Тема: Лабораторно – практична робота № 1 Складання статистичних таблиць та графіків
Мета: Навчити правилам складання статистичних таблиць та графіків на основі статистичних таблиць, розвивати увагу, пам’ять, та любов учнів до предмету.
Обладнання: роздатковий матеріал
Тип уроку: комбінований
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент: привітання, перевірка присутніх .
ІІ. Відновлення в пам’яті учнів раніше одержаних знань.
1. Охарактеризуйте види групувань.
2. Поняття статистичних гривань.
3. Поняття та види та статистичних таблиць.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
IV.Вивчення нового матеріалу: Статистичною таблицею називається форма раціонального та зв’язного викладу узагальнювальних числових показників, які характеризують різні суспільні процеси та явища (табл. 1).
Таблиця 1
Споживання продуктів харчування в Україні (на душу населення за рік, кг)
Продукт | Рік | |||
1990 | 1995 | 2000 | 2004 | |
М’ясо та м’ясопродукти | 68 | 39 | 32 | 38 |
Молоко та молочні продукти | 373 | 244 | 198 | 226 |
Яйця, шт. | 272 | 171 | 163 | 220 |
Риба та рибопродукти | 17,5 | 3,6 | 8,0 | 12 |
Цукор | 50 | 32 | 34 | 38 |
Олія | 11,6 | 8,2 | 9,3 | 13 |
Картопля | 131 | 124 | 133 | 140 |
Овочі та баштанні | 102 | 97 | 101 | 115 |
Фрукти та ягоди | 47 | 33 | зо | 31 |
Хлібні продукти | 141 | 128 | 123 | 125 |
Статистичні таблиці мають значні переваги порівняно з текстовим викладом матеріалу:
• статистична таблиця наочніша й виразніша, ніж словесний текст;
• показники в ній розміщено в більш логічній і послідовній формі;
• дає змогу значно швидше й легше пізнати суть досліджуваного процесу чи явища;
• дані в статистичній таблиці розміщені компактно, що полегшує їх порівняння й аналіз;
• статистичні таблиці — основа групування статистичних даних.
Кожна статистична таблиця має горизонтальні рядки та вертикальні графи (колонки, стовпці).
Обов’язкові атрибути статистичної таблиці:
• загальний заголовок, що визначає зміст таблиці;
• внутрішні заголовки;
• підмет;
• присудок;
• іноді — примітки до таблиці.
Сукупність горизонтальних рядків і вертикальних граф, а також відповідних заголовків без числових даних утворюють макет таблиці.
Якщо таблиця має багато граф, то для полегшення користування нею слід застосовувати нумерацію. Рядки зазвичай нумерують цифрами, а колонки — літерами.
За аналогією зі звичайним реченням основні елементи статистичної таблиці називають підметом і присудком.
Підметом статистичної таблиці називається те, про що говориться в ній. Наприклад, у табл. 1 підмет — це продукти харчування. Зазвичай підмет розміщують у лівій частині таблиці.
Присудок таблиці складається з числових показників, що характеризують підмет. Його зазвичай розміщують у вертикальних графах правої частини таблиці.
Підмет і присудок іноді міняють місцями[5, c. 74-78].
Загальна кількість клітинок, які можна заповнити числами, визначає розмір таблиці. Він дорівнює добутку кількості рядків і кількості граф. Так, табл. 3.19 має розмір 40 (10 • 4).
Залежно від побудови підмета статистичні таблиці поділяють на три види: прості, групові та комбіновані (комбінаційні).
Простою називають таблицю, підмет якої містить перелік об’єктів без групування їх за будь-якою ознакою (наприклад, перелік областей України, екзаменаційні відомості, статті витрат обігу в торгівлі, відрізки часу (дати) тощо (табл. 1, 2).
