме від цього залежить ефективність усього освітнього процесу.
Наталія Остапчук, голова методичної комісії викладачів
загальноосвітніх дисциплін Федорівського ЦПО