Тема: Лабораторно – практична робота № 5 Розв’язок задач з відносними величинами.
Мета: Роз’яснити учням що таке відносна величини, її значення в статистиці, навчити розв’язувати задачі з відносними величинами розвивати увагу, пам’ять, та любов учнів до предмету
Обладнання: роздатковий матеріал
Тип уроку: комбінований
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент: привітання, перевірка присутніх .
ІІ. Відновлення в пам’яті учнів раніше одержаних знань.
– що таке відносна величина;
– значення відносної величини в статистиці;
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
IV.Вивчення нового матеріалу:
1.1.Ціна соняшникової олії на внутрішньому та світовому ринках становила, дол. США за 1 т.
Місяць | Внутрішній ринок | Світовий ринок |
Лютий | 724 | 695 |
Серпень | 759 | 690 |
Проведіть порівняльний аналіз цін на олію, зазначте види використаних відносних величин.
Відносна величина динаміки –
ВВД(внутр.)=759/724=1,05 – на внутрішньому ринку ціна зросла на 5%
ВВД(світ)=690/695=0,99
Відносна величина порівняння –
ВВП(лютий)=724/695=1,04 –у лютому ціна на світовому ринку на 4% більша , ніж на внутрішньому.
ВВП(серпень)=759/690=1,1
1.2.
Емітент | Ціна акції, гр.од. | ||
Номінальна | Ринкова | ||
15.04 | 17.05 | ||
А | 200 | 240 | 250 |
В | 300 | 240 | 270 |
Проведіть порівняльний аналіз курсу акцій, зазначте види використаних відносних величин.
ВВДА=250/240=104% Відносна величина динаміки
ВВДВ=270/240=112,5%
ВВПСА1=240/200=120% Відносна величина порівняння зі стандартом
ВВПСА2=250/200=125,5%
ВВПСВ1=240/300=80%
ВВПСВ1=270/300=90%
ВВПН=300/200=150% Відносна величина порівняння
ВВП15.04=240/240=100%
ВВП17.05=270/250=108%
1.3
На основі даних про розподіл населення регіону визначте відносні величини, які б характеризували структуру міського і сільського населення за ознакою працездатності, проведіть порівняльний аналіз структур.
Вік | млн осіб | |||
міське | Частка | сільське | Частка | |
Допрацездатний | 0,8 | 23,5% | 0,4 | 23,5% |
Працездатний | 2,0 | 58,9% | 0,8 | 47,05% |
Старше працездатного | 0,6 | 17,6% | 0,5 | 29,45% |
Разом | 3,4 | 1,7 |
0,8/3,4=23,5%
2/3,4=58,9%
Серед міського населення найбільшу частку становлять особи працездатного віку, найменшу частку становлять особи старше працездатного віку(17,6%). Серед сільського населення також найбільшу частку складають особи працездатного віку(47,05%).
1.4.
Випуск продукції підприємства становив:
Показник |
Одиниця виміру |
2008 р | 2009 р. | |
план | фактично | |||
Випуск продукції | штук | 980 | 1150 | 1200 |
За наведеними даними визначити відносні величини: а) планового завдання; б) виконання плану; в) динаміки Покажіть взаємозв’язок між обчисленими відносними величинами. Зробіть висновки.
Розв’язок.
Відносний показник планового завдання(ВВплзав) – відношення величини показника, встановленого на плановий період, до його величини, досягнутого за попередній період, який взято за базу зрівняння.
Відносна величина планового завдання показує, у скільки разів або на скільки процентів запланований рівень показника більший чи менший фактично досягнутого рівня:
або ВВпл. =117,3%
Таким чином, у 2009 р. порівняно з 2008 р.планувалося збільшити прибуток на 17,3%.
Відносний показник виконання плану являє собою відношення фактично досягнутого рівня до планового завдання.
Відносна величина виконання плану характеризує, у скільки разів або на скільки процентів фактичне значення показника більше або менше запланованого:
або ВВвик пл.=104,3%
Це означає, що план фактично перевиконано у порівнянні до планового завдання на 4,3%.
Відносна величина динаміки ВВдин – це темп зростання характеризує зміну рівнів однойменних явищ у часі і обчислюється як відношення рівня поточного періоду до рівня досягнутого у базисному періоді:
або ВВдин = 122,45
Відносні показники динаміки (ВВдин), планового завдання (ВВпл) та виконання плану (ВВвик пл) пов’язані між собою таким рівнянням:
ВВдин = ВВвик пл. * ВВпл. = 104,3 * 117,3 = 122,4%
V.Актуалізація опорних знань.
Напишіть формули визначення відносних величин
VІ. Домашнє завдання.
Викладач В.В. Чубар