НАЗЕМНО-ПОВІТРЯНЕ СЕРЕДОВИЩЕ ІСНУВАННЯ
НАЗЕМНО-ПОВІТРЯНЕ СЕРЕДОВИЩЕ ІСНУВАННЯ – це абіотичне, найріз-
номанітніше за своїми умовами існування середовище, основним ресурсом якого
є повітря.
Складність й різноманітність умов існування цього середовища пояснюється взаємодією трьох оболонок Землі: гідро-, літо- і атмосфери. Провідна роль у середовищі належить таким чинникам, як газовий склад повітря, світло, температура й вологість. Лімітуючими чинниками найчастіше є нестача або надлишок тепла й вологи.
Хімічний склад повітря є досить однорідним: азот – близько 78 %; кисень –
близько 21 %, інертні гази – 0,9 %; вуглекислий газ – 0,03 %.
Низька густина повітря визначає його малу підйомну силу та незначну силу опору, а також зумовлює порівняно низький тиск на суходолі. У нормі він дорівнює 760 мм рт. ст. Зі збільшенням висоти над рівнем моря тиск зменшується і може обмежувати розповсюдження видів.
Світловий режим наземно-повітряного середовища характеризується
великою інтенсивністю і кількістю світла. Світло – це єдиний чинник, зміни якого
є ритмічними, і тому це основний сигнальний чинник, що зумовлює наявність
в організмів сезонних і добових ритмів. Значення світла для різних організмів
пов’язане з променями трьох ділянок спектра: ультрафіолетовими променями
(до 0,4 мкм; близько 10 % енергії променів, що досягають земної поверхні),
видимим світлом (0,4 – 0,75 мкм; близько 45 % від загальної кількості) та інфра-
червоними променями (більш ніж 0,75 мкм; близько 45 % від загальної кількості).
Температура має велике значення в житті організмів, оскільки впливає на
температуру тіла, що позначається на швидкості реакцій обміну речовин. Харак-
теризуючи температуру як екологічний чинник, треба розрізняти температуру
повітря, температуру ґрунту і різницю між ними. Особливістю температурного
режиму наземно-повітряного середовища є велика амплітуда температурних
коливань як упродовж доби, так і протягом року. Разом із дією світла це має
важливе сигнальне значення, оскільки регулює періоди активності організмів і
забезпечує їхні біоритми.
Вологість повітря є чинником, що характеризується вмістом водяної пари в
атмосфері. Наявність вологи в повітрі різко змінює його теплопровідність і
теплоємність.
Вологість у наземно-повітряному середовищі коливається в
широких межах, а дефіцит вологи – це одна з його найістотніших особливостей.
Аеробіонти– організми, які населяють наземно-повітряне середовище.
В основу екологічних класифікацій мешканців наземного середовища покладено найрізноманітніші критерії:способи живлення, локомоції, відношення до вмісту кисню, температури, вологості, тиску тощо.
За відношенням до вмісту кисню організми поділяють на анаероби та аероби.
Анаероби – організми, які здатні жити й розвиватися в безкисневому середовищі. Це анаеробні бактерії, дріжджеві гриби, внутрішні паразити, глибоководні організми.
Аероби – організми, здатні існувати лише в кисневмісному середовищі. Представниками групи є більшість рослин, тварин і грибів.
За відношенням до температури аеробіонти поділяють на теплолюбні (термофіли) і холодолюбні (кріофіли).
Термофіли – це екологічна група видів, які живуть в умовах постійно високих температур. Це ціанобактерії гарячих джерел, археї чорних курців, тварини пустель, тропічні птахи.
Кріофіли – види, які спеціалізовані до життя в холодних умовах. Прикладом таких організмів є хламідомонада снігова, снігова муха, безкрилі зимові комарі, білий ведмідь
За відношенням до вологості аеробіонти поділяють на гігрофіли й ксерофіли. Гігрофіли пристосовані до життя в умовах високої вологості (мокриці, дощові черв’яки, росянка)
Ксерофіли пристосовані до місцеіснувань зі зниженою вологістю (саксаул,ковила, тушканчики, верблюди).
Живі організми постійно оточені повітрям, що є газуватим середовищем з
малою густиною, високим вмістом азоту, кисню, малою кількістю вуглекислого
газу та водяної пари.
Мала густина повітря зумовлює низьку опірність щодо переміщення, тому
велика кількість видів наземних тварин (близько 75 %) у ході еволюції набула здатності літати. Це комахи, птахи, літаючі амфібії, рептилії, ссавці. Адаптаціями
до польоту є крила, розвинуті «літальні» м’язи, полегшена маса тіла. Спеціальними пристосуваннями до пасивного польоту є збільшення площі тіла або частин тіла (вирости, велика відносна поверхня крил, використання павутини).
У багатьох видів розвинута анемохорія –розселення за допомогою повітряних
течій. Анемохорія характерна для спор, насіння, плодів, цист найпростіших,
дрібних комах, павуків. Через незначну силу опору повітря усі мешканці повітряного середовища пов’язані з поверхнею землі, яка слугує їм для закріплення у ґрунті, відпочинку, розмноження. Ця властивість повітря зумовлює наявність у мешканців такої адаптації, як опорні структури. Так, у вищих рослин є механічні тканини, у комах – хітиновий екзоскелет, у птахів – кістковий ендоскелет.
Високий вміст кисню в повітрі сприяв підвищенню ефективності обміну речовин, і саме тому виникли гомойотермні організми, якими є птахи й ссавці.
У цих організмів розвинуті фізіологічні механізми швидкої доставки кисню до
клітин і біохімічні реакції його використання. Вміст вуглекислого газу в повітрі може змінюватися у досить значних межах. Через те в аеробіонтів
наявні адаптації для регуляції надходження СО2 в організм або його видалення з
організму. Так, для надходження вуглекислого газу ґрунтового походження в
багатьох видів рослин продихи розташовані тільки на нижній поверхні листків або ж їх там набагато більше, ніж на верхній.
Високий вміст азоту в повітрі сприяв формуванню у прокаріотів (ціанобактерій, бульбочкових бактерій) здатності до азотофіксації, завдяки чому відбувається біологічний кругообіг Нітрогену.
Самостійна робота з таблицею.
Порівняльна характеристика
середовищ існування
За допомогою таблиці порівняйте умови існування організмів водного й
наземно-повітряного середовищ.
Умови існування Середовище
водне наземно-повітряне
Основний ресурс середовища
Лімітуючі чинники
Газовий склад
Вологість
Освітленість
Температура
Густина
Екологічні групи
Завдання для самоконтролю
- Що таке наземно-повітряне середовище існування?
- Що є основним ресурсом середовища?
- Хто такі аеробіонти?
- Назвіть основні екологічні групи аеробіонтів?
- Що таке повітря?
- Наведіть приклад властивостей повітря, що мають для живого найбільше екологічне значення.