Таблиця 2. Забезпеченість населення України товарами тривалого користування, штук, на 1000 чол. населення (проста таблиця)
Товар | Рік | |||
1990 | 1995 | 2000 | 2004 | |
Годинники | 1792 | 1399 | 495 | 941 |
Радіоприймальні пристрої | 281 | 239 | 128 | 275 |
Телевізори | 331 | 234 | 103 | 360 |
Фотоапарати | 117 | 96 | 68 | 143 |
Холодильники та морозильники | 287 | 203 | 132 | 295 |
Пральні машини | 214 | 147 | 119 | 218 |
Електропилососи | 140 | 124 | 69 | 140 |
Мотоцикли та моторолери | 55 | 24 | 4 | 40 |
Велосипеди та мопеди | 206 | 143 | 37 | 192 |
Швейні машини | 177 | 94 | 77 | 128 |
Груповою називається таблиця, підмет якої розбито на групи за якоюсь ознакою (табл. 3), наприклад: групування магазинів за обсягом товарообороту, акціонерних банків — за дохідністю, студентів — за віком, зростом, статтю, національністю.
Комбінаційною називають таблицю, підмет якої згруповано за двома й більше пов’язаними між собою ознаками (табл. 4), наприклад: розподіл акціонерних банків за розмірами статутного капіталу та видами товариств; магазинів — за формами власності й обсягом товарообороту; студентів — за національністю та зростом.
Таблиця 3. Розподіл студентів за зростом (групова таблиця)
Зріст, см | Кількість студентів |
До 165 | 4 |
165-170 | 6 |
170-175 | 1 |
175-180 | 3 |
180-190 | 6 |
Понад 190 | 2 |
Усього | 22 |
Таблиця 4. Розподіл студентів за зростом і статтю (комбінаційна таблиця)
Зріст, см | Кількість студентів | Із них | |
юнаки | дівчата | ||
До 165 | 4 | — | 4 |
165-170 | 6 | — | 6 |
170-175 | 1 | — | 1 |
175-180 | 3 | 3 | — |
180-190 | 6 | 6 | — |
Понад 190 | 2 | 2 | — |
Усього | 22 | 11 | 11 |
Складання статистичної таблиці — важливий елемент аналітичної роботи. При цьому слід дотримуватися таких правил:
1. У кожної таблиці має бути загальна назва, розміщена над нею. Заголовок має бути точним, коротким і виразним.
2. У заголовку має бути відображено такі аспекти:
• зміст (мета) таблиці;
• досліджуваний об’єкт;
• межі об’єкта в просторі та часі;
• іноді — одиниці виміру.
3. У кожного рядка та графи має бути назва.
4. Таблиця має бути якнайменшою за розміром, щоб легше було читати й аналізувати її.
5. Рядки в підметі та графи в присудку слід нумерувати: рядки — числами, колонки — літерами.
6. Потрібно суворо дотримуватися таких умовних позначень:
• немає явища, процесу — ” — ” (тире);
• немає даних — “.,.” (три крапки);
• якщо дані є, але їх числові значення менші за прийнятий у графі ступінь точності обчислення, записують 0,0 або 0,00.
7. Абсолютні дані в межах однієї графи потрібно округлювати з однаковим ступенем точності.
8. У таблиці спочатку розміщуються складові частини, а потім підсумок: “Усього”— остаточний результат, “Разом”— проміжний.
9. Таблиці мають бути замкненими, тобто мати підсумкові результати. Підсумковий рядок виділяють від основного тексту таблиці (подвійною чи товщою лінією, більшим інтервалом, шрифтом, кольором)[6, c 56-59].
Уміти читати статистичну таблицю — це значить розуміти, про що в ній йдеться, що вона характеризує. Читати таблицю — означає аналізувати її. Аналіз статистичних даних — органічна частина статистики, логічне завершення процесу обробки первинних відомостей і звітів. Перш ніж аналізувати таблицю, потрібно піддати її логічному й арифметичному контролю.
У процесі вивчення статистичних таблиць розрізняють їх структурний і матеріальний аналіз
Структурний аналіз — це аналіз побудови таблиці. При цьому вивчають такі питання:
• яке суспільне явище подано в таблиці;
• якими ознаками його характеризують;
• які ознаки покладено в основу групування;
• що утворює присудок;
• вид таблиці та ін.
Матеріальний аналіз — це розчленування змісту таблиці на частини. У процесі матеріального аналізу потрібно виконати такі дії:
• вивчити окремі групи підмета;
• вивчити окремі групи присудка;
• зіставити дані різних сукупностей;
• визначити наявність і характер залежності між окремими ознаками;
• дати узагальнювальні висновки про окремі групи та про весь об’єкт
V.Актуалізація опорних знань.
VІ. Домашнє завдання.
Викладач В.В. Чубар